Vraagje over een Mono/Poly

_Martin_

Stamgast
Vraagje over een Mono/Poly.

Hij werkt verder naar behoren, maar wanneer ik de EG Intensity uit de nul stand draai, komen er klik/tikjes bij klank wisselingen. Hoe verder uit de 0, hoe harder de "klik/tik".
Het lijkt of er een DC offset op het signaal komt.

Het gekke is dat ik dit ook bij mijn PolySix heb.
Daar heb ik eigenlijk nooit aandacht aan besteed, omdat ik daar nog mee bezig was, maar nu ik eigenlijk hetzelfde bemerk bij de Mono/Poly ga ik twijfelen.

Is dit een Korg "feature" of zou er toch iets aan de hand zijn?

Klank wisselingen, alsin wisselen tussen patches?
Dat gebeurd bij mijn PolySix ook idd. Smooth overgaan van de ene naar de andere patch was nog niet echt uitgevonden denk ik ;).

Nee, bij het spelen van noten, of afspelen van arpeggio's.
(Patches om tussen te switchen heeft de M/P niet)

als ik tijd heb zal ik mijn korgjes eens testen, deze week.

Vraagje over een Mono/Poly.

Hij werkt verder naar behoren, maar wanneer ik de EG Intensity uit de nul stand draai, komen er klik/tikjes bij klank wisselingen. Hoe verder uit de 0, hoe harder de "klik/tik".
Het lijkt of er een DC offset op het signaal komt.

Het gekke is dat ik dit ook bij mijn PolySix heb.
Daar heb ik eigenlijk nooit aandacht aan besteed, omdat ik daar nog mee bezig was, maar nu ik eigenlijk hetzelfde bemerk bij de Mono/Poly ga ik twijfelen.

Is dit een Korg "feature" of zou er toch iets aan de hand zijn?

hoe staan je envelopes als je dat doet? welke a d s en r ?

hoe staan je envelopes als je dat doet? welke a d s en r ?

Alles op 0, behalve de sustain van de VCA, die staat op max.
Speel ik met de attack van de VCA, dan hoger de waarde, hoe minder de tik.

Dat is logisch. De envelope is zo snel dat je een tikje aan het begin van het geluid hoort. Je kan het dus minder maken door de A een stukje open te draaien.
Bij mij is het met A op 0,5 nog wel snappy maar met weinig tik.

Als het je echt stoort kan je het misschien nog wat minder maken door VR 10 op KLM-355 een stukje bij te stellen.

Als ik hem op 1,5 zet is het meeste weg, maar dan begint de attack ook hoorbaar te worden.
Als de filters uit staan hoor je het ook (bijna) niet.
Zet ik cut-off op 0 is het effect het sterkst. Vanaf 5 weer bijna niet.

Yup, klopt allemaal wat je zegt. Hoort erbij..
Het is als het knippen van een stukje audio, als je dat niet precies goed doet hoor je een klikje. Dit klikje kan je weghalen door een beetje in te faden. Attack is als een fade in.
Sommige synths resetten de wave cycle om dit 'probleem' te voorkomen.

Je kan, zoals gezegd, VR 10 wat afstellen. Of het dan beter word? Probeer het eens!

Probeer de demo van synthorial eens, daar leer je de attack tweaken om vd tik af te komen, en nog veel meer.

Als je een envelope als een soort van gate gebruikt krijg je toch altijd klikjes ? Als de attack op 0 staat moet je release zekers niet op 0 zetten met een sustain die volledig open staat ... Kijk naar adsr grafieken ... Des te steiler iets is (0 is verticaal bij attack en release en decay heeft dan geen invloed he ) ... Hoe meer kans op klikjes als je de envelope intensiteit verhoogd ...

Dank voor alle reacties.
Het hoort erbij dus.
Wel apart dat me dit tot nu toe alleen op de Korgs is opgevallen.
De Juno's (60 en 106) hebben er bv geen last van.

Ik heb een tijdje een Roland GAIA SH-01 en Waldorf Rocket gehad, die hadden dezelfde trekjes.

de andromeda heeft het ook, alsmede menig andere synth die ik ken. is op zich fijn dat ze zo snel zijn. de a6 zet ik altijd op 2-4 ms minimaal voor attack, dat helpt...

Het bijregelen van VR10 zal niet werken tegen het onderdrukken van de CV in het audiosignaal, of het moet zo zijn dat ie echt te sterk staat ingestelt. VR10 regelt de hoeveelheid stroom (Iabc) voor de VCA waar dus de sterkte van het uitgangssignaal wordt bepaalt.

Wel is VR19 een kandidaat want die moet worden afgeregelt op een minimale offset spanning over R10 bij geen signaal op/uit de VCF.

Echter, men kan i.p.v. een voltmeter beter het op gehoor doen want, een beetje offset kan juist beter zijn om de foutspanning van de twee ingangen weg te werken.
Ook een extra potje tussen R10 en R44 met de loper aan massa (pot van 10K) kan eventuele disbalance wegwerken waardoor de maximale lek van de CV naar de audio geminimaliseert wordt.

Inderdaad is het wel zo dat als de VCA opengaat met een zeer snelle attack op het moment dat de audiogolfvorm net op z'n piek of dal zit, er wel een tikje te horen zal zijn.:geslaagd:

Ik heb eens een jam gemaakt met die attack tikjes, en dan een delay. Was trouwens met de sh 101. En inderdaad, op de korg p6 heb ik me ook een keer weten trippen op het tweaken voor max tikjes :) de eigenaar keek even lacherig en draaide vervolgens de boel open zodat t een synth werd ipv een percussie doos. Lol

Goed om te lezen dat het een bekend iets is.
Het effect was me gewoon nooit zo opgevallen.

@MarcMarc, ik ga dat nog even nakijken zodra ik daar gelegenheid voor heb.

@Klinkske :mega:

@PWM Ik weet wel dat de Juno's een DCO hebben, dus dat zou inderdaad zo maar kunnen.

Back