Opnemen van instrument en op je midi gebruiken, kan dat?

Rene4u

Nieuwkomer
Hoe ga ik te werk als ik een instrument op wil nemen die ik zelf bespeel en dit dan weer kan gebruiken in mijn midi keyboard/controller.
Hoe ga je te werk?

Als het een sampler is, ja dan zou ik dat willen....
Ben er helemaal niet in thuis, maar voordat ik een midi aanschaf wil ik wel kijken naar de mogelijkheden, niet dat ik straks iets aanschaf en een bepaalde functie niet heeft.

Maar hoe ga je te werk om een sampler te maken?
Kan je direct opnemen op je midi, of neem je gewoon met de pc op en slaat het bestand op als wav, mp3...?

Google eens op sampler en ga lezen, ze zijn er als hardware, maar ook als vst, sommige daws hebben standaard al een sampler aan boord.

Een sample is een geluidsbestand. Dit kan alles zijn, een drumhit van 1 seconde, maar ook een heel nummer als je wilt. en alles daar tussen. Gewoon een korte of lange geluidsopname zeg maar.
Midi is een signaal dat je apparatuur met elkaar laat communiceren, als in: Die noot spelen, zo lang, zo hard, en wanneer. Ook kun je met midi allerlei commando's sturen naar instrumenten, zoals het veranderen van de parameters ( filter cut off, reverb time etc.)
Je kunt dus met midi een instrument ( bv. synth, sampler ) het signaal geven om een noot (bv. een sample) af te spelen. (Maar een lichtshow bij een concert wordt bv. ook vaak aangestuurd door middel van midi)
Dit kun je dan automatiseren dmv een DAW ( Digital Audio Workstation) (( bv. FLstudio, cubase, ableton, renoise )) of een sequencer in hardwarevorm.

Samplers zijn er in hardwarevorm ( Akai s5000 bv.), maar ook in software (bv. kontakt, halion) of combinaties daarvan (bv. Maschine).
Het voordeel van software is je opslagcapaciteit ( harde schijf in je pc/mac) Het nadeel van software is dat je er een computer voor nodig hebt. Met goede geluidskaart.
Het voordeel van hardware is dat je er geen computer bij nodig hebt, maar daar is het nadeel weer de opslagcapaciteit.
prioriteiten stellen dus.

En voordat je daarmee begint, eerst goed inlezen zodat je zeker weet wat je behoeftes en mogelijkheden zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sampler

http://nl.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface

Succes !

Laatst gewijzigd:
Ableton live ondersteund audio to midi.

Je speelt bv een bas lijn in, convert de boel naar midi en laat dan een synth de bas weergeven.

Je hebt ook gitaar elementen die direct midi out hebben. (voor realtime)

Ableton kan zo ook drumloops omzetten in noot info.

Zoals je het beschrijft, zoek je inderdaad een sampler; man-T heeft het mooi uitgelegd. Je sluit je MIDI-controller met een MIDI-kabel aan op de sampler en als je dan speelt op de MIDI-controller, komt er geluid uit de sampler. Er zijn ook samplers met ingebouwd toetsenbord, zoals de Korg MS-1 Microsampler. Maar waar wil je het voor gebruiken? Dan komen er misschien wat gerichtere tips.

Ik wil het geluid van een didgeridoo opnemen en dit dus weer gebruiken in de midi als instrument.
Weet niet of er een VSTi is om een didgeridoo na te bootsen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface

volgens mij weet je niet echt wat midi is dus ik heb de wiki ff gelinkt. je kan een didgeridoo niet "in de midi" gebruiken. midi is een protocol waarmee muziek apparatuur met elkaar kan communiceren. welke software gebruik je? dat maakt het misschien wat makkelijker. en wil je loops spelen of wil je die didgeridoo bespelen met bijvoorbeeld je keyboard? of er een didgeridoo vst is weet ik niet maar aangezien je te lui bent om zelf ff te googlen heb ik zelfs dat voor je gedaan. en wat denk je?

