Akai S900 Problem

Je aanname over de spanningsregelaars kan kloppen al kan ik dat niet helemaal beoordelen omdat ik je meetdata niet helemaal snap (is onduidelijk genoteerd). Als je een scope hebt zou ik de voedingsspanningen nameten om te kijken of er een oscillatie op zit dan weet je zeker dat het een regelaar is.
Verder klopt je aanname wat betreft de regelaars denk ik wel. Als je het omdraait en de boards wel de spanningsval zouden veroorzaken dan moet er flink veel vermogen verdwijnen in de boards. Er van uit gaande dat de regelaar een compliantie heeft van 1A waarboven de spanning inzakt, komt een spanningsval van 15V naar 11V overeen met meer dan 44W vermogen wat gedumpt wordt in defecte componenten. Zo een component zou zeer heet moeten worden.
Het is uberhaupt geen slecht idee om alle onderdelen op de boards even aan te raken met een vinger (liefst pink want die heeft weinig eelt) om te voelen of er componenten overdreven heet worden.

Verder: als je geen scope hebt en de regelaars zijn standaard 78XX/79XX op LM317/337 dan kun je deze blind vervangen inclusief alle elektrolytische condensatoren die daar op aangesloten zijn. Ik heb het dan over de standaard elektrolytische condensatoren en tantaal elko's. Als je een beetje mazzel hebt is daarmee het euvel verholpen.

Bedankt voor je reactie heiko ! Super
Zal morgen even een warmtebeeld camera meenemen van werk om overdreven warme onderdelen op te sporen.
Ik heb sowieso al alle standaard elektrolytische condensatoren vervangen behalve die op het voicing gedeelte van het voiceboard. Deze zijn ook voor het filteren dus lijkt me geen probleem. Wel de hele rij aan de kant van de twee relais.
Zal morgen de rest van de tantaal elko's nachecken en eventueel vervangen.

Betwijfel alleen of dat het probleem is want ik heb zojuist naar mijn vermoeden een aardsluiting ontdekt wat ook voor deze voltage dip kan zorgen.

http://i62.tinypic.com/2vm6id1.jpg
http://i61.tinypic.com/2ahcdq8.jpg

Ik heb zoals je op de foto's kan zien een pin ontdekt (VR2) op aansluiting J520 die wanneer het apparaat aangezet word sluiting maakt met de aardecontacten op het bord. (Heb dit doorgepiept op mijn Multimeter) Volgens tekening zou dit volgens mij niet moeten kunnen, en zou dit volgens mij best een mogelijke oorzaak kunnen zijn , wat denken jullie?

De sluiting die jij beschrijft mag inderdaad niet en zou dit gedrag kunnen veroorzaken. Ik zou de kabels, componenten en printbaansporen van dat VR2 contact allemaal testen. Als dit niet oplevert kun je evt de connector zelf desolderen en checken. Heel soms zit t defect in of onder de connector...

Ik zat net nog even naar het schema te kijken. Ik denk niet dat de fout bij VR2 zit. Waarschijnlijk staat deze potmeter op de laagste stand en dus tegen de aardrail aan. De 'kortsluiting' gaat waarschijnlijk weg als je potmeter VR2 een stukje open draait. Anyway kijk maar of t klopt en anders als nog alles checken...

Thanks, ik heb gekeken maar heb alleen VR1 op me board + alle potmeters voor het tunen van de voicing.
VR1 heb ik geprobeerd te draaien terwijl ik contact maak tussen ground pin en VR2 maar de sluiting verdwijnt niet.
Zat al te denken of het misschien een schakel in een van de relais is die niet meekomt, maar ik zie de contacten duidelijk schakelen wanneer ik de machine aanzet. Morgen in ieder geval met een thermografische camera even op zoek naar hete onderdelen , goeie tip !

Bedankt

Ik heb het schema na zitten lezen en kwam erachter dat de VR1, VR2 en VR4 naar de pot meters vooraan gaan inderdaad. Rec/Monitor en Output. Heb contact gemaakt tussen VR2 en aarde en heb alle potmeters gedraaid op alle mogelijke manieren maar de sluiting blijft dus dat is ten eerste al vreemd. Misschien een sluiting in een van de potmeters zelf ? Of vanaf VR2 contact er naartoe?

