Matrix 1000 cpu mod!!! OMG

Weet iemand trouwens of een 27C512 te gebruiken zou zijn ipv een 27C256?

Het is mogelijk.

Pin 1 op de 512 versie is bit 16 van de adres bus, terwijl op de 256 versie pin 1 gebruikt wordt voor de programming voltage. In de matrix 1000 heb je de programming voltage niet nodig. Als je op het schema kijkt, dan is pin 1 van de ROM chip dan ook aan de 5V gekoppeld, wat voor een 512 betekent dat je de hoogste 256 kbits moet gebruiken (best is als je de ROM 2x schrijft op de 512, 1x in de laagste 256 kbit en 1x in de hoogste 256 kbit).

Pin 22 is in de 256 de output enable, in de 512 is deze pin gecombineerd met de progamming voltage. Dit zou geen problemen moeten geven, maar is best toch even grondig te bekijken.

Laatst gewijzigd:
ik zou er ook wel eentje kunnen gebruiken, twee zelfs indien het ook voor de M6 werkt...

Wat doet de nieuwe Eprom precies? Wellicht heb ik interesse, maar gebruik de M1000 toch voornamelijk als preset bak vanwege de beroerde edit mogelijkheden.

http://gliglisynth.blogspot.be/
en
http://www.yamahaforums.co.uk/forum/viewtopic.php?f=21&t=6229

Samengevat:
- Sustain Level of Envelope 1 is impossible to set by MIDI (SysEx Remote Parameter Edit command)
- Envelope 2 to VCA 2 (parameter 29) cannot be set individually but only sending the entire set of patch data
- VCF Frequency (parameter 21) update is much more sluggish than in case of the rest of parameters
- MIDI NRPN parameters editing fix.
- Faster processing of parameter changes that need a modulation matrix rebuild, there's still a small lag but it's much better than before.
- Unison detune, controlled by MIDI CC #94 (Celeste Level), value from 0 (no detune) to 127 (strongly out of tune). It is always active, even in poly mode. Values around 2-6 add a slow VCO-like detune that helps liven up the sound and keeps poly mode sounding in tune.

Gisteren zelf even een chippie gebrand, eerste keer, wel spannend, en dat op mijn leeftijd :D
In ieder geval werkte het goed, en heb nu een betere M1000 dan ik ooit heb gehad! De detune is echt fantastisch. En lekker gemakkelijk editen - niet geheel vloeiend, maar zoooooveel beter dan voorheen. Oh en natuurlijk het feit dat je eindelijk de sustain level van Env1 kan veranderen! Ik zie zelf geen enkele reden om het niet te doen.

Mvg.

CoolRunning

Welke editor gebruik jij Cool?
Hoe wijzig je die Unison detune?
Die parameter zit niet in een editor toch?
Maak je daar gewoon een midi controller voor aan in je DAW?

De CTRLR editor is ook vet. Ben benieuwd of die nu lekker werkt..
Fijn eraan is dat die VST is en dus Total recall en automatable:)

Welke editor gebruik jij Cool?
Hoe wijzig je die Unison detune?
Die parameter zit niet in een editor toch?
Maak je daar gewoon een midi controller voor aan in je DAW?

De CTRLR editor is ook vet. Ben benieuwd of die nu lekker werkt..
Fijn eraan is dat die VST is en dus Total recall en automatable:)

Ik gebruik nu een oude SoundQuest MidiQuest, werkt prima. Heb ook OB6000, maar die laat me niet kiezen uit alle midi-poorten op m'n systeem, dus onhandig.

De parameter zit inderdaad niet in de editors, tot voor kort bestond ie natuurlijk gewoon nog niet. Ik maak inderdaad een quick-control aan in Cubase, of gebruik een assignable knop op een controller... we zien wel wat het beste werkt.

Kon geen volledige Ctrlr panel (inclusief matrix) vinden, misschien heb verkeerd gekeken? Als VST is inderdaad wel handig, zag dat de pro-versies van MidiQuest dit ook doen... maar 315 Euro of zo is me toch echt wat aan de dure kant, m'n meeste synths kan ik al prima controleren.

Mvg.

