SOS Intro-> hard soft combo toekomst? of afbreuk?

Knaller

minimal moozik
Laat ik maar meteen beginnen met te zeggen dat dit GEEN thread is over het gebruik van illegale software!!

Het gaat me om de mogelijke gevolgen van 'softs'ynths design in de toekomst juist voor de legale gebruiker.

In de intro van de nieuwe SOS wordt door de chief editor een min of meer suggestie gedaan (een voorzetje) aan de fabrikanten om de softsynths uit te gaan rusten met een hardware expansion waarin de DSP procs kunnen worden ondergebracht, er wordt ook gedacht aan een universele expansion voor meerdere softsynths.

Persoonlijk zie ik dit wederom als een stap terug voor de mobiele gebruiker. Een tijdje terug heb ik uit dit oogpunt mijn hardware verkocht en het geld geherinvesteerd in software, juist om ten alle tijde de beschikking te hebben over alle tooling in mijn rugzak. Echter, wil ik een beetje fatsoenlijk muziek maken moet ik altijd nog een midi keybopard meenemen, een breakoutbox voor input, een externe harddisck vanwege de snelheid.. kortom, je zeult toch al snel een hele desktop mee waarbij ik ook nog vaak beschikking moet hebben over netvoeding.

Bovenstaand voorstel zou inhouden dat de mobiele gebruiker wederom een apparaat mee moet zeulen, dat waarschijnlijk ook weer op netvoeding moet gaan draaien.

Het klinkit mij in de oren als het einde van de softsynth, we hebben het dan weer gewoon over hardware synths.

Hoe denken de andere mobiele gebruikers hierover? Betekent dit dat er meer mensen terug zouden gaan naar volledig hardware? Of ga je de 100% software (waarschijnlijk de synthjes van de niet grote spelers) gebruiken? Of vind je de extra randapparatuur geen belemmering?

Remember> geen cliche discussie over het gebruike van illegale software zelf.

Dit lijkt me vanuit de directe raakvlakken met de (legale) gebruikerskant een legitieme discussie.

Knaller.

tja......als het 1 universele DSP dongle is komen we weer op het creamwear verhaal: dan koopt iedereen die dongle, en gaan mensen alsnog de software ervoor hacken.... en idd: om nou 10 van die firewire of USB dongles in serie aan je laptop te hebben hangen lijkt me ook geen pretje....

kortom: het blijft lastig, uiteindelijk is alles te kraken, dus je moet ofwel *helemaal geen* software op de markt brengen, ofwel incalculeren dat er een deel gehacked wordt maar hopen dat je toch genoeg verkoopt..

De OpenLabs EkO is vrijwel niet portable te noemen. Misschien zouden ze gewoon een 3-octaafs-keyboard moeten maken met een speciaal breedbeeld scherm, een redelijk miniem OS, toewijsbare knoppen, een touchpad en een sloot DSPs erin waar je u tegen zegt. Leuke laptop-accu eraan en gaan maar :).

Waar ik al een tijdje aan zit te denken is een mini 1/1.5 octaaf usb keyboardje, met misschien een of twee knoppen, dat hoeft niet veel groter te zijn dan een externe floppy drive. (geen idee of deze bestaan?)

Digimod> ah jij bedoelt de grote backpack rugzak zeker, in combinatie met een draagbare generator zoals wel eens werd aangeprezen bij Tell Sell! 8~

Ik heb het hier pas toevallig ook al met Rob Papen over gehad. Blijkbaar was ik dus niet de enige die met BIJNA hetzelfde dit idee liep :)

Mijn idee was om een softsynth met een soort van hardware dongle te leveren die voorzien is van dedicated controllers. Dus je gebruikt gewoon de processor van de PC, draait bijvoorbeeld een VSTi, je kunt nog steeds upgraden, etc... maar de bediening doe je vanaf de bijgeleverde controller/dongle. Al dan niet met extra USB poort voor doorlussen zoals bij MIDI.

Op deze manier koop je ook iets tastbaars! En ik ben van mening dat dit van toegevoegde waarde is. Uiteraard zullen er tegenstanders zijn, maar die durf ik er bijna van te beschuldigen dat ze sowieso niet van plan waren om voor software te betalen :bekdicht:

Een mooie, dedicated controller geeft niet alleen meerwaarde (net zoals een mooi boekje bij een CD, wat vaak als argument gegeven wordt bij het "nee, ik download niet want...") maar ook een stuk bedieningsgemak zoals bij een hardware synth.

Dus geen processor in dat ding. Ook geen audio inputs of outputs. Alleen controllers en een soort van dongle-functionaliteit.

