ROLAND MC 909 VRAAGje

jeetn

Stamgast
IK heb een roland mc 909 aangeschaft en dit vooral om met samples te werken en een zeeeeeerrrrr minimum aan interne geluiden (niet mijn smaak ,maar toestel anders wel).

Mijn werkwijze is :

Loops maken met mijn plugins en ableton op mijn pc en deze omzetten naar wav om deze zo in te laden in de roland. met als resultaat dat ik de laptop niet meer nodig heb eens ik een set heb.

Verder gebruik ik ook drum en percussie samples rond de gemaakte loops (melodieen)

De roland heeft 272mb (16mb +256 uitbreiding) sample geheugen en 16mb user geheugen , Ook heb ik smart kaartje van 128 mb.

Omdat ik geen echte kenner ben van dit toestel roep ik jullie ervaring in !?

Mijn werkwijze:

Samples en loops inladen in de roland via usb

samples omzetten in user patch (intern roland)

Wat is nu het probleem: De roland heeft maar 16mb user geheugen en met een 10 tal loops zit deze al vol!

Genoeg voor een song , maar geen live set!

Is dit nu de enige juiste werkwijze of kan het ook anders zodat ik meer loops en samples kan inladen ?

het is toch niet normaal dat ik 272mb sample geheugen heb en maar 16mb intern geheugen kan gebruiken.

Alvast bedankt

Hoe lang zijn je loops?

Ik heb de MC909 ook in het verleden gehad en wat ik mij ervan kan herinneren is dat deze bak voornamelijk geschikt is voor het creëren van loops uit losse en 'gechopte' samples.

K Heb sinds twee maanden een MC909....

Steekt je 256 MB geheugen er wel in ?? dat zie je in de"system prefs,,"

Ik heb er al is samples ingeladen, maar 't lijkt allemaal niet zo simpel als dat ik gewoon ben bij de K2661.

Er is wel een programma voor, om de samples voor te bereiden, en te dumpen,
Dit zijn de progs als ik zo snel kan zien, de eerste is de editor: MC909_Editor, MC909_RPS_Edit, MC909_Sample_Editor
Allemaal te vinden op de roland site,, anders zoek ik 't effe op..

Ik snap nog altijd ni goed hoe ik user en sample patchen kan terug krijgen, na te hebben gesaved..
Er is niet echt een LOAD button, wel een Save button, Ik denk dat het de Linker soft button is,, "patchlist" denk 'k ..

En ja, een XD smartmedia adapter heb ik daar ook voor gekocht, maar dat lijkt hier niet te werken...
Ik gebruik nu gewoon een Smarmedia van 128MB,
maar idd, de MC909 heeft 16+256 MB en als je dat allemaal wil saven, dan moet je twee smartmedia cards van 128 Gebruiken..

Check ook de nieuwste versie van't OS,, want er zijn wel wat updates voor uitgekomen....

en ja, ik heb samples gedumpt via usb met bovenstaand prog,,
Ik heb die eerst gechopt met m'n eigen prog, maar recycle zal ook wel lukken ???
Daarna moest ik een keymap aanmaken,, da's ergens een soft menu button, check anders de (pdf) manual..

Ik heb er zelf de Velocity pads, Transport pads en Value pot meter van vervangen..

Soit, ik hoor het wel... grtn, StephenM

Goed lezen is ook een vak op de maandagochtend *D

Het kan zijn dat je Dimms stuk zijn of niet meer goed in het slot zitten. Geeft ie wel aan dat er 272mb geheugen in zit?

als je toch enkel loops triggert, kan je niet gewoon je laptop met Ableton gebruiken? Hardware is leuk maar voor dit soort dingen is Ableton toch wel geschikter, vooral omdat je loops simpel aan songtempo aanpassen. Daarnaast laadt alles veel sneller..

Het sample geheugen zit erin en het systeem heeft het ook aan.

Je kan inderdaad ook save'n naar je sm kaart , maar als de samples niet in het toestel zelf zitten dan speelt hij deze niet bij mij.

Mijn loops zijn 2 bar.

Het kan ook aan een fout van mezelf liggen of een werkwijze die ik niet ken.

