Voeding oud MXR rack effect omzetten naar 230V

Nisei

Ouwe rot
Ik heb een MXR 129 Pitch Transposer uit de 80's blue-face rack serie van MXR staan die 110V is. Weet iemand zo of je die voeding om kan zetten van 110 naar 230V? Ik gebruik hem nu met een converter maar zonder zou toch makkelijker zijn.

Heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Maar dat is wat zonde van tijd, moeite en geld als het kan door simpelweg een draad om te solderen. Ik weet dat dat soms mogelijk is maar heb geen idee of dat in dit geval ook kan. Hetzelfde geldt voor mijn Mu-Tron Phasor II, die was ik even vergeten.

Ik heb een blue-face MXR Digital Delay, niet hetzelfde apparaat maar wel in dezelfde periode gemaakt. Intern heeft deze een switch voor 110 en 230V. Als ik jou was zou ik de Pitch Transposer eens open schroeven en kijken of er een switch zit in de buurt van de voeding. Grote kans dat die dat ook heeft.

Ja, kans is groot dat je de trado alleen even hoeft om te solderen. Ff checken welke je hebt, opzoeken hoe de draadjes lopen en dan omsolderen, schakeling loskoppelen en eerst meten als je hem aan 230 v hangt

Oh dat klinkt goed 100%
Kans is groot dat de voedingen in die blue-face serie gelijk zijn.
En anders inderdaad de trafo omsolderen zoals Vl7 aangeeft. Maar hoe kan ik zien of een trafo die optie heeft? Zit er dan een extra aansluitpunt aan de AC kant?

Op een trafo waarbij het kan, zitten aan de AC ingangszijde drie draden. Als je ziet dat een van de buitenste niet wordt gebruikt, dan dien je die uit te wisselen voor de middelste.
Het kan ook zijn dat de ongebruikte draad naar het voedingsboard loopt en dat de keuze daar wordt gemaakt en dus ook daar omgesoldeert moet worden.

Is letterlijk een switch die je kan omzetten. Zoiets ongeveer:

13159103-a.jpg

Aan 1 kant van de switch staat 110 op het pcb aan de andere kant 220 was het geloof ik. Als je het per se precies wil weten kan ik hem wel openen en een foto maken.

Bedankt voor de info.
De MXR gaat niet lukken vrees ik.
De trafo heeft 4 draden aan de input kant, 2 bruin en 2 zwart. Deze zijn in 2 paren met elkaar verbonden, en hier gaat de 110V naar toe. Beetje rare kleurcodering lijkt mij maar misschien is dat wel standaard.

1=bruin
2=bruin
3=zwart
4=zwart

1+3= 110V
2+4= 110V

Of is het misschien mogelijk om ze anders te configureren (of sommige niet aan te sluiten) waardoor je 230V kan gebruiken?

Laatst gewijzigd:
Zijn idd 2 windingen van 110V die parallel staan en die voor 220V in serie moeten, alleen lastig door 2x dezelfde kleuren te gebruiken om dan te bepalen welke de 2 windingen zijn, als je een uni.meter heb is het te doen.
Je kan ze uitmeten met een weerstand/ohm meting, neem 1 zwarte draad en zoek de bruine die een weerstand meet, dan heb je 1 winding, voor de zekerheid kan je de overgebleven bruin en zwart ook even meten, die moeten dezelfde weerstand geven, nou moet je van 1 winding de zwarte aan de bruine vastknopen van de 2e winding en dat isoleren oid, de 2 overgebleven zwarte en bruine zijn dan je 220V aansluitingen, die dus verbinden aan je binnenkomende net aansluiting.
Let goed op dat je dit goed doet anders is het einde trafo, plaats anders even een foto als het klaar is, alhoewel ik daarop niet kan zien of je de windingen juist in serie heb gezet...

Oh ja, nog een tip, als je de windingen heb gemeten onthoud de waarde die je had van 1 van de 2 windingen, als je zodadelijk dan klaar bent met de aanpassing naar 220V meet dan de weerstand van de bruine en zwarte die je op de 220V net aansluit, als je alles goed heb gedaan moet je de dubbele waarde meten dan die je mat bij de enkele 110V winding.
Meet je nog steeds hetzelfde als die enkele winding dan zit het fout en dus niet de stekker in je net stoppen en alles opnieuw controleren.

Als je beiden windingen per abuis in tegenfase zel, dan middelen de beiden wikkelingen elkaar uit.
Om te voorkomen dat er dan teveel stroom gaat lopen, kan je er een zekering tussen zetten van 1 Amp en de secondaire windingen niet op het PSU board aansluiten als test.
Met de meter in de AC stand kan je dan eerst meten of je de fase goed hebt.

Hm, interessant, werkt dat zo. Bedankt voor jullie hulp!
Ik zal gaan meten en kom voor ik de stekker er in steek nog wel even terug.
Is er trouwens een standaard voor wat betreft de volgorde van de bedrading op trafo's?
Daarmee bedoel ik, zijn bijvoorbeeld de middelste 2 draden altijd neutral en de buitenste 2 live?
Of is het bijvoorbeeld altijd; live, neutral, live, neutral

Sja dat hangt van de trafo bouwer af, het is meestal de laatste en ook meest logiese, in dit geval is bruin live of fase en zwart de neutral of nul, of precies omgekeerd, is wisselspanning dus het maakt niet zo veel uit, en om de windingen in serie te zetten moet je dus wel opletten dat je live van winding 1 aan de neutral van winding 2 knoopt, dus hou je uiteindelijk ook weer een live en neutral over.

Dan is de kans idd groot dat 1=live winding 1, 2=neutral winding 1, 3=live winding 2 en 4=neutral winding 2
Dan zouden de middelste 2 (2&3) dus dooverbonden worden en zijn de buitenste 2 (1&4) de live en neutral voor 220V.
Maar goed, eerst maar even meten.

OK dat ging goed.
De stekker van het bord naar de trafo is 6 polig waarvan 2 ongebruikt. Blijkt dat als ik de middelste 2 draden in de 2 ongebruikte polen van de stekker zou zetten, deze dan op het bord met elkaar worden verbonden. Ik hoefde dus niet eens te solderen. Nogmaals dank voor de uitleg.
Nu even een andere vraag: de zekering die aan de input kant zit heb ik nog nooit eerder gezien. Er zit een weerstand in? Kan ik deze gewoon blijven gebruiken (staat 250V op). Wat voor functie heeft die weerstand?

Zekering_zps044fb3d3.jpg

Ik heb de stekker er nog niet in gehad :)
Eerst even een ander snoer er aan zetten (liever een gegoten snoer dan een losse stekker er aan zetten).
Stroom gaat van 200mA naar 100mA dus die weerstand zou idd eigenlijk gehalveerd moeten worden.
Op de zekering staat:

313 3AG
1/4A 250V

250mA dus

Back