https://www.google.nl/search?q=didg...&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=l7gzVIbpNMuxOo2NgLAI

Cheers
:mega:

Aardige mensen op dit forum.... ten eerste ben ik niet te lui, maar heb de kennis niet in huis dus vandaar dat ik het even hier op het forum vraag. Maar als dit teveel is.... laat maar...pffff!!!

rustig maar, wat ik bedoelde is dat je vraag binnen 2 seconden beantwoord is via google.
maar om terug te komen op je vraag; welke software gebruik je? en wil je opgenomen loops spelen of wil je die didgeridoo bespelen met je keyboard?

Ben helemaal nieuw in de midi controllers.... dus ik zal wel eens verkeerde woordspelingen gebruiken....
Ik denk dat ik het woord midi verkeerd gebruik. Bedoel het midi keyboard en niet de midi op zich.

Wat ik dus wil is een didgeridoo als instrument om op mijn keyboard te spelen. De link die je mij gaf, zie ik dat er inderdaad VST's zijn voor didgeridoo.
Daarnaast zijn loops van een didgeridoo onder je pads denk ik ook wel mooi om erbij te hebben.

Ik ben me nog aan het oriënteren, maar als ik het goed heb krijg je bijna bij iedere midi controller Ableton. Weet niet of je hier voldoende mee uit de voeten kunt, maar als beginner denk ik wel. Ik heb verder nog geen software die ik gebruik. Heb de namen Fruity Loops en Cubase ook al een paar keer voorbij zien komen in dit forum. Maar zonder midi keyboard kan je er volgens mij niet veel mee.... toch?

zo je weet wat Aftertouch is maar weet niet hoe je een midi keyboard moet gebruiken?

Pleas stop trolling!!!

Koop maschine 2e hands en je bent vertrokken voor 200 euro. Audio interface erbij en zoveel je eigen hardware manipuleren als je wil. Google eens sample maschine external audio of typ dat in youtube

Mooi zo'n sample machine!
Bedankt voor deze info! ;-)
Dan kan ik inderdaad mooie samples maken van mijn didgeridoo.
Maar voordat ik een sample machine ga aanschaffen, wil ik eerst een midi keyboard.

Ik zou eerst mijzelf eens wat meer verdiepen in de materie, ik kan degene die je lui en ongeïnteresseerd noemen eigenlijk geen ongelijk geven. Je verwacht van de gebruikers hier dat ze alles hapklaar voor je neer leggen maar je kan je eigen vraag nog niet eens goed vormgeven. Dus, doe wat met de tips en ga alle linkjes 5x lezen. Als je dit gedaan hebt zal je ook een beter beeld hebben van wat je zoekt en wat je nog precies niet snapt.

Als iemand hier begint over de midi enzovoort dan heb ik gelijk zin om een smiley aan te vragen ----> :')

Een didgeridoo.. doet helemaal weinig kwa toonhoogtes.. Wat wel verschilt zijn de bij-geluidjes die je er doorheen neuriet tijdens het spelen.. Wat je dus doet is:
1 minuut op je didge spelen.. en dit opnemen.. (doe een hoop blafgeluidjes en whoohoos whatever)
knip die ene minuut in kleine stukkies.. met een lang genoeg stukje "normale toon" aan het einde die je kan loopen.
en heel flauw gesproken.. dan ga je maar op je pads / keys / pianorol rammen..
klaar..

dus je stappenplan is:
1 Hoe neem ik 1 minuut audio op in je favoriete daw
2 Hoe knip ik die minuut audio op in speelklare boren in je daw
3 hoe prop ik die hapklare brokken in de sampler van je daw zodat ik ze met me favoriete controller kan aansturen
4 hoe gebruik ik de loop-points van de samples in je daw
5 hoe neem "wat ik speel met me samples op in me daw" met me favoriete controller

zoek uit hoe je 1 tm 5 doet.. en klaar

Back