Omzetten 110 naar 220v

paol

Stamgast
Stel je hebt 2 dezelfde synths, alleen is de een 110v (usa) en de ander 220v, zou je dan gewoon
de 220 trafo van de ene synth in de synth van 110v kunnen plaatsen?
Of zijn er andere electronica onderdelen die dit onmogelijk maken?

het gaat mij om de interne trafo die dus in de synth zit, zou je die kunnen wisselen
(220 ipv 110), of
zijn er andere onderdelen in de synth waardoor het fout zal gaan?

jawel dat weet ik wel allemaal :)

naar het andere ben ik ook nieuwsgierig....

Origineel geplaatst door paol
het gaat mij om de interne trafo die dus in de synth zit, zou je die kunnen wisselen
(220 ipv 110), of
zijn er andere onderdelen in de synth waardoor het fout zal gaan?

Je kan uiteraard een andere trafo erin zetten zolang de secundaire spanning(en) hetzelfde is (zijn).
Dat is dus de spanning die uit de trafo komt.

Vaak zitten er aan de ingang (primair) van de trafo 2 wikkelingen van 110V, als je die 2 in serie zet werkt
de trafo als vanouds alleen nu op 220V, bij 110V word er dan maar 1 wikkeling aangesloten.

Op die manier werken ook die spanningskeuzeschakelaartjes aan de achterzijde van verschillende apparaten.

Iemand die een beetje handig is in electronica kan je waarschijnlijk
zo vertellen of het gaat met de huidige of anders met een nieuwe trafo, maar het is zonder meer mogelijk
mits de secundaire spanning hetzelfde is!!!

Suk6!

ok, daar heb ik wat aan, zou dat dus bij een jupiter-8 kunnen?
(ben maar pas een starter in synth-diy en gaat mij voornamelijk om kennis te vergaren)

Meestal is het zo dat apparaten voor de wereldmarkt gemaakt worden. Waarbij er geen verschillen zijn in componenten en zelfs trafo's. Intern zal de synth dus niet anders zijn, hij werkt op dezelfde spanning bijvoorbeeld +12 en -12 Volt. Als de trafo al anders is voor de europese markt dan is het dat er een andere spanning in moet. Maar er komt dezelfde spanning uit als de US versie. Waarschijnlijk heeft de trafo een paar punten waar je kan kiezen welke netspanning erin gaat, en is er dus geen verschil tussen de twee.

Bij 2 dezelfde synths moet dat wel lukken volgens mij. Schroef ze open zou ik zeggen. Wat je wel zou moeten doen is om te checken of het printplaatje (waar dus de zekereing op zit) voor de voeding dezelfde onderdelen met dezelfde waardes (bijv. weerstandjes) heeft. Kijk naar de kleurtjes op de weerstanden bijv. Ook zul je de zekering moeten vervangen in 220 Volt. Sommige grote trafo's hebben meer aansluitpunten voor voltages. Vroeguh was dit in ieder geval wel zo.

Groet Erik

Re: Omzetten 110 naar 220v

Origineel geplaatst door paol
Stel je hebt 2 dezelfde synths, alleen is de een 110v (usa) en de ander 220v, zou je dan gewoon
de 220 trafo van de ene synth in de synth van 110v kunnen plaatsen?
Of zijn er andere electronica onderdelen die dit onmogelijk maken?

Als het twee dezelfde synths zijn, maar voor verschillende markten geproduceerd: ja dat kan. Je kunt ook een nieuwe trafo kopen in een electronicazaak (display.nl, farnell.nl). Als laatste oplossing zou ik een 110>220 convertertrafo kopen, dat is een beetje een tijdelijke oplossing.

Zoals eerder gezegd werkt de synth van binnen toch op markt-onafhankelijke vaste spanningen, anders zou hij een beetje duur worden als er veel verschillende versies van bestaan. Nu doen ze er gewoon een andere trafo in.

Mocht je een nieuwe trafo erin willen hacken dan kan ik je wel van dienst zijn met solderen en inzetten.

yups, zoals ondertussen al gezegd is dat geen probleem. gewoon ff goed in de gaten houden wat waarheen gaat en wat waar vandaan komt. ik heb 't zelf pas geleden nog met een Simmons SPM 8:2 gedaan; 120 eruit, 240 erin.

Ik heb 2 juno-60, de 1 is 110V, de ander 220. Powerboard is hetzelfde, maar de bedrading zit op andere punten aangesloten en bij de een zit er geen 1 zekering in en bij de andere een stuk of 4.

Ook zul je de zekering moeten vervangen in 220 Volt.
Een zekering heeft niets met spanning te maken, maar met stroom. Als de stroom groter wordt dan de waarde, bijv. door kortsluiting, brand de zekering door.

Op die manier werken ook die spanningskeuzeschakelaartjes aan de achterzijde van verschillende apparaten.
Deze schakelaars kom je dus steeds minder vaak tegen. Het schijnt productie technisch goedkoper te zijn om voor elk continent aparte voedingen te bouwen. Om deze reden kan het wel eens niet mogelijk zijn om alleen de trafo te vervangen, zie ook:
Ik heb 2 juno-60, de 1 is 110V, de ander 220. Powerboard is hetzelfde, maar de bedrading zit op andere punten aangesloten en bij de een zit er geen 1 zekering in en bij de andere een stuk of 4.

Tenslotte kan het best lastig zijn om de goede trafo te vinden. Niet alleen moet de secundaire spanning overeenkomen, het vermogen moet minimaal gelijk zijn en de inbouwmaat moet overeen komen. Vooral dat laatste is vaak een probleem; de trafo's in diverse apparaten worden vaak speciaal voor dat apparaat ontworpen.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Een zekering heeft niets met spanning te maken, maar met stroom. Als de stroom groter wordt dan de waarde, bijv. door kortsluiting, brand de zekering door.

Ja maar op een zekering staat toch veelal zoveel ampere en 250 Volt. Als je een apparaat hebt die op 110 Volt werkt, zal zijn zekering daar toch op aangepast zijn. Die zekering zal dan toch doorslaan wanneer je hem op het 230 Volt net aansluit, of zie ik dat verkeerd?

Ja maar op een zekering staat toch veelal zoveel ampere en 250 Volt. Als je een apparaat hebt die op 110 Volt werkt, zal zijn zekering daar toch op aangepast zijn. Die zekering zal dan toch doorslaan wanneer je hem op het 230 Volt net aansluit, of zie ik dat verkeerd?
Er staat 250V op glaszekeringen. Dit heeft niets te maken met de werking, maar met de voorschriften in Nederland. Voor 110V of 230V kun je gewoon dezelfde zekeringen gebruiken, het gaat echt om de stroom!. (Glaszekeringen mogen niet gebruikt worden voor spanningen hoger dan 250V)

als eerste om welke 2 synths gaat het??

als je een andere travo erin zet houd er rekening mee dat de power knop ook 220V aan kan anders en niet een 110V knop is

zekeringen moeten meestal verwisseld worden

en er kan nog een stabilisator tussen zitten die ook op 110 alleen werkt

laat je goed informeren als je zulks doet een ongelukje zit in een klein hoekje en mensen vergissen zich nog wel eens met zulke akties of koop gewoon een lossen externe adaptor die 110 naar 220 omzet wat de makkelijkste oplossing is

er zijn ook synths die bijde voltage aankunnen bv de minimoog heeft een schakelaar achter op zitten die op 110 en 220 kan zo zijn er meer machines die dat kunnnen

om een jp-8-jp-8

bedankt voor de info heren

Back