Brom (hum) in Wurlitzer electrische piano 200 vs 200a

MacGyverGear

midi-life crisis
Ik ben helemaal fan van mijn onlangs gekochte Wurlitzer piano. Het is een ouder model, beetje 'rare' met type 201 maar binnenin is het versterkgedeelte vrijwel gelijk aan de 200 versie.
De latere 200a versie heeft een andere amp aan boord is iets kleiner voor zover ik nu heb gezien. Daarnaast is er voor 'a versie' een reedbarshield ontworpen, mede om de 'hum' te reduceren.

https://www.youtube.com/watch?v=7sdxoT4QYHQ

Had ook al van j.baars de tip gekregen om de boel met koperfolie af te schermen maar nog niet tot aankoop overgegaan aangezien het overal nogal prijzig schijnt te zijn en helemaal in de hoeveelheden die ik dan nodig ga hebben.
Het reedbarshield leek mij wel een interessante oplossing. Zijn er toevallig mensen met een oudere Wulitzer waar dit aangebracht is? Ben erg benieuwd naar de ervaringen..

Thanx alvast :)

Laatst gewijzigd:
Ik heb een 200 model waar ik het "reed bar shield" heb aangebracht.
Maar da's maar de helft van het verhaal.
Het shield zat namelijk extra bij de Retrolinear versterker.

http://www.retrolinear.com/web-store/wurlitzer-replacement-parts.aspx

Ik was METEEN van elk mogelijk gezeik vanaf.
Geen brom, geen ruis, geen ...
Je kan het volume opendraaien en zolang je niet speelt hoor je werkelijk niets.

Ik had mijn enthousiasme een jaartje geleden al eens geuit op een Amerikaans piano forum.
Maar goed, het is maar een half antwoord op je vraag natuurlijk.

Of het shield alleen soelaas biedt weet ik niet (neem aan dat het wel IETS doet)
Versterker EN shield vervangen raad ik echt iedereen aan !

Hey, bedankt voor je reactie :)

Persoonlijk vind ik die brom het meest irritant.. al weet ik natuurlijk niet wat de ruis gaat zijn mocht ik ooit van die brom afkomen.

Buiten dat de 201 niet in het lijstje staat van modellen die in aanmerking komen voor deze mod vind ik de 500 dollar (incl. shipping) een beetje veel.. het moet ook nog worden ingeklaard + btw er overheen.. maar het is een optie. :)

Laatst gewijzigd:
Thanx PWM,

De binnenkant van de deksel was al bekleed met aluminiumfolie en connected met massa.. vreemd genoeg zit er weinig verschil in wel of geen contact met de massa hebben. :(

Er zit wel fabrieksaf een ander humshield over de dempers en reeds..(zie foto) dit geeft wel een grote toename van de hum als ik em demonteer..
Thanx voor de input. :)

$_35.JPG

Back