Korg X3 - EHBO

r.5

Vers lid geweest
Heb net mijn Korg X3 na jaren terug uit zijn flightcase gehaald...

Ik dacht met een schone lei te beginnen en een factory reset te doen... Alle klankjes mooi weg... Blijkt de diskdrive (of disk) het niet meer te doen.

Weet iemand hier:
a) waar ik de factory sounds terug kan vinden (en eventueel andere patches/soundbanks)?
b) hoe ik de diskdrive terug aan de praat krijg?

Alvast bedankt!

Thanks! Het scherm zegt dan:

RAM CARD
Err:No Card

De rest van het scherm knippert... Ik denk dat die test verwacht dat er een RAM card inzit...

Via de manuele tests blijf ik steken op de test van de disk drive. De LED werkt en ik hoor het motortje ook dus vermoed ik dat het de rubberen aandrijf band is...

Ik vermoed dat ik eventueel de sounds ook via de midi (sysex) kan terugzetten maar ik vind de originele factory sounds helemaal niet... Iemand?

Geeft de check wel aan dat de batterij nog OK ? Zitten de factory presets niet in een ROM van waaruit je de user presets kunt overschrijven? De drive is een DS/DD, heb je de juiste floppy hiervoor? (je zou denken dat HD zou ook moeten werken)

De enige error die ik krijg is "Drive not ready". Batterij lijkt me ok want initieel zaten alle klanken erin tot ik een factory reset deed. De factory sounds krijg ik via diskette niet meer geladen omdat de disk drive stuk lijkt.

Iemand een idee hoe ik ze (pcg_ via midi kan laden en hoe ik de disk drive kan fixen?

Kleine update:

Ik heb de factory sounds kunnen terugzetten...

1) Download van de originele XSD soundsets http://www.christopher.net.nz/patches.html
2) pcg files omzetten naar sysex en via midi dumpen naar X3. https://www.youtube.com/watch?v=1BO1CK9sG2A

Zal dadelijk de orginele XSD soundsets en de conversie tool ook effe proberen te uploaden voor het nageslacht.

Nu nog de disk drive fixen...
De LED werkt nog en ik hoor het motortje ook spinnen maar op het LCD scherm komt er steeds "Drive Not Ready".

Volgens mij scheelt er ofwel iets met de aandrijfriem en daar vind je online wel wat leveranciers voor: zowel op ebay als op Busted Gear. Kost wel 10 euro ofzo zonder garantie op succes...
Ofwel is de hele diskdrive om zeep maar een gewone diskdrive uit een computer slopen is blijkbaar geen optie omwille van de connector (zie http://floppy.shugart.free.fr/page.php?page=materiels/korg/x3/index.htm).
Ofwel scheelt er gewoon iets met mijn diskette... Steekt momenteel een HD diskette in en dat kan de X3 zowiezo niet lezen... Gaat maar tot DD ofzo...

Misschien eens zoeken naar een nieuw doosje DD disks want de mijne zullen ook wel al een paar decennia oud zijn :D

Moet -ie wel net passen. Is dat niet een heel gedonder?

Ik heb het al een paar keer gedaan. Het is wat gepiel om hem erin te krijgen (en meestal is de oude vergaan tot een soort pulp die je er eerst nog uit moet vissen).

En uiteraard wel de juiste lengte kopen, maar da's het makkelijkste (opmeten...). En voor die drives weet ik het inmiddels wel. De SY77 heb ik al twee keer gedaan en da's volgens mij dezelfde drive.

Iemand een goed adres voor die nieuwe snaar / floppydrive belt?

Bedankt! Hier ben ik wat mee...

Kleine status update: net mijn Korg X3 opengeschroefd en het was duidelijk dat het aandrijfriempje (snaar) wat uitgerokken was met de tijd.

Blijkbaar werden er destijds twee types disk drives gebruikt: ik heb er eentje met 24 connectie pinnen. De omtrek van de snaar is 21 cm en de breedte is 3 mm. Dit komt overeen met een diameter van 66,85 mm (hij is wel wat uitgerokken, dus een maatje kleiner is beter).

Dit komt dus overeen met etaouin zegt 66 mm x 3 mm. Ook op evilbay worden deze "X3" snaren verkocht die blijkbaar ook zouden passen op de SY77 (maar dan wel duurder).

Dadelijk een nieuw snaartje bestellen en ineens ook de batterij (CR2032) vervangen.

Bedankt iedereen!

Back