Even in een dubio....

Robi

Hega
Heb meerdere 'midi-controllers' op het oog, maar kom er even niet uit.

- Behringer U-control UMX610; zit ook veel software bij; lijkt me leuk.

- Casio CTK-3200; is weliswaar een keyboard, maar deze kan ook als midi-controller gebruikt worden en ik kan mijn keyboard-vaardigheden hiermee trainen :) (ben niet echt heel goed met toetsen)

- Yamaha PSR-E243 of E343; zie Casio CTK-3200.

Beetje een luxe-probleem, maar vind het wel wat lastig.

Wie heeft hierin wat tips, adviezen oid?

Laatst gewijzigd:
Zonder budget geen goed advies.

Kun je spelen? Wil je leren spelen? Wat heb je perse nodig, wat heb je perse niet nodig? Wat wil je er mee aansturen, software of hardware?

Wat wil je er mee doen? Softtware aansturen? Knobs tweaken? Heb je ook hardware?

Wil je lekker spelende toetsen of lichte plastice die terug veren?

Hoeveel knoppen wil je er op? Hoeveel toetsen? Aftertouch? Pitchbend, modwheel etc?

Keyboardvaardigheden kan je ook met een midikeyboard en een pianoplugin leren.

Het is ook wel handig om naast usb out ook midi out er op te hebben, mocht je nu geen hardware hebben maar later wel.

Wat wil je er mee doen? Softtware aansturen? Knobs tweaken? Heb je ook hardware?

Wil je lekker spelende toetsen of lichte plastice die terug veren?

Hoeveel knoppen wil je er op? Hoeveel toetsen? Aftertouch? Pitchbend, modwheel etc?

Wil absoluut software gaan aansturen.
Knobs tweaken wat minder.

Wil het liefst 61 toetsen.
Aftertouch maakt mij niet zoveel uit, maar wel een pitchband en modewheel.

Keyboardvaardigheden kan je ook met een midikeyboard en een pianoplugin leren.

Welke plugins zijn er eigenlijk zoal voor?

Welke plugins zijn er eigenlijk zoal voor?

Voor leren spelen zijn er niet zozeer plugins, meer standalone programma's. Voor piano-geluiden heb je een hele hoop opties, en in sommige gevallen kan het zelfs zo zijn dat een oudere 19" module je ook prima van dienst kan zijn. Het is dan allemaal niet zo realistisch als bij een piano-plugin met een paar gigabyte aan samples, maar je hebt de computer er niet bij nodig. Ook dat hangt weer van je budget af, maar als je toch al software aan wil gaan sturen kan dat ook prima dienst doen (bedenk wel dat je dan ook nog een audio-interface moet hebben, wat ook weer budget vereist! ;) )

Iets als http://www.thomann.de/nl/steinberg_the_grand_3.htm is behoorlijk luxe. Je hebt helaas wel net de kerstmis/Black Friday sales gemist, vaak zijn er dan ook een hoop plugins in de aanbieding.

OK - 180 euro dus. Moet het nieuw zijn of is 2ehands ook goed? Is dat je uiterste limiet of wil je ook iets naar boven als blijkt dat je dan de meest geschikte optie kunt hebben?

Wat voor muziek wil je trouwens graag gaan maken?

Iets als http://www.thomann.de/nl/steinberg_the_grand_3.htm is behoorlijk luxe. Je hebt helaas wel net de kerstmis/Black Friday sales gemist, vaak zijn er dan ook een hoop plugins in de aanbieding.

Bedankt voor de tip.
Zal het in de gaten houden.

OK - 180 euro dus. Moet het nieuw zijn of is 2ehands ook goed? Is dat je uiterste limiet of wil je ook iets naar boven als blijkt dat je dan de meest geschikte optie kunt hebben?

Wat voor muziek wil je trouwens graag gaan maken?

Kan nog wel wat verhogen naar 200 Euro en 2e hands zou ook prima zijn.

Qua style zou ik trouwens ondermeer downbeat/trip-hop, dance met wereldmuziekinvloeden willen gaan maken.

De Yamaha PSR E-343 leek me wel geschikt, maar momenteel weet ik het even niet zo goed.

Wat ik zelf altijd het nadeel vind met arranger keyboards zoals die is dat de geluiden vaak heel erg vanille zijn. Als je 'm puur als controller gebruikt gooi je eigenlijk geld weg aan ingebouwde geluiden en (tenenkrommende) ritmes die je hoogstwaarschijnlijk nooit van je leven gaat gebruiken.

Wat je als stijlen noemt vereist in feite al wel iets met samplers (en dat kost ook niks meer in software) dus kun je je dan inderdaad wellicht beter richten op een controller.

Je zou kunnen kiezen voor een combi van dit:

http://www.thomann.de/nl/steinberg_ci1.htm

en dit:

http://www.thomann.de/nl/maudio_oxygen_61_3rd_gen.htm

Dan heb je een best aardig startpunt, dunkt me.

Alle controllers onder budget X zijn een compromis in zekere zin, maar nog goedkoper dan dit zou ik in ieder geval niet doen.

Back