Die Target lijkt zeer sterk op de Evolution MK149. Volgens mij is het gewoon een gerebrand boardje ofzo
Hier een overzichtje van de diverse boards waar ik op heb gerommeld of in bezit heb:
(
EVOLUTION 149
Anyways, de
Evolution MK149 is best een lekker bordje, aanslaggevoelig, meerdere instelbare velocitycurves (aanslaggevoeligheids curves), directe program up/down toetsen en een hoop ander leuk direct toegankelijk toetsenspul. Voor het geld een leuk bord, voorzien van lichte, ongewogen toetsen. De MK149 (Evolution) speelt praktisch hetzelfde als de opvolger, de 249, en al het midiman spul. Op een aantal punten vind ik de evolution 149 zelfs iets prettiger.
Aanslaggevoeligheid bij al dit soort master klavieren blijft een relatief begrip. Door de veel te lichte toetsen zijn zeer lichte nuances praktisch onmogelijk en kun je "zacht pianospelen" ook op je buik schrijven. Toch is er best lekker mee te rommelen en vooral het compacte formaat maken ze ZEER geschikt voor gebruik bij de PC / softsynths etc.
De Evolution 149 staat regelmatig op marktplaats te koop vanaf zo'n 50-60 euro en is inmiddels opgevolgd door de 249 met een zooitje customizable controllers en een wat stevigere behuizing
MK249
De Evolution 249C en midiman modellen hebben een aantal additionele customizable controllers, die je kunt toepassen voor bijvoorbeeld het manipuleren van cutoff, resonance etc. van je softsynths. (Overigens kan dat met alle midi board controller knopjes en toetsjes (ook de twee wielen van de 149), door de controllermapping in je sequencer aan te passen * evil grin *
MIDIMAN
Zoals reeds gezegd maakt Midiman pratisch dezelfde bordjes als Evolution tegenwoordig . Slechts een paar octaven, redelijke toetsen, redelijk stevig gebouwd, veel.. heel veel controller draai knoppen

Tweedehands: amper te krijgen nog
naar mijn mening echter errug duur voor zo'n klein stukkie plastik.
AKAI MX73
De bovengenoemde Akai MX73 heb ik ook, maar die vind ik eerlijk gezegd iets minder lekker spelen dan de Evolution MK149. De toetsen zijn ook (praktisch) ongewogen, maar hebben een naar mijn idee te sterke veer in het bord zitten, waardoor nuances juist moeilijker zijn te spelen dan bij de evolution (die heeft tenminste geen vage tegendruk van de veren). Mind you, dit bord is uit de jaren tachtig. Velocity is daardoor een zeer relatief begrip. Voor synthesizer spul is ie echter zeer geschikt De MX73 heeft een lekker GROOT klavier, en dat is ook wat waard. De MX73 heeft een aantal customizable controllers (sliders en buttons) , custom splits en meerdere midi uitgangen en een hele zooi externe aansluitingen voor pedaaltjes etc. etc. Of je dat in de praktijk zult gebruiken is de vraag. Overigens zijn de sliders beperkt tot een kleine range midi CC's, dus kun je niet ALLE softsynth controls met die sliders zelf aansturen

(alleen met remappen in cubase dus) Gek genoeg is de MX73 de enige betaalbare en alleen tweedehands beschikbare (maar moeilijk verkrijgbaar!) optie als je opzoek bent naar een goedkoop 76 toetsen klavier. Er is gewoon praktisch niks anders betaalbaars. De MX73 is echt gebouwd als een tank op een zwaar metalen chassis. ECHT Niet kapot te krijgen. En tsja.. die lettertjes "Akai Professional" Staan gewoon retecool in je studio.
Huidige marktprijs ligt tussen de 90 en de 275 euro afhankelijk van de staat.
ROLAND A30/A33/A37
Regelmatig worden ook Roland A30 en A33 bordjes aangeboden. Die zijn een stuk minder stevig dan de Akai, en met name de A30 is redelijk onoverzichtelijk qua functionaliteit. De nieuwe A37 is voorzien van een mooi schermpje waarop je alle instellingen af kunt lezen. Marktprijs A30/A33: 100-250 euro. Lees de reviews op harmony-central.com en sonicstate alvorens je tot aankoop overgaat.
