Acces Virus c bestand sturen naar pc?

DJ Michael

Reason 2.5 User
als je een geluid dat je hebt gecreeerd wilt sturen naar je pc is dit alleen mogelijk via midi?
Ik las dat je gebruik moet maken van sounddiver kan iemand me precies uitleggen hoe dat moet?

bij voorbaat dank!

ik kan dus ook gewoon cubase sl gebruiken

Re: Acces Virus c bestand sturen naar pc?

Origineel geplaatst door DJ Michael
als je een geluid dat je hebt gecreeerd wilt sturen naar je pc is dit alleen mogelijk via midi?
Ik las dat je gebruik moet maken van sounddiver kan iemand me precies uitleggen hoe dat moet?

bij voorbaat dank!

Als je een patch wil opslaan doe ik dat bij m'n Waldorf Q door even de goede track te pikken, de sequencer aan te zetten op 'record', 120 bpm, en dan er voor te zorgen dat alle System Exclusive filters uitstaan. Dan doe je een "Dump patch", de synth spuugt wat data uit, je stopt de sequencer weer; je moet nu op je track een keurig grijs blokje zien. Je kunt het geluid dan gewoon als een MIDI file opslaan/exporteren. Ik ben niet zo geweldig met pure .syx (System Exclusive Files). Op de Virus moet 't eigenlijk precies hetzelfde gaan.

Verder heeft de Virus geen fancy uitgangen als USB of mLAN dus ik ben bang dat er niet veel anders op zit ;).

maar wat ik me afvraag is ste je klikt op record en speelt via midi wat in en drukt weer op stop zit er dan in de seq niet enkele sec met geen geluid?

maar wat ik me afvraag is ste je klikt op record en speelt via midi wat in en drukt weer op stop zit er dan in de seq niet enkele sec met geen geluid?

Jij moet ook zelf niks inspelen, dat doet je synth zelf automatisch tijdens het dumpen van de patch! Het boeit niet of er 'stilte' bij zit, als de signalen maar weer op een te behappen tempo binnen komen in de synth als je het geluid weer wil 'uploaden'. Geluid neem je trouwens niet op met MIDI, alleen besturingssignalen.

Hoe bedoel je die 'vraag ik me af' van je vorige vraag? :D

Het punt is : jij hebt een Access Virus C. Jij hebt bijvoorbeeld een factory preset die je lekker vindt klinken, en je hebt 'm een beetje aangepast naar je eigen smaak. Nu heeft Access een leuke usercommunity met behoorlijke ladingen sounds, en jij wil eens wat nieuwe sounds proberen. Nu blijkt dat je je eigen soundje daarmee overschrijft als je 't er zo op dumpt. Wat je dan doet? Je dumpt de sound op je computer, laadt dan de nieuwe presets in, en je duwt je soundje weer terug op een preset die je toch vind zuigen. Dat is/was de bedoeling van het geheel.

Ben je creatiever ingesteld dan maak je bijvoorbeeld je eigen 128 geluidjes (da's 1 bank als ik het goed heb). Om er voor te zorgen dat die niet verloren gaan als je bijvoorbeeld je OS up moet graden dump je ze op je computer. Gaat het dan fout, dan kun je ze weer terug uploaden naar de synthesizer.

Als er nog iets mist, vertel me dat dan even ;).

maar als ik een track wil maken neem ik toch aan dat ik dat moet doen met me sequencer en niet met de virus :)

maar als ik een track wil maken neem ik toch aan dat ik dat moet doen met me sequencer en niet met de virus :)

Jaaaaaaaaaa.. maar soundjes opslaan gaat OOK met je sequencer. Daar heb je Sounddiver niet voor nodig :).