Maar hier het resultaat van mijn thermografische onderzoek:

https://www.dropbox.com/sh/m1i77lbgrc8r4pf/AAC9KFJnX9tNlqq-EugJsSQga?dl=0#/

Zoals je kunt zien is het qua temperatuur mild gesteld op het CPU board, maar het voice board en met name mijn voeding behalen behoorlijke temperaturen. Vooral de transistor en diode op mijn voedingsblok kun je een klein eitje op bakken.. Diode (84.4oC) en de achterliggende zekering word waarschijnlijk daardoor ook behoorlijk warm (60.8 oC). Transistor op het voedingsblok loopt op tot zelfs 96.1 - 99.2 oC !
Transistor links ervan word ook knap warm naarmate de machine langer aanstaat: 84.5 oC.

Verder zijn er een aantal chips die ook opvallen maar misschien dat dit allemaal + de aarde storing een gevolg kan zijn van de mogelijke defecten op mijn voedingsblok ?

Graag hoor ik jullie mening,

Er gaat idd iets niet goed met de voeding. No way dat de regulatoren/transistor zo heet mogen worden. Kun je nog een keer thermische fotos maken van de voeding als er geen enkel board op aangesloten zit.
BTW die sluiting met VR2 blijft een interessante kandidaat om uit te zoeken

De allerbeste wensen allemaal voor 2015 !
Gisteren heb ik even de voeding onder de loep genomen met de thermocam zonder iets aan te sluiten.
Hieronder de resultaten:

https://www.dropbox.com/sh/cqs3fvmc1sffjwh/AACwcZnNzTtJdECbc1xyGiaOa?dl=0

Toch weer heel andere resultaten als met de boards aangesloten. Vanmiddag haal ik me Power supply er even uit en kijk ik of er toevallig sluiting zit tussen de rij transistoren / IC's die tegen het koelblok aanzitten. Misschien dat daar de aardsluiting vandaan komt. En anders word het tricky om te bepalen waar het probleem nu begint, misschien toch een probleem met de diode op het voedingsblok (uit de eerste selectie foto's) of een van de twee transistoren die een schokkende 99oC hebben gehaald :P

Lijkt mij te bevestigen dat de fout niet in de voeding zit maar in de boards. Niets wordt namelijk warm op het PSU-board. Dus nu eerst een board aansluiten kijken of de spanningen crashen, dan andere board. Op deze manier vind je welk board kapot is. Dit dan switchen met een board uit de goede S900 om te kijken of de diagnose inderdaad klopt. Daarna fout zoeken op het foute board.

Kijk de voeding nogmaals eens goed na met dit schema

Attachments

• Screen Shot 2015-01-02 at 11.05.00.jpg
    Screen Shot 2015-01-02 at 11.05.00.jpg
    57,7 KB · Bekeken: 95
Nee dat denk ik ook niet, aangezien de spanningen crashen nadat ik de boards aansluit, weet alleen niet zeker in hoeverre het misschien toch aan een transistor/spanningsregelaar IC kan liggen op mijn power supply?
De 5 volt rail voor de voorkant en CPU board zakt in zodra ik het CPU board koppel aan het voice board.
Power supply schema heb ik uiteraard al vele malen bestudeerd maar het is erg lastig meten wanneer de spanning al inzakt en dus niet meer klopt wanneer ik het board alleen al aansluit.
Het uitwisselen van mijn laatste werkende S900 vind ik iets te link dus ben op zoek naar nog een S900 :)
Verdere suggesties zijn uiteraard nog steeds meer dan welkom

Ben erachter gekomen dat de 5volt rail naar CPU correct 5v weergeeft als ik het cpu board niet aansluit.
Wat het vreemde is, is dat wanneer ik alleen het CPU board aansluit op de power supply er een verdwaalde spanning staat van -2 v op de 2pin aansluiting naar voice board. Wat het verschil verklaard in spanning. 5-2=3 V

Moet nog even nakijken of dat dan komt van het CPU board of dat het toch een storing is vanuit mijn power supply..

Kleine mededeling, ik heb de storing gevonden, er staat 2v tussen Dgnd en Agnd vanaf de voeding.
Even een aantal onderdelen bestellen en dan moet de machine weer werken.

Voor iedereen die problemen heeft met zijn hardware/machines en voedingsspanningen zijn OK, meet alle aardingspunten/chassis en spanning rails na, scheelt een hoop tijd ;)

Back