SystemX Envelope

Jaromir

Stamgast
Hoi,

Ik heb een tijd geleden een diy systemX ADSR van iemand over gekocht.
Hierbij doen helaas de decay en sustain het niet.

Zou iemand misschien weten wat het probleem zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Jaromir.

Attachments

• IMG_20141228_124527.jpg
    IMG_20141228_124527.jpg
    43,6 KB · Bekeken: 114
  • IMG_20141228_124503-1.jpg
    IMG_20141228_124503-1.jpg
    43 KB · Bekeken: 73
Vooraf even een opmerking: ik heb pas 3 diy synths in elkaar gezet dus mijn kennis reikt niet heel erg ver! Ging altijd gepaard met een hele goed stap-voor-stap handleiding :D

Vraag 1: Toen je hem kocht, werkte die toen wel 100%?
Vraag 2: Je geeft aan dat de decay en sustain het niet doen. Bedoel je hiermee dat als je aan de knoppen draait, er niets gebeurt?

RTFM dude!

This version has the pot values incorrectly labelled on the screen print.:D
http://www.frequencycentral.co.uk/wp-content/uploads/2013/06/System-X-Envelope-Ver2-Build-Doc.pdf

Normaal word voor een analoge ADSR een buffer voor de decay en sustain gebruikt.
Als je de printbanen volgt vanaf de pot (decay en sustain) kom je uit bij de transistors die daarbij horen.
De Buffer OUT zit dan aan de center terminal van de decay control.
De Buffer IN aan de center terminal van de sustain.
ik zal op zoek gaan naar een brakke of misplaatste transistor. die dus direct aan de center pin van de decay en sustain pots zitten.

2. check alle print sporen desnoods hersoldeer de boel want vanaf de foto te zien heeft de maker erg haast gehad.:D
3. check de potwaardes
6. Ga alle onderdelen uit de handleiding af. op fouten.

Verder heb ik ook niet zoveel ervaring dus bij magic smoke niet mij de schuld geven. :koffie:

Toen ik hem kocht werkte deze functies ook niet.

Met dat de decay en sustain het niet doen bedoel ik dat als ik de envelope trigger het signaal na de attack meteen maximaal is en daar blijft tot dat de trigger is afgelopen daarna word de release ingezet.

De stand van de knoppen decay en sustain hebben geen invloed op de sustain of decay.

Ah ok! Zie de reactie boven je. Daar zegt iemand iets nuttigs! Mocht je er niet uitkomen dan kan je denk ik het beste een verzoekje op dit forum plaatsen. Waarbij je iemand vraagt om er even naar te kijken. Zijn genoeg slimme koppen hier. Paar goede biertjes geven doet wonderen ;)

Bedankt voor de hulp! Ik heb er naar gekeken maar kom er helaas echt niet uit. Ik ben ook een beetje bang om het ding helemaal stuk te maken.

Als iemand in de buurt van Haarlem/Amsterdam tijd en zin heeft om even naar mijn ADSR te kijken in ruil voor een paar biertjes zou ik daar enorm blij mee zijn.

Er staat ook niet bij of die transistoren A B of C zijn, of het verschil uitmaakt weet ik niet.
Ik weet niet eens waar dat voor staat, het zal vast wel iets uitmaken, als dat het level niet hoog genoeg word voor die transistor flipt ie zoiezo niet door.

Teken een pijltje bij de attack richting de condensator, de decay en release teken je een pijltje richting andere kant, hiermee word het niets duidelijker.

Ik heb net een 547c vervangen met een 547b in een doepfer mcv4. Volgens de datasheet heeft de c een hogere gain en kan meer load aan. Of bedoelen Julie wat anders? Is het niet een idee on alle transexuele uit het decay , sustain gedeelte te vervangen? Ik bedoel de Op weet volgens mij toch niet waar die zijn meetpennen moet zetten. Of kan iemand in de buurt van Amsterdam effe kijken?

Verschil tussen A,B en C is de Hfe oftewel de versterkingsfactor, B is de gemiddelde en daar zal de schakeling ook wel op ontworpen zijn, A en C gebruik je alleen als je dat echt nodig heb, en in veel gevallen maakt het ook niet uit, zeker niet als het schakelt.
In dit schema zal het waarschijnelijk ook niks uitmaken.

Ik heb mijn multimeter er tussen gehangen.

q4 en q6 geeft aan beide kanten van de base ongeveer 750.
Bij q7 is het hetzelfde alleen van de collector naar de emmiter geeft hij 1230.
bij q8 ook aan bijde kanten hetzelfde alleen geeft hij daarvan de emmiter naar de collector 1860.

Dit zou betekenen dat q7 en q8 stuk zijn en vervangen moeten worden?

Volgens het schema (zie mijn 2e post) zit de q7 precies aan de center terminal van de sustain control pot. Ik zou zeggen probeer gewoon een nieuwe. Kijk daarna wat q8 doet. En vervang die dan indien nodig. Wat bedoel je met 750?

Met die cijfers bedoel je waarschijnelijk de drempelspanning van de torren en zolang je geen nul meet lijken de torren nog in orde, maar je zegt dat je bij alle vier hetzelfde meet, waar heb je plus en minpool van je meter op gehad?
Heb je ze iid allemaal hetzelfde gemeten dan heb je mischien ook allemaal zelfde torren gebruikt, eentje is PNP overige NPN...

Torren vervangen is (nog) niet nodig, ze kunnen iig niet stuk gaan in dit circuit als ze verkeerd of wat dan ook zitten.

Back