Keyboard om met 1 hand hele songs te spelen

Nicolas 2000

It's a household name
Situatie: lerares wil voor de klas (jonge kinderen) muziek spelen maar kan slechts 1 hand gebruiken. Om het toch niet allemaal als Broeder Jacob 101 te laten klinken, wordt er dus gezocht naar een keyboard met begeleiding, auto chord, whatever dat een nummer vanuit een gespeelde lead aanvult tot iets voller. Maar alles dus met enkel het gebruik van 1 hand.

Liefst met ingebouwde speakers. Klank mag wel wat acceptabel zijn, geen Bontempi Hit Organ. En goedkoop graag (laats ons zeggen max 250€) dus een Kronos met to the bone geprogrammeerde Karma zal het niet worden. :)

Kan iemand hier met ervaring in die kant van klavierland me wat tips geven?

De keuze in het one-hand, ready to go begeleiding apparaten is reuze.. en dit werkt natuurlijk ook weer gunstig uit in de prijs omdat er telkens weer wat nieuws komt en aangeschaft moet worden.. en dus de ouwe weg gaat.
Het moeilijke hieraan is dan weer.. welke moet je hebben? :D

Yamaha is dacht ik wel keyboard koning met alle versies van de Tyros... maar ben wel benieuwd ook verder :)

Hieronder een keyboard afgeleid van de Tyros. Die voor een vraapprijs van 275 te koop staat op MP maar er gewoon 250 voor wil hebben natuurlijk :).
En eh.. hij klinkt best wel.. eh... Tyros :D

Kijk, meteen een goed voorbeeld. Van de Tyros was ik op de hoogte, van zijn prijs ook. Maar ik wist niet dat er ook zaken als deze waren die er best nog wel bij in de buurt komen maar 4 keer goedkoper zijn. Vanavond eens verder op studeren.

Kan je op die PSR ook tigduizend begeleidingen inladen van bekende songs die je gratisch op internet vindt?

Ik heb hem verder gecheckt, hij is geschikt. Maar wat ik me afvroeg is of er ook wat compactere keyboards bestaan met ingebouwde speakers en goede begeleidingsmogelijkheden? De PSR is een prachtige halve Tyros hoor, maar je neemt hem niet zomaar even onder 1 arm ergens mee naartoe he. Dan kunnen we mogelijkheden versus draagbaarheid wat gaan afwegen. Prijs komt er misschien ook nog in tussen, afhankelijk van wat een alternatief zou kosten.

Weet dat je zoiets hebt als 'Band in a box,' al is dat software en weet ik eerlijk gezegd niet precies hoe het werkt omdat ik het nooit gebruikt heb. Maar tig mensen op het forum Sax on the Web zijn er erg over te spreken.

Misschien is dat iets voor je?

Laptop met miniklavier?

Weet niet hoe het zit met begeleidingen van songs inladen op de PSR maar groot is ie wel idd. Veel voor weinig :D

Roland e serie ? Bv e56
Ouderwets , maar goedkoop

Bij gelegenheid de Roland E-tjes eens checken.

Laptop met miniklavier wordt het niet. Te veel gedoe voor deze toepassing Laptop, klavier, speakertjes, de boel draaiende houden...nee. Het moet gewoon net zo makkelijk werken als de leraar die een gitaar meeneemt in de klas, hooguit een stekker insteken.

Om eens echt een compacter en lichter en bovenal goedkoper ding naast de PSR te plaatsen: kan iemand me vertellen welke begeleidingsmogelijkheden de Roland E16 heeft en in hoeverre die je aanvullen als je met 1 hand speelt? Zijn er intelligente :) functies die de begeleiding aanpassen afhankelijk van wat je met 1 hand speelt, zonder dat je erbij in het onderste klavier moet gaan morrelen?

Hij heeft de standaard oude ritmebox ritmes, rock / bossanova en zoiets
Daarnaast ook bv 1 vinger begeleiding waarbij de bas en of accoorden erbij meespelen
De grotere broers hebben meer mogelijkheden bv tav geluiden
De 16 gebruikt weinig stroom en kan op een kleine accu / gebruik zelf een acculader- noodstarter draaien
De grotere ( heb nog een e56 ergens) geeft eigenlijk het meeste plezierook voor de kinderen om op te spelen
Tis wat gedateerd maar voor ca 100 euro wel veel waar en een relatief goede klank /mogelijkheden en kwaliteit
Maar er zijn natuurlijk diverse andere opties

Probleem met veel van die bakken is dat ze de begeleiding aanpassen op wat je linker hand doet (1 vinger akkoorden/shifts) maar niet veel bakken die zich aanpassen naar wat je met je rechter hand als lead aan het spelen bent. Dat lijkt me nog het beste voor deze toepassing, maar dat vind je niet zomaar. De E16 lijkt daarvoor te basic, tenzij ik me vergis. De E56 lijkt veel uitgebreider, maar is wel weer een grotere bak om onder de arm mee te nemen.

De E-56 kan in ieder geval wel omgekeerd werken: jij speelt de akkoorden via 1 finger, en hij verzint er naast de akkoorden een tweede voice bij. Misschien wel handig als je wilt zingen en jezelf zo begeleiden, beetje gelijkaardig aan iemand die zijn zang op gitaar begeleidt door enkel akkoorden te strummen.

En wat je met de E-56 ook kan, is rechts met arranger akkoorden spelen, en dan verzint hij er met melody intelligence een tweede stem bij. Uit ervaring weet ik dat dit goed kan werken, maar dan moet ze wel 3-vinger akkoorden leren spelen. Moet kunnen.

Voor zover ik bekend ben met de E-series moet je dan nog steeds met rechts wel een melodie spelen voordat de tweede stem erbij bedacht wordt. Dus dan heb je nog steeds twee handen nodig. Tenzij je echt alleen begeleiding met akkoorden / ritme wilt, maar dan kan je met elk keyboard wel uit de voeten.

Moet het persé een keyboard zijn? Volgens mij zijn er vast wel leuke apps waarmee je op een tablet (iOS/Android,...) mee aan de slag kan gaan?

Ze heeft geen tablet.

@Panther: ik zou zo'n E serie eens moeten uitproberen, om te zien hoe veel je met 1 hand kan doen en hoeveel hij er dan omheen kan breien. De handleiding van de E56 is niet overduidelijk daarin. En in demo's wordt er sowieso altijd met 2 handen gespeeld.

Back