Welke sleutel voor Fostex D serie recorders?

Zijnvelt

Stamgast
Ik wil de HD switchen, maar kan de caddy er niet uithalen omdat deze gesloten is. Heeft iemand enig idee met welke sleutel ik deze kan openen?

Bij m'n D80 heb ik het voor elkaar gekregen om het slotje open te maken zonder sleutel.
Ik heb geen idee meer hoe, maar je zal de caddy iig los moeten schroeven.

Je kan ook de caddy vervangen door een standaard IDE-hd-caddy. :eureka:

Tcoh maar de D80 even opengemaakt;

De complete caddy+slede is vervangbaar door bv 'super rack' (de standaard).
Er zit gewoon een ide flatecable, dus je er ook rechtstreeks(zonder caddy) je hdd inbouwen (5.25").

Het slotje van de originele caddy is zo te zien verwijderbaar, maar het slotje is tevens de elektronische lock.
Als je het slotje verwijderd of open zet, de 2 draadje (groen en blauw) kortsluiten. Dit houd dan wel in dat het niet aan te raden is om hem te hotswappen. Met een schakelaar zou je dit probleem weer op kunnen lossen.

Mijn slot staat open en ik heb de 2 draden kortgesloten. Hotswappen is voor mij niet interessant en een hdd verwisselen in de caddy is zo gedaan.

Iedereen bedankt voor de tips. Ik heb 'm uiteindelijk simpelweg opengesloopt. Achteraf bleek dat de HDD die ik er in wilde doen niet werkte met de recorder. Gek, want in mijn andere D90 werkt 'ie wel.

Tcoh maar de D80 even opengemaakt;

De complete caddy+slede is vervangbaar door bv 'super rack' (de standaard).
Er zit gewoon een ide flatecable, dus je er ook rechtstreeks(zonder caddy) je hdd inbouwen (5.25").

Het slotje van de originele caddy is zo te zien verwijderbaar, maar het slotje is tevens de elektronische lock.
Als je het slotje verwijderd of open zet, de 2 draadje (groen en blauw) kortsluiten. Dit houd dan wel in dat het niet aan te raden is om hem te hotswappen. Met een schakelaar zou je dit probleem weer op kunnen lossen.

Mijn slot staat open en ik heb de 2 draden kortgesloten. Hotswappen is voor mij niet interessant en een hdd verwisselen in de caddy is zo gedaan.

bedankt voor het kijken Biam, fijn om te weten dat je de caddy er tussen uit kan halen

Iedereen bedankt voor de tips. Ik heb 'm uiteindelijk simpelweg opengesloopt. Achteraf bleek dat de HDD die ik er in wilde doen niet werkte met de recorder. Gek, want in mijn andere D90 werkt 'ie wel.

dat is balen. ik had destijds een lange zoektocht voor ik een hd vond die mn d80 accepteerde,
uiteindelijk kreeg ik er een gratis mee uit de rommelbak van een pc dump winkeltje , waar ze het maar vreemd vonden dat ik blij was met een 5 gig hd

Alle oude Alesis, Numark (nog voordat Alesis bij Numark hoorde) en Pioneer artikelen met een HD caddy, gebruiken dezelfde caddy, met (meestal) dezelfde sleutel. Ik had ze destijds allemaal wel als demo op de plank staan.
Ik vermoed dat dit ook geldt voor de Fostex omdat deze uit dezelfde periode komt.

ik kan me herinneren dat de D-80 niet met schrijven overweg kan van meer dan 2,1 GB. Bij sommige (oude) harddisks kan je een jumper plaatsen zodat deze zich gedraagd als een 2,1 GB disk. Dit was een bekend probleem met sommige samplers en obscure harddisk systemen.

Het belangrijkste is dat ze een hoge schrijfsnelheid hebben en mechanisch stil zijn. Niet voor de opname, wel voor jou. Fostex leverde standaard met Barracuda schijven als ik het me goed herinner, maar die zijn zeker niet de one and holy grail ofzo. Erg stil vond ik ze in ieder geval niet.

Mijn Fostex D2424LV destijds lustte nogal veel merken en modellen HD's, die was niet zo kieskeuring. Mijn Roland VS-2480 nu ook niet, die lust de schijven die ik voor de Fostex had dus ik heb er 10 spare liggen. :)

@Nicolas: Voor de D2424 LV zoek ik nog een caddy om een 2e schijf in te bouwen maar die zijn niet meteen te vinden....
Zou er evt. een harde schijf rechtstreeks in te bouwen zijn?
Toestel doet het nog steeds zeer goed. Heb er gisteravond nog opnames mee gemaakt ;).

Cheers,
Exo. :mega:

Ik kan me niet meer herinneren wat voor connector de caddy gebruikt aan apparaatzijde. Als dat rechtstreeks of met een bandkabel aan je HD te verbinden valt, is de rest louter een mechanische uitdaging om de HD een beetje mooi op te hangen.

Goed om te horen dat hij nog steeds braaf zijn werk doet! Ik verkoop zoals quasi iedereen tweedehands weliswaar zonder garantie, maar het is toch heel leuk om te horen dat hij het jaren later nog perfect doet. Snel stuk is ook zo sneu. Het zijn natuurlijk wel werkpaarden die Fostexen. En zelf ben ik erg tevreden met de overstap naar de VS-2480.

Moet er de komende dagen nog opnames mee doen maar zal 'm daarna eens opengooien om te zien welke aansluitrichting ik uit kan.
Fijne machine, de Fostex D2424LV! Ik gebruik 'm nu en dan ook enkel als AD/DA converter ;), goed hoor! Of loopt nu en dan mee als 2e recorder bij opnames :D .

Cheers,
Exo. :mega:

Lang geen slecht idee om hem gewoon als tweede recorder alles ook even op te laten nemen, dan kan je nooit alles per ongeluk kwijt zijn.

Back