Kabels... Bomen-bos-alles

barn

Detroit nerd
Hoi,

Ik wil graag gaan beginnen met een diy project, een 1176 compressor, en heb alles in huis behalve bedrading.

En sinds het een high-end product is wil ik wel goede (iig geen bagger) kabels kopen. Maar bij de online winkels kan ik zoveel specs kiezen dat ik echt niet zo goed weet wat ik nu zoek.

Allereerst heb ik 'gewone' kabels nodig (rood, blauw en groen). Hier staat wat geschreven over de bedrading ( http://mnats.net/1176_reva-d_hairball_wiring_power.html ) en dus ook dat er slechte kwaliteit draden te koop zijn. Hoe vind ik de goede? Heb denk ik dus wel awm 26 nodig.

En heb ik voor de aarding dan echt nog dikker nodig? Of volstaat dan de awm 26 dikte?

Dan heb ik nog een 'two conductor shielded cable' nodig. Zijn daar nog verschillen in qua kwaliteit? Waar moet ik op letten?

En ik heb nog een 'single conductor shielded cable' nodig, maar daar geldt natuurlijk hetzelfde voor als hierboven.

Als iemand me een zetje kan geven in de goede richting op mouser of farnell of een andere online shop. Dat zou cool zijn.

Voedingskabels neem je best niet te dun. Het hangt af van het vermogen dat je moet transporteren en de lengte (wat in dit geval erg kort zal zijn en verwaarloosbaar).

AWG26 (of +/- 0,13mm²) lijkt mij toch aan de zeer dunne kant. Voedingsgeleiders kun je best boven 0,5mm² houden, bij voorkeur zelfs boven 0,7mm². Er is trouwens niets mis met 1,5mm² installatiekabel die je in de lokale doe het zelf winkel kunt kopen. Maar nogmaals, je moet het berekenen om de dunst mogelijke kabel te kunnen selecteren.

De aarding is in bijna alle gevallen nooit dikker dan de stroomvoerende geleiders. Denk er aan, als hier al maar een paar tiental mA doorgaat, zal de differentieel (aardlek) afschakelen.
In praktisch alle gevallen kun je niets mis doen met de aarde dezelfde diameter te nemen als de stroomvoerende geleiders.

Ik was er al achter gekomen dat 21 awg beter was. Ongeveer 0,8 mm.

En zit er nog kwaliteitsverschil bij shielded kabels?

je kan gewoon koperdraad nemen van de dikte die jij prettig vind werken.
kwaliteits verschillen zijn er nauwelijks, en speciale audiokabel bestaat niet ( alleen bij hi-end figuren)
en de voeding trekt zo weinig stroom dat het daar ook al niet uitmaakt.

:koffie:

Nee, heb geen tips... Ik heb alles in 1 keer in een kit-groupbuy gekocht... Dus heb alles behalve de bedrading... ben er bijna uit... Wat een uitzoekwerk als je niet weet wat wat is... je hebt 393093293293292 verschillende soorten kabels :S

Oh, kan natuurlijk kijken wat voor trafo er bij mij bij zit... zal binnenkort even kijken!

Back