Welke vocoder kan ik het beste gaan nemen?

Hega

Stamgast
Heb onlangs mijn Roland VP7 verkocht en heb daar inmiddels eigenlijk wel spijt van.
Overweeg om binnenkort weer een vocoder te gaan aanschaffen.
Zou best wel weer een VP7 willen gaan nemen, maar er zijn nog meerdere apparaten die ik op het oog heb.
Dit zijn de Electro Harmonix voicebox en de TC-Helicon Voiceworks (alhoewel dit niet echt een vocoder is, maar een harmonizer).

Wie heeft hier ervaring(en) mee?

Als er niet teveel aan getweaked hooft te worden is de roland VT-3 ook wel leuk hoor.

Kan je leuke dingen mee doen, alleen is het geen echte svc350, maar dat is een VP7 ook niet :)

Zitten ook geinige andere fx op.

Ik ben erg tevreden met mijn MAM VF-11.
Deze kan ook als filterbank gebruikt worden en heeft een mooie, analoge klank!
Wat ik er erg fijn aan vind is dat je hem (vrij) verstaanbaar kan maken maar ie ook erg goed is in het processen van geluiden zoals b.v. ritmes.

Meestal niet zo duur maar ook niet super makkelijk te vinden...

[EDIT] Bleek toch niet heel moeilijk:
http://www.ebay.nl/itm/Vintage-MAM-...l_Processors_Rack_Effects&hash=item4d28ea9cf8

Electrix Warp Factory is ook een geestige vocoder en niet zo vaak gebruikt, mét carrier (in tegenstelling tot bv de verder goede Roland VT3 die die ontbreekt).
Alesis Metavox -indien goedkoop- eveneens te checken.

Eventide (bv PitchFactor) als pitchshifter/harmonizer is heel sterk IMO.

Ik heb een mininova gekocht alleen maar om als vocoder te gebruiken. Gezien de vele modulatie opties en golfvormen was dat voor mij overduidelijk de beste niet-analoge keuze.

Electrix Warp Factory is ook een geestige vocoder

Eventide (bv PitchFactor) als pitchshifter/harmonizer is heel sterk IMO.

Ik heb die WARP gehad maar die was lang niet zo goed te verstaan als de SVC350

Die eventide harmonizers zijn uiteraard helemaal de bom (spreekwoordelijk)
Ik heb de mijne ooit ingeruild voor de SVC maar als ik ooit nog een Eventide H910 of 949 tegenkom voor een schappelijke prijs zal ik hem zeker niet laten staan!

De vocoder die ik het fijnst vind klinken is die in de Micro Q.
Heb ook nog een MicroKorg met vocoder erin die nogal hard kan klinken.
De MAM VF11 heeft me uren gekost eer ik er iets deftigs uitkreeg en de beste hands-on vocoder vond ik de EHX V256 peNdaal.
De TC-Helicon heb ik ook maar de vocoder die erin zit nog niet geprobeerd.

Cheers,
Exo. :mega:

Eventueel een JP8080 of Novation Nova? Krijg je er ook kekke synths bij :P

Het kost inderdaad best wat tijd om een analoge Vocoder verstaanbaar te krijgen.
Gelukkig krijg je er iets voor terug.. ;)

Die beleving heb ik nou helemaal niet met bijv. de SVC350 en VP330 van Roland. Ik vind die echt super goed te verstaan zelf wanneer je er een 32' noot (SAW/SQR) inpropt, sine gaat uiteraard niet zo lekker. Noise is altijd goed natuurlijk haha.Maare iIk heb ooit een analoge vocoder gehad van PAIA en maar daar kreeg je nooit iets verstaanbaars uit. (hij was wel erg koel voor drums ;) )Ik denk dus dat het niks heeft te maken met het feit dat een vocoder analoog is waardoor die niet goed te verstaan is maar eerder door het ontwerp en/of het gebruik verschillende van componenten aan de binnenkant.

Inderdaad, bij de MAM VF11 (en klonen) moet je behoorlijk werken om er wat verstaanbaars uit te krijgen.
Compressie, EQ, sibilanten tweaken etc.

Moet het makkelijk en erg goed klinkend, dan bijv. een V-Synth met VC-2 Vocal Designer kaart.
Of, wellicht makkelijker en goedkoper, een V-Synth XT - daar zitten beide VC kaarten al in.
VC2 lijkt het meest op wat je in de VP-770 al had. Zit trouwens een beregoeie VP-330 emulatie in.

Ik zie dat Roland tegenwoordig de VT3 vocal transformer heeft. Heb 'm zelf niet geprobeerd, maar misschien is het wat.
http://www.roland.com/products/en/VT-3/

Dat "verstaanbaar vocoden" heeft toch ook te maken met een goeie mic?
Of, wat dacht je van de orginele stem te layeren met de vocoder, wordt het ook verstaanbaarder.

Nou, het is ook een kwestie van werken met een goed carrier signaal. Te weinig harmonischen in de carrier -> te weinig om mee te 'werken' voor de vocoder -> onverstaanbaar flut signaal eruit.
Maar misschien het belangrijkste is het juist matchen van het input volume - zowel te hard als te zacht inputsignaal leiden tot een slechte verstaanbaarheid. Daar helpt dus 'n compressor, misschien dat inderdaad ook de mic nog kan schelen.

Kwaliteit van de microfoon maakt een vocoder niet opeens verstaanbaar, het carriersignaal doet dat wel.
De elementen van mijn electrische gitaar zijn ook microfonisch, als ik daar tegen aan schreeuw en dat signaal als modulator gebruikt is het bij de SVC nog prima te verstaan mits het carrier signaal maar genoeg harmonischen bevat. (uiteraard zit er dan een compressor achter de gitaar elementen)

In de Nord (micro) Modular kun je ook geweldige vocoders bouwen. Gebruik ik ook live, veel controle en goede verstaanbaarheid.

Back