CoolRunning

http://gliglisynth.blogspot.be/
en
http://www.yamahaforums.co.uk/forum/viewtopic.php?f=21&t=6229

Samengevat:
- Sustain Level of Envelope 1 is impossible to set by MIDI (SysEx Remote Parameter Edit command)
- Envelope 2 to VCA 2 (parameter 29) cannot be set individually but only sending the entire set of patch data
- VCF Frequency (parameter 21) update is much more sluggish than in case of the rest of parameters
- MIDI NRPN parameters editing fix.
- Faster processing of parameter changes that need a modulation matrix rebuild, there's still a small lag but it's much better than before.
- Unison detune, controlled by MIDI CC #94 (Celeste Level), value from 0 (no detune) to 127 (strongly out of tune). It is always active, even in poly mode. Values around 2-6 add a slow VCO-like detune that helps liven up the sound and keeps poly mode sounding in tune.

Gisteren zelf even een chippie gebrand, eerste keer, wel spannend, en dat op mijn leeftijd :D
In ieder geval werkte het goed, en heb nu een betere M1000 dan ik ooit heb gehad! De detune is echt fantastisch. En lekker gemakkelijk editen - niet geheel vloeiend, maar zoooooveel beter dan voorheen. Oh en natuurlijk het feit dat je eindelijk de sustain level van Env1 kan veranderen! Ik zie zelf geen enkele reden om het niet te doen.

Mvg.

CoolRunning

Thanks! Klinkt veelbelovend! Nu nog een goed editor, maar daar is Synthdood volgens mij ook mee bezig :okdan:

Thanks! Klinkt veelbelovend! Nu nog een goed editor, maar daar is Synthdood volgens mij ook mee bezig :okdan:

Editor komt goed. Is nog wel wat werk maar ik denk de komende weken wel iets te hebben. Hopelijk dit weekend wat tijd om eraan te werken. Misschien post ik nog wel een screenshot van wat ik tot nu toe heb bedacht als teasertje. De eerste versie zal puur een editor/remote control zijn. Een latere versie zal ook wel een bank manager krijgen. Wordt wel Windows-only trouwens. Gewoon een light weight stand alone applicatie (Ik maak 'm in Delphi)

Inmiddels ook nog wat lege eproms gescored die ik, als het goed is, morgen binnen heb. Dan ga ik alvast branden voor degene die op de lijst staan. Jullie krijgen de komede dagen een pb-tje van me.

Editor komt goed. Is nog wel wat werk maar ik denk de komende weken wel iets te hebben. Hopelijk dit weekend wat tijd om eraan te werken. Misschien post ik nog wel een screenshot van wat ik tot nu toe heb bedacht als teasertje. De eerste versie zal puur een editor/remote control zijn. Een latere versie zal ook wel een bank manager krijgen. Wordt wel Windows-only trouwens. Gewoon een light weight stand alone applicatie (Ik maak 'm in Delphi)

Inmiddels ook nog wat lege eproms gescored die ik, als het goed is, morgen binnen heb. Dan ga ik alvast branden voor degene die op de lijst staan. Jullie krijgen de komede dagen een pb-tje van me.

Hier wordt ik blij van :okdan: Alle fatsoenlijke M1000 editors zijn volgens mij mac based.

Zet mij ook maar op de lijst voor een nieuwe EPROM!!

Okay, EPROMS zijn gebrand en liggen klaar. Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd heeft een PB-tje gehad.
Als er nog meer mensen zijn die 1.1.6 zouden willen in hun Matrix1000. Now is the time :-) incl verzenden is het 10 euro, twee voor 15 euro. Ik heb nog een stuk of 15 lege eproms liggen

Editor maken is leuk werk maar kost toch ook wel erg veel tijd, gaat dus nog wel even duren voor ie af is Een aantal dingen werkt echter al. Er gaat ongetwijfeld nog het nodige veranderen aan de plaatsing van diverse controls en bovendien ontbreken bijvoorbeeld ook nog de ramp en de matrix controls. Het liefts wil ik alles in één scherm maar het is wel een beetje woekeren met ruimte.

Als lekkermakertje alvast screenshot van het eerste uitprobeersel

Matrix1000edit_0.1Alpha_screenshot.jpg

ook een eprom met 1.1.6 klaar liggen voor mijn matrix 1000.
maar in welk 'slot' moet ie eigenlijk?

sjeezus. Heeft schandalig lang geduurd, maar ik heb net de upgrade in 1 van mn matrix's geprikt.

waanzinnig dit. VCF, maar ook DCO balance enzo reageren nu gewoon goed.

De realtime hardware editors worden nu erg interessant.

De stereoping variant voor de Matrix's is in eerste instantie gelimiteerd, maar heeft ook midiCC input mapping voor de meeste parameters. Eigen controller eraan/bouwen als je dedicated controls wilt.

Back