Not not Piano Music

roland kuit

ローランド・クイト:音楽、科学、アートが交わる革新の場
We denken dat we weten wat piano muziek is.
Iemand die op zo'n met hamers/snaren gevulde houten kast noot tonen te voorschijn tovert.
John Cage bracht daar verandering in om de piano te bewerken met schroeven en bouten etc. om andere klanken er uit te halen.
Is piano muziek nog steeds piano muziek wanneer je samples gebruikt? Denkend aan de elektrische piano's van b.v. Yamaha die met samples gevuld zijn.
Wanneer je de pianokast wegdenkt, ook de toetsen. Is het dan nog steeds piano muziek wanneer je deze samples gebruikt?
Wanneer je een elektronisch model van een piano maakt in software b.v. in MAX/MSP,
mag je dat dan nog steeds piano muziek noemen?
Wanneer je zefs alleen de harmonische inhoud van een echte, of een model daarvan, bewerkt, live-of gerenderd, is het dan nog steeds piano muziek?
Vragen om te overdenken.

http://soundcloud.com/roland-kuit/not-not-piano-music

We denken dat we weten wat piano muziek is.
Iemand die op zo'n met hamers/snaren gevulde houten kast noot tonen te voorschijn tovert.
John Cage bracht daar verandering in om de piano te bewerken met schroeven en bouten etc. om andere klanken er uit te halen.
Is piano muziek nog steeds piano muziek wanneer je samples gebruikt? Denkend aan de elektrische piano's van b.v. Yamaha die met samples gevuld zijn.
Wanneer je de pianokast wegdenkt, ook de toetsen. Is het dan nog steeds piano muziek wanneer je deze samples gebruikt?
Wanneer je een elektronisch model van een piano maakt in software b.v. in MAX/MSP,
mag je dat dan nog steeds piano muziek noemen?
Wanneer je zefs alleen de harmonische inhoud van een echte, of een model daarvan, bewerkt, live-of gerenderd, is het dan nog steeds piano muziek?
Vragen om te overdenken.

http://soundcloud.com/roland-kuit/not-not-piano-music

Piano muziek is muziek die gemaakt is met klanken die klinken als een piano...
Als j het hoort denk je 'hee, dat klinkt als een piano'. Dus zonder te weten hoe het is gemaakt of te zien hoe het wordt gemaakt is het herkenbaar als het geluid van een piano....

Als je door allerlei modificaties en bewerkingen tijdens het spelen op een piano een heel ander geluid krijgt dan is het geen pianomuziek te noemen... Want, niet meer herkenbaar..

Bijvoorbeeld.. door allerlei bewerkingen en speelwijze klinkt de piano opeens als een blaffende hond.. Dan is de muziek die gemaakt word als je die hoort niet meer herkenbaar als piano en dus geen pianomuziek te noemen..

Vind ik ik.. :)

PS: Is koffie als je dat bewerkt en vervolgens smaakt als cola nog steeds koffie te noemen?

Laatst gewijzigd:
Een typische Roland Kuit plaat :D

Gloomer haalt zijn inspiratie deels bij jou, dus dat zit wel snor ;)

Haha, ik moet altijd lachen om jouw enthousiasme :okdan:

Ik wierp de vragen hierboven op, omdat hier in Nederland
filosofie en muziek lang geleden zijn gescheiden in het onderwijs.
Naar mijn mening is de kijk op muziek hierdoor 'platter', lees oppervlakkiger, geworden.
Misschien meer een harnas waar iedereen in moet passen. Als in een krabbenmand.

Leuk dat je in je laatste track daar niets van aan trekt!

Ik wil er niet over nadenken, het klinkt leuk :-).

Mij maakt het niet uit wat m'n uitsteekt met een piano, zolang er maar klank uit komt. Vind het meestal leuk dat men het anders benadert dan de klassieke manier via toetsen, zo krijg je een veel groter arsenaal aan klanken, al moet m'n wel van het experimentele karakter houden:). Klassieke piano puristen zullen het waarschijnlijk wel pianoverkrachting noemen :).

Komen de de klanken uit een sampler? Who cares, het is uiteindelijk ooit opgenomen met een piano als geluidsbron dus ja pianomuziek.

Back