Uiteraard werkt de software, zeker als deze gekraakt wordt, ook zonder deze controller... maar ja... dat zul je nooit tegen kunnen houden. Misschien een USB-dongletje voor de reizende muzikanten? ;)

Misschien een idee, maar het zou geen ideale oplossing zijn voor het probleem waar men voor staat, de dongles worden immers al gekraakt en een midi controller kan men ongetwijfeld faken. Als je voor elke softsynth een controller mee moet nemen lijkt me geen goed idee, het is gewoon niet gebruiksvriendelijk en doet voor mij grotendeels af aan het voordeel van softsynths in zn algemeen. Heeft niets te maken met kopen ;) Misschien moet men (harder) nadenken over een creatieve oplossing met gebruik van een hardware element voor het 'unlocken', waarbij het voor de gebruiker mogelijk blijft om zonder randapparatuur te draaien. Natuurlijk denkt men hierover na, maar ik geloof niet dat het een onmogelijkheid is. Ik denk ook niet dat een bedrijf als N.I. graag (enkel) hard-soft synths wil fabriceren. Aan de andere kant zullen er natuurlijk altijd soft-only synths worden gemaakt, tenslotte zou het zonde zijn om er mee te stoppen terwijl de kans op een technische oplossing aanwezig blijft.

Misschien moet ik de NS eens vragen om alle treinstellen uit te rusten met dubbele netvoeding :P

Als je kijkt naar toestellen zoals Mackie Uad en TC powercore, dan denk ik dat dit alleen maar als een succes kan gezien worden. De kwaliteit van die plugins is ook nog altijd beter dan de doorsnee plugin van een PC die niet een CPU gebruik van 90% heeft. Dus zo'n algemene standaard zou nog niet zo slecht zijn. Der zullen altijd mensen software blijven ontwikkelen voor het PC platform, ieder zijn keuze wat hij wil gebruiken.

Dat dongles gemakkelijk te kraken zijn is volgens mij ook verleden tijd. Steinberg Nuendo is al 2 of 3 jaar uit en nog altijd niet deftig gekraakt! Intussen is er al een versie 2.0 van Nuendo uit met weer nieuwe code om te beveiligen. Met Cubase SX is het al bijna hetzelfde verhaal, de cracks zitten vol met bugs.

ALLES is te kraken. En zónder bugs! Het ene wat moeilijker als het andere maar uiteindelijk wordt het gekraakt en is er weer een heleboel geld verkloot met verzinnen van een 'tegen middel'.

Native Instruments kwam met een onkraakbare B4, middels die gaatjes in de CD. Yeah right! Het ding was niet binnen een week... maar wel binnen twee weken gekraakt in omloop.

De Props met hun Reason... speciaal team van software-hackers ingeschakeld om deze soft-studio te beveiligen. Helaas pindakaas. Zelfs de complete soundlib is via het web te downloaden.

Ome Bill met zijn XP en dat kloterige telefonisch authoriseren. Ook dat is gewoon gekraakt. Beta versies die geen Service Packs kunnen installeren... yep... gekraakt.

Macromedia dan... checked via het LAN netwerk of er collega's zijn die toevallig met dezelfde serial werken. Je raadt het al... gekraakt. En ze hadden ook even niet aan de firewall gedacht die al het uitgaande verkeer, ook deze check kan blocken.

N O G M A A L S...

Het idee wat ik aandroeg heeft dan ook geen drol van doen met kraken, virtuele sliders ervoor maken, donmglecracks.... whatever...

Het is alleen het psychologische effect. Het stukje meerwaarde van échte knopjes. Een kastje met de naam en de look-and-feel van de plugin. De knoppen die overeen komen met die op je scherm. Het gevoel van een "real life synth" die alleen geprocessed wordt door je PC. En versterkt wordt door je audiokaart.

Dus alle voordelen van een echte hardware module maar met het prijs(je) van een softsynth. Zo'n kastje hoeft namelijk de prijs van zo'n plugin helemaal nog niet zo gek hoger te maken.

Heb ik nog een vraagje... waarom zetten softsynth bezitters (veelal) de dozen van de gekochte plugins zo netjes naast elkaar op een schapje?

Origineel geplaatst door D-mike-E
Ik heb het hier pas toevallig ook al met Rob Papen over gehad. Blijkbaar was ik dus niet de enige die met BIJNA hetzelfde dit idee liep :)

Mijn idee was om een softsynth met een soort van hardware dongle te leveren die voorzien is van dedicated controllers. Dus je gebruikt gewoon de processor van de PC, draait bijvoorbeeld een VSTi, je kunt nog steeds upgraden, etc... maar de bediening doe je vanaf de bijgeleverde controller/dongle. Al dan niet met extra USB poort voor doorlussen zoals bij MIDI.

Op deze manier koop je ook iets tastbaars! En ik ben van mening dat dit van toegevoegde waarde is. Uiteraard zullen er tegenstanders zijn, maar die durf ik er bijna van te beschuldigen dat ze sowieso niet van plan waren om voor software te betalen :bekdicht:

Een mooie, dedicated controller geeft niet alleen meerwaarde (net zoals een mooi boekje bij een CD, wat vaak als argument gegeven wordt bij het "nee, ik download niet want...") maar ook een stuk bedieningsgemak zoals bij een hardware synth.

Dus geen processor in dat ding. Ook geen audio inputs of outputs. Alleen controllers en een soort van dongle-functionaliteit.

Uiteraard werkt de software, zeker als deze gekraakt wordt, ook zonder deze controller... maar ja... dat zul je nooit tegen kunnen houden. Misschien een USB-dongletje voor de reizende muzikanten? ;)

mmm..dan moet het wel bijna iets universeels zijn...het kost klauwen met geld om een hardware bakkie te prototypen en een productie-run te laten maken..is alleen weggelegd voor de grotere bedrijven...

Back