Moet je eigenlijk een sample omzetten naar een patch ?

Als dit niet moest dan is het veel gemakelijker , maar ik vrees het.

Ik heb vroeger met ableton en de apc 40 gewerkt en dit was niet mijn ding (persoonlijk)

Moet je eigenlijk een sample omzetten naar een patch ?
idd, k denk van wel, Samples zitten bij de categorie Waveforms,, Niet bij Soundpatchen... (Bij kurzweil noemt dat keymaps)
Je kan inderdaad ook save'n naar je sm kaart , maar als de samples niet in het toestel zelf zitten dan speelt hij deze niet bij mij.
tja, je moet die achteraf terug laden,, ik heb het zelf ook niet onder de knie...
Er is iets van autoload de waveforms in de patchen ook denk 'k ??
Ik vind de MC909 zeker niet allemaal vanzelfsprekend, zeker ni voor samples...
Mss is er wel een Youtube over ??

Ik heb 'm opstaan.. Jou vraag is idd ook iets dat ik nog niet heb gevonden..

... En vioila, via de manual....
Press EDIT button van Sampling, en Press daarna op de "Menu button", dan heb je andere menu's..
Dan moet je de preset selecteren, en kun je de sample terug inladen...
Geen idee dat dat altijd manueel moet ,??
Ik veronderstel toch dat je niet rechstreeks de .wav van de smart media kunt afspelen??
Soit, de handleiding brengt wel raad..

EDIT Sample..press MENU:

img_3459-MC909.jpg

en om de samples automatisch terug in te laden bij startup: Menu/System/Sampling, en de 2&3 de ON zetten, en System Write...

img_3438-MC909.jpg

Laat iets weten als dat je wat in de richting stuurt ??
K Heb het zelf ook nog maar net door precies ....

En ja, je moet de (nieuwe) Sample en Patch ook nog wel Saven.. Press Write/Sample en Press Write/Patch.

Stephen :

Het zijn zeer handige functies die je aanhaalde , maar dit wist ik al.

Dit is niet mijn probleem.

Het gaat erom dat als ik van de samples patches maak er maar 16 mb geheugen is en dit weinig is om een langere set te draaien/mixen.

Kan ik op 1 of andere manier aan meer geheugen geraken

Aan ja, okey, Sorry.. Dit is wat ik zie kwa geheugen info:
Ik heb hier effe getest met een kleine drumloop sample,, ik zou dan eventueel een sample groter dan 16MB eens moeten gebruiken??

img_3439-MC909.jpg

Wist je al dat de .wav naar D:Tmp/WAV_AIFF gecopieerd moet worden ???
In de smartmedia root lijkt ie 'm niet (vanzelf) te vinden....???
K Ben bezig met grotere samples in te lezen,,
maar tja, die smartmedia op zich is al niet gemaakt voor grote files en HD snelheid....
Die MC909 is ook gemaakt in het jaar ...??? van voor de CF mss en zeker de SD ??? :) Eigenl'k in het tijdperk van scsi...

Hey Jeetn,, Het lukt mij te werken met een 20MB .wav ,, dus> 16MB
Ik moest wel write/wav naar de SmartMedia doen,, Anders zat ie er niet meer in na een verse opstart..
Soit, ik ga het hier bij laten... Anders laat je maar iets weten..

Ik moet zelf nog veel leren vd MC909,,
Maar om zo een bootleg track aan chopped samples van > 64MB erin te laden.
Dat was ik niet van plan.
Daar werkt m'n K2661 en eigen synthctrl goed genoeg voor, Of dat heb ik beter onder de knie,,

Maar idd,
Ik heb nu 2 weken ook Live 9 lite in midi sync meelopen, en m'n laaste trackje lukte er toch mee..
Alleen de eerste beat is was zoeken voor Ableton..

Grtn,,

Oe nostalgie wat heb ik lang zitten dromen van dit ding toen ik een jaar of 17 was en alleen fruityloops gebruikte. Uiteindelijk nooit gekocht en toch als ik er een op mp zie langskomen denk ik ja zal ik het doen of niet.

Back