kapotte display van Antares AVP-1

pjeut

Ouwe rot
Ineens laat de display van mijn Antares AVP-1 alleen maar de groene backlight zien. De vloeibare kristalletjes doen het niet meer.
het gaat om de ACM2002D van Az Displays op een printplaatje gemonteerd.

Ik neem aan dat deze display helemaal kaduuk is, maar als iemand een tip heeft om hem weer tot leven te brengen...

Er van uitgaande dat hij inderdaad kapot is, weet iemand waar je deze display in nederland nog kunt krijgen? Op google zie ik eigenlijk alleen maar hits van nogal obscure chinese sites.

Graag advies.

Groeten,
Pjeut.

Nog even ter completering: het gaat om de ACM2002d FL-YBH-G van Az Displays.

Alle overige functies lijken wel te werken, maar zonder display werken is nogal roeren in een pan die je niet ziet door een soep waarvan je niet weet of die er wel is...

Dat display is er eentje met een HD44780 interface (de meest gangbare). Daar heb je voor een paar euro een vervanger voor. Alleen kan het natuurlijk ook iets in de aansturing zijn, maar dat kun je feitelijk alleen testen door er even een ander display in te prikken...

weet je toevallig ook waar ik die in Nederland kan krijgen? Mijn gegoogle leverde niks op.

De exacte zal waarschijnlijk niet gaan, maar een equivalent met de juiste maten moet wel lukken. Je moet zoeken op een 20x2 display met een HD44780 interface. En dan even kijken of hij dezelfde maat heeft.

Maar eBay vanuit China is het makkelijkst (en veruit het goedkoopst).

Ik zie ook iets van aliexpress. Is dat wel net zo bonavide als Ebay?

my two cents.. ik heb niets dan goede ervaring met Aliexpres. Je moet alleen wel even checken of je met paypal kunt betalen (indien je dit wilt).. anders is het alleen creditcard. De chatversie werkt erg goed ook

Het wil toch niet helemaal lukken, want....

lcd1.JPG

Zoals je ziet heeft mijn print een connector met 7 pinnetjes terwijl alle prints die worden aangeboden er 8 hebben.

Voor de volledigheid doe ik ook nog maar ff een foto van de achterkant van de print er bij.

lcd2.JPG

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? die Antares staat nu al weer bijna een maand stil, en ik heb hem zo nodig.

Het rare is dan wel dat mijn display juist wél een backlight heeft...

idd. etaoin alles *2

Nee, de enige verbinding was die 14-pins connector.

De backlight was ook het enige dat het nog deed van de display

Ik zie het a op de foto, ze hebben hem gemodificeerd zodat de backlight aan pinnen 1 en 2 (de voeding van het display zelf) hangt via R7 en R8.

Dat kan wel een puntje zijn bij een vervangende, want dat zul je dan waarschijnlijk ook zelf moeten doen. Maar dan geldt nog steeds: de 14-pins connector kan gewoon op een 16-pins display (pinnen 15 en 16 niet aansluiten).

Oké, dus kan ik toch wel zo'n 16-pins display gebruiken, alleen een beetje anders aansluiten?

Als je 16-pins hebt een aansluit alsof hij 14 pins is, moet hij het doen op de backlight na. De meeste displays hebben wel opties om de backlight via weerstanden anders aan te sluiten, maar dat is dan de tweede stap.

Je kunt dan in ieder geval zien of het display stuk is (want het kan ook nog steeds de aansturing zijn die stuk is).

ik zie op foto 2 wat je bedoelt. Maar als zo'n gemodificeerde print niet te vinden is, hoe kan ik dan toch met de blijkbaar meer standaard-print met 16-pins aansluiting verder komen?

Back