Klankverschil soorten condensator

krinkel

Stamgast
Ik vroeg me af of er veel klankverschil is tussen de verschillende soorten condensatoren (van dezelfde waarde).
Is het zo dat elk type condensator zijn eigen karakter heeft of maakt het geen drol uit?
Op schema's van filters en distortions etc. wordt bijna nooit het type condensator vermeld, vandaar mijn vraag...

Het maakt uit. Duurdere, dwz beter materiaal, condensators geven het signaal correcter weer. Natuurlijk als je een bepaald karakteristieke sound wil, moet je bepaalde condesators gebruiken. In filters gebruikt men eerder polypropyleen condensator dan tantaal of mica condensators. Electrolitische condensators liever niet in de signaalweg gebruiken, maar wel in voeding.

Het maakt uit. Duurdere, dwz beter materiaal, condensators geven het signaal correcter weer. Natuurlijk als je een bepaald karakteristieke sound wil, moet je bepaalde condesators gebruiken. In filters gebruikt men eerder polypropyleen condensator dan tantaal of mica condensators. Electrolitische condensators liever niet in de signaalweg gebruiken, maar wel in voeding.

Hi,
Zou je ook iets kunnen vertellen over waarom Elcos liever niet in de signaalweg en waarom polypropyleen geschikter is voor filters, etc.
Ik probeer een beetje te begrijpen welke factoren (ESR, voltage, etc.) een type condensator beter of minder geschikt maakt voor welke toepassing.

Alvast bedankt.

Polypropylene heeft minder tempratuur drift, en de juiste kant op voor filters.
Ik gebruik wel elcos in het signaal, geen last van verder, drift in je filter is veel irritanter dan iets wat je niet merkt.
Digitale synths komen altijd door een elco trouwens, tegenwoordig low esr mischien ?,
die zijn alleen een paar cent duurder, en ik ben gierig voor iets waar ik zelf geen verschil hoor.

Link lezen gij zult, dan duidelijk worden het zal.

Een beetje pittig voor een electrotechnische leek als ik, maar na een paar keer lezen kom ik telkens een stap verder, al gaat momenteel nog veel informatie boven mijn pet :)
Ik heb ondertussen wel begrepen waarom mij is geadviseerd om mijn 'coupling caps' te vervangen door condensatoren met een hogere capitance. Maar ik zie ook dat die betere laagweergave ook beinvloed wordt door een lage ESR.

Ik hoop dat ik, al lezend, meer kan ontdekken over de condensator karakterestieken die bepalend kunnen zijn voor, behalve de laagweergave, andere aspecten van een 'goed' geluid.

Bedankt.

Moet wel zeggen dat dat artikel gaat over HIFI, dus je vindt daar geen aanbevelingen om een big muff zo authentiek mogelijk te laten klinken. Kort gezegd komt het er voor HIFI op neer dat je condensatoren parallel zet om zo min mogelijk last te hebben van hun tekortkomingen. Dus film condensatoren parallel met elco's.
Weet nou niet meer of er in dat artikel wat gezegd werd over elco's in voedingen, soms is daar een heel lage esr niet automatisch wenselijk.

De nauwkeurigheid van condensatoren bepaalt de klankkwaliteit van een filter.
Een MKT condensator geeft veel minder ruis of doorlaat van afwijkende frekwenties dan een heel goedkope keramische condensator.
De filtering is dus vele malen beter van MKT t.o.v. bijvoorbeeld keramisch condensatoren.

Back