Slice + Seq RS7000

techno

Stamgast
Hoi,

zou iemand me misschien wat meer uitleg kunne geven ivm de slice+seq functie bij de Yamaha RS7000?
Ik heb namelijk het volgende probleem, wanneer ik een stukje muziek sample met de Slice functie krijg ik het wel voor mekaar dit mooi te laten afspelen achteraf wanneer ik de sequencer start maar hoe zit het nu eigenlijk met de snelheid dus de BPM van de sequencer, sommige samples lopen mooi mee met de BPM maar als ik dan weer een anders stukje sample en slice blijkt het weer trager te lopen.Ik stel de Measure goed in wanneer ik ongeveer denk dat het om een 2 maten sample gaat of eventueel 4. en de slicing klinkt meestal korrekt achteraf. Hoe krijg ik het nu voor mekaar wanneer ik bv verschillende geslicede samples op dezelfde maat wil laten lopen????
Dit is waarschijnlijk een onwetendheid van mezelf of eventueel oefening :) toch krijg ik er de pest van
:stupid

Als ik de BPM verlaag van mijn RS7000 naar (ongeveer) hetzelfde tempo als het te samplen muziekstuk vooraleer ik het stuk sample blijkt het precies beter te gaan, is dit de oplossing? of zie ik nog iets over het hoofd??
MVG Michel

veel uitproberen!

Ik kijk meestal als ik een loop wil slicen (doe ik zelden) eerst naar het aantal maten. Daarna luister ik hoeveel tussenliggende delen ik wil maken, want als er 16e hihatjes in de loop zitten dan moet je die ook instellen (als 4-4) Snap je? :) Anders klopt het niet meer als je de BPM wil verhogen. Ook de timing moet goed staan (4/4 bv)

Ehrm, dus dat is eigenlijk het enige! Ik denk dat je gewoon moet blijven proberen.. Luister na de Lice+seq goed naar de *losse* samples, dan hoor je direct of het klopt.

Arv

Het is belangrijk dat de loops exact op lengte zijn, anders lukt het nooit meerdere samples van verschillende tempo's goed te syncen.( de loops moeten dus perfect loopen op het tempo waarop je ze gaat slicen)
Zorg dus eerst dat deze goed meeloopt met de rest voordat je sliced. (dus gewoon triggeren op de eerste tel en laten lopen op de lengte vd sample bijv. 1 of 2 measures)
Je kunt dus wel verschillende tempo samples doen maar 1 voor 1 en elke moet goed loopen voordat je hem sliced, daarna kun je het tempo aanpassen voor de volgende.
Als de tempo's ver uit elkaar liggen doe je er goed aan deze te time stretchen zodat ze allemaal exact loopen op hetzelfde tempo voordat je gaat slicen.

Ik weet niet of dit je vraag beantwoord omdat het niet 100% duidelijk is wat je bedoelde.

Grtz. Ronald.

ja ik begrijp het wel, bedankt voor jullie uitleg !!!! toch blijft het een beetje gesukkel wanneer je sliced, dus eigenlijk wanneer je bv een 2 maten sample wil slicen is het misschien beter om deze eerst te Time stretchen en dan de optie Slice te nemen wanneer je de lengte niet exact weet, en dus niet rechtstreeks van de opgenomen sample te slicen want meestal lukt het wel goed, maar de als je achteraf meerdere samples sliced en toevoegd tja dan krijg je iets dat niet exact met het tempo meeloopt :)
nog een vraagje de Time stretch heb je nog een optie om bv NORMAL te kiezen of RYTHM1 etc... dit is ook maar weer een beetje zoeken wat het beste klinkt zeker? TIME STRETCH gebruiken NADAT je gesliced hebt lukt ook niet zeker? dan moet je stukje per stukje TIME STRETCHEN dan.

Ohja wat gebruiken jullie dan meestal voor loops die je wil samplen? gewoon de Pitch sample functie zodat je die over het hele keyboard kan afspelen?

De bedoeling is eigenlijk dat ik een bestaand nummer gewoon wil samplen en laat ons zegge kleine remix van wil maken door toepassing van de Loop Remix Real time

Ik gebruik dat slicen zo min mogelijk vind het toch te veel werk.
Ben ook niet zo te spreken over de klank na slicen en hij loopt altijd vast op het verkeerde moment.
Wat jij wilt kan wel maar zal je wel wat tijd gaan kosten.
Als je een PC hebt kun je beter de samples allemaal voorbereiden op de PC.
Zorgen dat alle loop points kloppen en de lengtes al overeen komen etc...

Timestretch kan op verschillende manieren om het karakter te bewaren.
Achteraf timestretchen lijkt me niet handig en/of nodig.

Grtz. Ronald.

de meest eenvoudige manier om zulke sample-problemen te omzeilen is bij voorbaat eerst de sample in een software omgeving goed te krijgen en dan pas naar de rs7000 te gooien. Ikzelf gebruik daar atijd fruityloops voor. Maak een mooi loop, lees het bpm af in fruityloops en klaar....

Bovendien kun je in fruityloops allemaal mooi effecten over je sampletje heenpleuren die de rs7000 niet heeft. Succes!

Back