DSI Evolver desktop; is het wat voor mij?

Zo erg is dat toch niet? Ik had zelf een init-patch gemaakt en opgeslagen. Er is een onofficiële handleiding voor de Evolver waarin staat hoe dat het makkelijkste gaat. Volg de stappen en klaar is kees. Een simpele sound zoeken kost meer tijd dan zo'n init-patch maken, want een normaal geluid is bijna niet te vinden in de honderden presets.

zo moeilijk moet dat niet zijn toch, heb op al me synths een blanco patch gemaakt op p1. alles op nul draaien. mods niet gelinkt. filters open of niet geselecteerd. alleen simpel een sinus of saw. zet je ook meteen aan om eigen patches te maken. presets werken sowieso niet voor de herrie die ik probeer te maken.

heb zelf ook al lang zitten denken aan een desktop evolver. maar de matrix staat mij ook tegen. de poly evolver is me te duur.

Alvast even een kleine gearlist:
Xoxbox, Bass Station 2, DSI Mopho Keys, Roland TR-8.
Mijn genre qua producen is techno (hieronder een klein stukje live jam):
De mopho mag eventueel weg als de evolver zou bevallen maar ik wil ze eerst even naast elkaar om te kunnen vergelijken.

Heb het persoonlijk nooit niet echt op die nieuwe DSI sound gehad: te weing laag en het hoge klinkt te digitaal/metalig naar mijn smaak. Waarschijnlijk is het wel een goede synth voor "erbij" en ligt hij wel goed in de mix. Maar een allround, vette synth?

Initieel zou ik zeggen dat een tweede DSI echt overkill is maar...
Heb net effe naar je track geluisterd.... Toppie! :okdan: Doe zo verder...

Voor jouw genre is die DSI evolver volgens mij veel geschikter. Een veel interessantere synth dan die Mopho. Maar dan wel voor die met keys (en knoppen)!

Alternatieven: Elektron Monomachine of iets van Waldorf met wavetables (MicroWave XT of Blofeld?

Jep. Ik heb niets anders. Wat vind je ervan?

Weet ik nog niet :D ik moet het nog even over mn monitoren horen. Maar zo op het eerste gehoor ligt hij in ieder geval wel goed in de mix!

De reden dat ik het zeg overigens, los heb ik de geluiden allemaal wel gehoord, maar echt in een mix nog niet echt.

Ik vind de kick wel ietjes hollig klinken (beetje ala machinedrum), niet dat dat slecht is, en dat kan ook door het afmixen komen. Ik zou er iets hoog weg van halen en iets laag bij doen. Maar da's ook persoonlijke smaak natuurlijk. De TR-8 lijkt me echt helemaal af met een analoge compressor/limiter erachter als de focusrite compounder oid.

Om de topic wat zuiver te houden heb ik in verband het stukje track een andere topic gemaakt;
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=184454
Ik wil wel een Evolver maar denk na over welke versie. Misschien verkoop ik de Mopho en spaar ik even door voor een Mono Evolver Keys met pot upgrade.
Het probleem is dat ik echter dat ik alles zo mobiel mogelijk wil houden (live act).

Laatst gewijzigd:
Het probleem is dat ik echter dat ik alles zo mobiel mogelijk wil houden (live act).
De Mopho Keys en Mono Evolver Keys zijn toch quasi even groot?
Kijk anders eens naar de alternatieven die ik hierboven gezet heb.
De Blofeld heeft standaard wel maar weinig knoppen (waar blijft de XT versie) maar heeft wel VA, Wavetable en Sample synthese aan boord, heeft een Matrix menu structuur en goede midi ondersteuning (voor extra knoppen/schuivers). En kost tweedehands geen drol.
Monomachine heeft standaard wat meer knoppen en een intuitieve sequencer aan boord die live ook goed uit de voeten kan en verschillende synthese vormen...

