Tips voor het maken van zo'n gruizige drum partij

Als ik zo'n effect wil voor mijn gedoe (ik hou wel van gruizelige lofi tape geluid) .. doe ik het met een reeks plugins bij gebrek aan tape.. (eigenlijk geef ik nomore gelijk)...

hier de ome-dromer goedkope manier.. (het werkt bij me eigen gedoe.. voor jouw gedoe mag je het naar smaak aanpassen)
In me daw (reaper) gooi ik me track. waar ik het volgende mee doe:
-> ANALOG87 EQ plugin (kwam bij computermusic magazine) .. hier haal ik veel bass weg, boost het midden ietsjes en beetje hoog weg. en zorg ook hier dat de complete output iets zachter word (-4db op complete mix)
-> ANALOG87 compressor (korte attack en iets langere release.. ratio 1:1.5 en ook hier weer -paar db van complete mix.
-> FerricTDS (gratis plugin .
-> multiband EQ van reaper
-> ferricTDS
-> multiband EQ van reaper
-> w1 limiter (George Yohng) .. wederom gratis plugin..

de truuk zit m vooral in eerst strippen, dan compressen.. en dan telkens subtiel laagje saturation van die ferricTDS erover.
dat beetje bij EQ-en.. en dan weer laagje..

Na een tijdje spelen.. kwam ik zo op de "oude tape smaak van ome dromer" ..
past heel goed bij wat ik doe.. of het ook voor jouw werkt.. hmmja.. tijdje pielen ben ik bang..

Lijkt mij op het eerste zicht een 909 kick met nog een ander geluid die dan samen door een gain van een analoge mengtafel gaat (kan ook pedaal of saturator zijn).

Edit: zoals ik het hoor is het een clap erbij..

Maar om het duidelijk te maken zo een kick met een kraak enz andere gruizige dingen bekomen je gewoon door al je drums door een bus te gooien met een distortion..

't is een kwestie van experimenteren

Zoiets?

4690-large.jpg

wat ook echt goed is voorzoiets is een multiband overdrive / distortion vst (of hardware als dat bestaat zal vast ook wel toch) en dan niet TE overdreven erin gooien ;p
D16 heeft een hele goeie hoe heet die ook al weer Devestator dacht ik. Dat doet ook een beetje wat dreamer zegt maar dan in 1 programma.

of natuurlijk de SMACKOS TAPE STATION 5 fx rack die binnenkort uitkomt als je Ableton hebt...of de VOLTAGIO SMACKOS HOTMIX compressor...
(Hoe staat het daar eigenlijk mee mr.voltagio je zit al zwaar over de deadline!)

Die mixer is een INKEL MX995 maar daar zit geen gain op ofzoiets, dat is meer voor een "warmer' geluid met wollige analoge echo.
Wellicht als je de line signalen in de PHONO ins inplugt (zoals ik deed toen ik 14 was omdat ik niet was dat er een verschil was en je niet wist wat je deed omdat er nog geen internet was en er geen boeken waren over dit soort zaken in de bibliotheek)

setje moog mf101s

als je een mac gebruikt, Airwindows

Ben benieuwd smackos naar die Fx rack van je!

En @ septic, heb nu die Mf boost van moog, werkt ook goed, ga nu nog het filter x2 halen.

Das een lies label plaat. 2 van die gasten stonden laats bij ons in Doornroosje (Steve summers & Voiski) alle bij met een liveset.

Die Voiski kreeg zn sound door zn drums door een mackie over de zeik te helpen en dan door een sherman filter doos, hij had zon jomox xbase 888 bij..

En die steve summers had een emx met geprepde samples door een mackie.

Zo doen die gasten het live , in de studio vast anders hehe

Super aardige gasten ook...

ja wss is het greg beato, heb ze ook allebei live gezien, maar dat is net even anders zoals je al zegt :P

Beu wanzer doet ook altijd alles door een mackie, vond die live set echter wel een beetje tegen vallen.

Sorry voor het bumpen. Maar wat een dikke track zeg.

Die drums zijn inderdaad hard. Maar wat is dat voor synth? Die melodie, mijn god, gruiziger kan het niet. Vanaf 00:40 en vanaf 3:40 , echt super dik!

Iemand enig idee hoe ik zoiets voor elkaar krijg?

Ik neem aan dat je de bass drum en de hihat bedoelt? Die is "gewoon" overstuurd. Een vorm van overdrive/distortion dus.

En ik sluit me aan bij een vorige reactie: dat is een Roland TR909.

Luister maar eens naar dit voorbeeld (zonder de overdrive/distortion).

Hier nog wat voorbeelden van een TR909 door verschillende distortion units gehaald.

Laatst gewijzigd:
Van het FREE VST front

De Roland TR909 was in de jaren 90 de drijvende kracht achter de house en techno.
Anders dan de geheel anologe TR808 is de TR909 half digitaal (sample based metaal: cymbals en hihats), half analoog (de rest)

Er zijn verschillende gratis TR909 emulaties te verkrijgen.
Voor een "echte" moet je wat langer zoeken en ook een hoopje centjes neertellen.

Bijvoorbeeld:

MaxSynths - DR-910
http://www.vst4free.com/free_vst.php?id=2376

zou dat geen oud cassetteke zijn dat ze uploaden naar YT en daarom zo klinkt? Vroeger klonk alles zo of ben ik mis :D

Dit klinkt meer als een videorecorder en een 12 bit sampler op 3000 hz

edit failed....retried below

Laatst gewijzigd:
Van het FREE VST front

Er zijn distortions in vele vormen en smaken.

Gratis toppertjes

Camel Audio - Camel Crusher: In 2015 opgekocht door Apple en nu betaald. Oudere versies tot in 2015 gratis (en zo goed dat Apple het opkocht)
https://www.kvraudio.com/product/camelcrusher-by-camel-audio

Ohm Force - Frohmage. Eigenlijk een veelzijdige multi-band resonant filter. Maar ook mooi voor distortions. Wel even door de wat aparte interface design heenkijken...
https://www.kvraudio.com/product/frohmage-by-ohm-force

Happy synthing

Back