Sounddiver is een soort universele synthesizer editor. Niet zo bruikbaar bij een Access Virus (die heeft al knoppen zat, en waar 'ie ze niet voor heeft is meestal toch niet iets wat je elke dag gebruikt), maar heel handig bij die 1-unit hoge rackapparaten met maar 3 drukknoppen en een soort synthesis waar je een doctoraal electronica voor nodig hebt toen Yamaha dacht dat minimalisme het he-le-maal zou worden. In de jaren '80 hebben de grote drie (Korg, Roland, Yamaha) zich best wel schuldig gemaakt aan dit soort idiote dingetjes. Ach ja, je krijgt er wel een mooie gladde synth door qua oppervlak..

er is nog 1 ding wat ik niet snap

stel ik maak een geluid in mijn virus en laad dat naar een sequenser (laten we zeggen cubase), nu is dat gelukt maar dat geluid wil ik in een bepaald manier afspelen omdat het een liedje moet worden hoe moet ik dit dan inspelen(via mijn midi keyboard ofzo???)

hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel want het is beetje moeilijk uit te leggen!

er is nog 1 ding wat ik niet snap

stel ik maak een geluid in mijn virus en laad dat naar een sequenser (laten we zeggen cubase), nu is dat gelukt maar dat geluid wil ik in een bepaald manier afspelen omdat het een liedje moet worden hoe moet ik dit dan inspelen(via mijn midi keyboard ofzo???)

hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel want het is beetje moeilijk uit te leggen!

Tja, je hoeft je geluid niet naar de sequencer te laden. Als jij gewoon een liedje wil maken sla je de patch op de synth zelf op. Als je niet elke keer alles wil terugzoeken (welke patch voor welk spoor), dan moet je als het goed is op de Virus een soort "multi" of "performance" kunnen maken - m.a.w., per kanaal uitkiezen welke preset je er voor wil gebruiken. Zo hoef je alleen maar die "multi" of "performance" (het ligt er een beetje aan hoe 'ie heet op je synth) te kiezen en dan zit alles goed.

Of was 't dat niet?

Origineel geplaatst door Yoozer
Tja, je hoeft je geluid niet naar de sequencer te laden. Als jij gewoon een liedje wil maken sla je de patch op de synth zelf op. Als je niet elke keer alles wil terugzoeken (welke patch voor welk spoor), dan moet je als het goed is op de Virus een soort "multi" of "performance" kunnen maken - m.a.w., per kanaal uitkiezen welke preset je er voor wil gebruiken. Zo hoef je alleen maar die "multi" of "performance" (het ligt er een beetje aan hoe 'ie heet op je synth) te kiezen en dan zit alles goed.

Of was 't dat niet?
Ik bedoel meer het volgende
ik maak een geluidje ,die patch save ik en load ik up naar me sequenser op de pc ( laten we maar cubase zeggen).
Nu ben ik een liedje aan het maken en wil ik gebruik maken van die synthgeluid moet ik dat nou inspelen met een midikeyboard of zit ik nu verkeerd?

Volgens mij zit ik helemaal naast je heen te praten ;). Maar okee, poging 2.

Ik bedoel meer het volgende
ik maak een geluidje ,die patch save ik en load ik up naar me sequenser op de pc ( laten we maar cubase zeggen).

Waarom wil je 'm uploaden? Dit moet alleen als je een archief wil aanleggen, of bij een upgrade van het OS er zeker van wil zijn dat alles behouden blijft. Anders hoef je 'm niet te saven, maar gewoon in de synth op te slaan.

Nu ben ik een liedje aan het maken en wil ik gebruik maken van die synthgeluid

...ja...

moet ik dat nou inspelen met een midikeyboard of zit ik nu verkeerd?

Liedjes speel je bij mijn weten altijd met 'iets' in, of dat nu een MPC is, een stel muisklikken, of een midikeyboard. Jij wilt een liedje maken maar niks opnemen? Normaal haak je dan je midikeyboard aan de C, en dan ga je spelen. Wil je dat de sequencer het liedje opneemt, en uiteindelijk op de C afspeelt? Dan haak je je midikeyboard en je C aan een computer met een midi-interface. Je zet de sequencer op 'record', je speelt je liedje op het midi-keyboard in, in de tussentijd stuurt de computer alle noten die jij speelt via de interface vrolijk terug naar de C zodat je hoort wat je aan het doen bent, en als je dan klaar bent druk je weer op 'Play' - en nu speelt de sequencer de melodie op de C.

Om verdere verwarring te voorkomen : laat eens zien/beschrijf eens hoe je alles aan elkaar hebt aangesloten. Tekeningetje in Word of in Paint of zo.

Back