Outboard & Effects

Caboys

Leed
Is er eigenlijk nog een standaard voor outboard & effects om een ideale mix te maken, ik heb even op turnkey gekeken, daar heb je o.a.
Compressors
Enhancers
Equalisers
Gates
Mastering Processors
Preamps & Channel Strips
Reverbs & Multi Effects

Heb je van al deze dingen wat nodig, of heb je er zelfs meerdere van nodig.
Of is het ook mogelijk om een goede mix te maken zonder al deze apperatuur.

Mijn idee van minimum outboardgear (ervan uitgaande dat je toch een paar synths hebt die ook al effecten aan boord hebben):

- 2 kanaalscompressortje (hoeft niet duur te zijn)
- 2 kanaalseffectsprocessors ( " )

Ikzelf heb nooit de behoefte gehad om meer te hebben.
Als je echt to the bone pro wil gaan, nog een multibandcompressor erbij (mijn voorkeur is de Mixmaster).
Meer heb je echt niet nodig imho.

Ik werk al best een tijd met:
2 kanaals effectsprocessor
2 kanaals compressor
2 kanaals enhancer
2 kanaals EQ
1 kanaals distortion (gebruik ik als soort-van-enhancement in het hoog)
1 kanaals space-delay (voor wazige feedback-echo-uitschieters enzo)

en ik zou ze geen van allen willen missen :) m'n mix zou er niet beter op worden zeg maar... :frons:

Belangrijste is natuurlijk dat je een goede mix techniek hebt, anders ben je zelfs met een berg processors en effecten nog nergens.
Mix-technisch gezien zijn compressors en eq het belangrijkste, maar misschien ook wel het moeilijkst om goed onder de knie te krijgen (ben er zelf nog volop mee bezig :)).
Voor effecten zou ik zeggen reverb en delay voor de ruimtelijkheid. Daarna dingen als chorus, flangers/phasers, filters en distortion/bitcrushers om de klank zelf te veranderen.
Autopanners zijn trouwens ook relaxt om je mix levendig te maken (kan je natuurlijk ook doen door zelf aan je pan controls te draaien tijdens het mixen voor wat meer "live feel").

Dan heb je idd nog multibandcompressie, mastering equalisers, finalisers/enhancers voor die "finishing touch" maar dat kun je ook aan een professionele mastering studio overlaten (als je budget het toelaat).

Pre-amps, channelstrips en gates zijn vooral bedoeld voor het opnemen van dingen als vocalen, gitaar en andere live-instrumenten. Pre-amps en channelstrips hebben vaak compressie en eq ingebouwd (soms ook een gate).

Dus het is eigenlijk niet echt nodig om een compressor over je drums en een over je eindmix te gooien.

Als jij dat niet wilt hoeft dat niet.... ;)

Als jij vindt dat het zonder compressie over de eindmix goed genoeg klinkt...

Verdiep je in welk apparaat waarvoor is en bekijk dan wat jij belangrijk vindt..

Gebruik je oren..niet teveel nadenken die doet dat zus en die zo...

Zoals King of Snake al zei... mixtechniek is de basis ... een slechte balans is niet te corrigeren
(o.k. tot op zeker hoogte...maar liever niet ...)

Compressie is gewoon belangrijk... of jij het over je eindmix wilt doen is jouw keus...

Eq, FX, limiter, gates, enhancers zijn allemaal mooie apparaten en hebben elk hun functie...

Probeer uit te vinden wat jij eerst het belangrijkst vindt, voordat je je zakcentjes gaat ophoesten..:)

Mijn mening: FX (reverb/delay) en compressie/limiter kom je al een heel eind...

Succes ermee, :biertje:

Origineel geplaatst door tichran

Mijn mening: FX (reverb/delay) en compressie/limiter kom je al een heel eind...

Ja, dat vind ik zelf fijn werken: 1 (stereo) compressor, en 2 multi FX bakkies zodat je bijv 1 galm en 1 delay tegelijk in je mix kan gebruiken.

Maar als ik jouw was zou ik m'n spullen niet aanschaffen op basis van 'wat hoor je te hebben' maar op basis van 'wat heeft mijn mix nu nog nodig?'

Origineel geplaatst door Caboys
Dus het is eigenlijk niet echt nodig om een compressor over je drums en een over je eindmix te gooien.

Voor drums heeft compressie over het algmeen wel een positief effect. Zeker als je een beetje in-your-face drumgeluid wil hebben is een compressor geen overbodige luxe. Compressie op de eindmix is een ander verhaal omdat je het al gauw helemaal kunt verneuken, maar als je het met mate doet (2:1 ration, tot ca 3dB reduction, soft-knee/RMS) kun je ook je eindmix net dat beetje meer kracht geven.
Maar zoals al gezegd, dan heb je het over de "finishing touch", dus echt nodig is het (zeker in het begin) niet.

Ik beoog de volgende FX setup:

- 1 Delay -> Flanger, Chorus of Reverb (om de delays wat fuzzier te maken)
- Dedicated Chorus
- Dedicated Reverb, wellicht ook weer doorgerouteerd naar de chorus

Verder qua compressie etcetera ben ik nog niet zover.

Zang heeft meestal compressie nodig, is nou eenmaal niet anders. Verder alle instrumenten apart van de benodigde effectem vpprzien, vooral galm. Maar alles met mate. Zo gauw je de effecten gaat horen, gebruik je teveel. In de eindmix alleen een beetje compressie, indien nodig, verdere effecten in de eindmix, vertroebelen meer dan dat ze goed doen.

Back