Ik koos destijds voor de Mopho Keys voor de extra knoppen en pots omdat ik hem programmeer zonder editor. Nu ik werk met stepsequencers heb ik op de Mopho geen toetsen meer nodig.
Ik had gelezen dat de blofeld qua matrix niet zo uitgebreid is en dat gebruik van de editor aangewezen is. Nu lijkt het me op het eerste zicht dat je via de matrix van de evolver zeer veel parameters kan sturen?
Mopho desktop heeft geen matrix dus pijnlijk programmerend...

Ik denk idd dat de Evolver voor jou zowiezo een stap vooruit is tov de Mopho.

Ivm de Blofeld, is die matrix idd minder uitgebreid dan op de Evolver, de meeste entries hebben meerdere submenus (maar die worden wel onmiddelijk weergegeven op het grote LCD schermpje, wat de Evolver dan weer niet heeft).
Om klanken vanaf scratch/init te maken is een editor idd handiger (ik zoek er zelf nog een maar er is hier een sympathiek lid die er al een maakt voor 12€). Maar hoe vaak doe je dit live?
Om live te tweaken kan je er gemakkelijk een BCR2000 aanhangen want hij heeft een heel uitgebreide midi ondersteuning en dan is hij ineens veel meer handson dan de Evolver.

Maar vooral: de Evolver en Blofeld klinken enorm anders. Ik vind de Evolver meer een one-trick-pony terwijl de Blofeld meer een allround synth is. Zoek eens wat demos online en check ook effe de demos van extra preset klanken op de Waldorf shop (vooral die van Don Solaris, die EBM en die Attack klanken vind ik wel ok)

Ik programmeer de Evolver altijd met de PC/iPad editor en/of Novation Remote. De tekst op de matrix is niet goed leesbaar in een minder verlichte omgeving - en is al helemaal niet leesbaar als hij niet recht voor je staat.

Qua geluid en mogelijkheden is het wel een enorme aanrader. (Al is mijn mening meestal geen goeie referentie voor de meeste mensen :D )

Inderdaad, heel erg divers qua sound en mogelijkheden. Soort van Zwitsers zakmes :okdan:

Voor jou persoonlijk dan, want objectief gezien is de Evolver allesbehalve een one-trick-pony.

Nooit een Evolver gehad, dus de vergelijking Blofeld-Evolver kan ik niet maken, maar ik wil graag toevoegen dat de user interface van de Blofeld echt heel goed is uitgedacht. Als je kijkt naar het kleine aantal knoppen en grote aantal opties dan is het nauwelijks voor te stellen hoe goed dat werkt. En volgens mij zat alles of bijna alles op het apparaat, dus zonder editor. (Uiteindelijk ging ie weg omdat ik hem alleen maar gebruikte voor simpele analoge klanken.) Als ik naar de Evolver kijk lijkt me dat echt heel lastig programmeren.

Ik denk idd dat de Evolver voor jou zowiezo een stap vooruit is tov de Mopho.
...
Maar vooral: de Evolver en Blofeld klinken enorm anders. Ik vind de Evolver meer een one-trick-pony terwijl de Blofeld meer een allround synth is. Zoek eens wat demos online...

Voor jou persoonlijk dan, want objectief gezien is de Evolver allesbehalve een one-trick-pony.

Dat is toch net wat ik zeg... Ik heb ze persoonlijk allebei uitgeprobeerd en vond de Waldorf beter voor wat ik nodig had maar het is aan de TS om dat voor zichzelf uit te maken... Zowiezo vind ik de Evolver interessanter en geschikter voor de TS dan de Mopho. Nu terug on topic graag...

ik denk dat als de mopho je bevalt qua sound dat je enorm vooruit gaat met die evolver. Ik ben zelf een fanatiek gebruiker van beide keyboardversies, en mijn favoriet qua ballen, ranzigheid en weirdness is de Mono keys versie.

Als de matrixinterface je niet stoort denk ik dat je mopho best wel snel werkloos is :)

Zijn de envelopes van de mopho's niet wat sneller dan die van de Evolver?

Ik herinner me dat ik de Evolver super cool vond klinken voor digitale sequences, maar 'm voor snelle analoge basjes niet zo geweldig vond.

Back