ROLAND PC series
Alle PC serie bordjes van Roland zijn nagenoeg gelijk aan de Evolution en Midiman bordjes alleen ietsje duurder. (= tegenwoordig overigens EDIROL geworden)
AKAI MX1000
Grappig genoeg werd me 1 dag nadat ik de MX73 bij een forumlid ophaalde een Akai MX1000 te koop aangeboden voor een belachelijk scherpe prijs. Dat bord heeft een halfgewogen klavier en speelt alsof het bord is voorzien van hamertechniek. Gebouwd als een atoombunker, verschrikkelijk zwaar, maar wel errrug lekker. Ook kleine nuances en "zacht spelen" is op dit bord ZEER goed mogelijk. Verder is ie nagenoeg gelijk aan de MX73 qua in en uitgangen, maar is ie voorzien van een duizelingwekkend aantal midi functies, programma's etc EN zijn de sliders aan alle controllers toe te wijzen. Voor mij was dit echt het absolute droom klavier en het verschil met de MX73 en alle goedkopere midiman en evolution meuk is gigantisch. Helaas hangt daar (gewoonlijk) wel een behoorlijk prijskaartje aan . Na een hele dag toetsendrukken bij Feedback kwam ik tot de conclusie dat praktisch geen enkel synth (en elektr piano!) klavier de kwaliteit van die akai evenaart. (Maar da's persoonlijk)
Huidige marktwaarde: te koop vanaf zo'n 500-700 euro. Ik kocht er een met 1 defekte toets (contactrubber kaput, maar hij doet het voorlopig weer) voor een zeer interessante prijs.
FATAR / STUDIOLOGIC
Fatar klavieren zijn al eeuwen een begrip. Ze worden door bijna alle grote fabrikanten gebruikt in hun duurdere synthesizers. Helaas behoorlijk aan de prijs. De SL880/990 series zijn zeer goed. Alles daaronder is redelijk tot goed. Het goedkopere Studiologic spul is echter niet echt om over naar huis te schrijven.
DOEPFER
Doepfer heeft een zeer mooi gewogen klavier (meestal in flightcase). Voorzien van hamertechniek, speelt als een piano. Helaas behoorlijk aan de prijs (marktprijs: vanaf zo'n 500 euro afhankelijk van de staat)
Al met al zijn er dus niet zo heel erg veel merken en modellen om uit te kiezen wil je een redelijk klavier. Qua instap is er meer dan genoeg, vrijwel overal kun je wel een 3-4 octaafs bordje kopen met een setje knoppen voor om en nabij de de 200 euro of minder.
Die voldoen prima voor het inspelen voor loopjes en het meeste softsynth spul.
In het middensegment is er op de tweedehandsmarkt slechts weinig te vinden, of je moet uitwijken naar een goede synth met mooi klavier. De Akai MX73, en oude Roland A series worden af en toe op marktplaats aangeboden, maar tegen nogal uiteenlopende prijzen. De MX73 en A30 zijn beiden al ERG oud en allang que techniek achterhaald. Helaas zijn het de enige masterbordjes die 76 toetsen bieden voor een leuke prijs.
In het topsegment loop je al gauw tegen de dure Roland A series aan (A70-90), maar die zijn niet echt betaalbaar meer te noemen. Fatar 8xx en 9xx serie is nice. Je zou eventueel nog Oberheim kunnen overwegen. Als ik me niet vergis heeft Quasimidi ooit een Cyber-6 mega master keyboard uitgegeven, maar ik weet niet hoe die is qua velocity. De MX1000 kan ik van harte aanbevelen, maar die is zeer moeilijk verkrijgbaar.
Als je alleen softsynths wilt gebruiken en een beetje loopjes wil maken, dan zou ik absoluut voor een evolution 249 of midiman gaan, die draaiknoppies zijn toch wel errug koel voor dat soort werk en een lossen knoppenbak als een keyfax phatboy kost ook weer een hoop eurootjes
Wil je piano spelen of wat meer expressie in je spelen kunnen leggen, dan zit je automatisch vast aan dure masters als de Roland, Akai, Doepfer, Kurzweil etc.