-10 of +4 dbu - instrumenten & synths

Gametime

Stamgast
Vraagje -10 of +4 dbu op de geluidskaart.
Gebruik een uad apollo maar als ik de line zet op + 4dbu is het geluid echt heel zacht als ik een synth speel.

Zet ik hem op -10 is het geluid perfect wat is precies het verschil ? En is het slecht om met -10 te recorden in cubase ?

Alvast bedankt :)

Vraagje -10 of +4 dbu op de geluidskaart.
Gebruik een uad apollo maar als ik de line zet op + 4dbu is het geluid echt heel zacht als ik een synth speel.

Zet ik hem op -10 is het geluid perfect wat is precies het verschil ? En is het slecht om met -10 te recorden in cubase ?

Alvast bedankt :)

-10 is ongebalanceerd
+4 is gebalanceerd

opnemen op -10 is prima.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

-10 en +4 zeggen niets over gebalanceerd of ongebalanceerd.
het is een aanduiding voor een bepaald referentie niveau, waarbij ook nog eens twee verschillende standaarden worden gehanteerd:

+4 dBu
-10 dBV

eenvoudig gezegd: er zit ongeveer 12 dB verschil tussen beide standaarden.
waarschijnlijk is de referentie van je synth op -10 dBV, dan zou ik de ingang van je interface ook op -10 dBV zetten.

Hard is niet beter, wel redelijk op niveau is gewenst voor ruis indd. -10,-15 is genoeg vaak.

Je gaat van analoog naar digitale dbs enzo odb in digitaal is +18 db op je analoge tafel.
bij die 18+ gaa je vaak net clippen

Als je je mix down af heb enzo is het vaak ook gewenst om 6 tot 10 db headroom over tehouden voor de mastering enzooo, dat ter zijde

Back