- EQ na limiter doet clippen?

Bobby

.com
Ik heb een bus met als laatste een limiter >>>> 0 dB
alles OK hier, geen clipping, geen probleem

Indien ik opt einde er echter nog een EQ achter zet om wat laag te cutten, dan gaat ie plots wel in rood. Hoe kan dat, de EQ cut toch enkel, ik boost geen freq's

+ zie bijlage

Schermafbeelding 2015-01-28 om 12.24.33.jpg

Enige waar ik aan kan denken is dat je kick frequenties wegduwt/cancelt die na het cutten niet meer gecancelled worden, dus harder gaan.

wat BRZ zegt, er kunnen fase veranderingen ontstaan in het laag. Ook hebben sommige EQ's (bv de standaard pro tools eq) een frequentie bumpje vlak voor de cut-off frequentie. Dus als je echt tegen het dak zit kan dat piekje net teveel zijn. Gewoon je hpf voor je limiter zetten.

Enige waar ik aan kan denken is dat je kick frequenties wegduwt/cancelt die na het cutten niet meer gecancelled worden, dus harder gaan.

Dat kan niet hoor. Zijn kick is niet opeens weg. Het laag en dus alles is alleen weg.

Wat het vermoedelijk is dat je eq idd een bumpje introduceert rond de cutof freq.

Is dat een phase linear eq van logic?

Dat kan niet hoor. Zijn kick is niet opeens weg. Het laag en dus alles is alleen weg.

Wat het vermoedelijk is dat je eq idd een bumpje introduceert rond de cutof freq.

Is dat een phase linear eq van logic?

attachment.php

Wil je er nog uitleg bij, of is het plaatje genoeg?

...ik snap er geen hol van, maar is het niet veel prettiger werken met een beetje headroom ipv alles tegen de 0db aan te prakken?

brz heeft gelijk..
Neem aandachtig dit filmpje door.
Dit maakte dit euvel voor mij vroeger direct alles duidelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=efKabAQQsPQ

Om het met een foto direct duidelijk te maken uit het filmpje..

Attachments

• Schermafbeelding 2015-01-28 om 17.46.09.png
    Schermafbeelding 2015-01-28 om 17.46.09.png
    151,7 KB · Bekeken: 136
Als het plaatje niet duidelijk is, bekijk dan het filmpje vanaf 3.52.....ik weet niet of je dit mixtechnisch geheel kan voorkomen.

Okay: je hebt een stereomix waarin een heleboel frequenties bij elkaar zijn gemixed. In je mix kan een harmonische van een subbass op 30hz het laag van de kick op 60hz bijvoorbeeld een beetje verminderen door wat phase cancellation. Nu filter je die 30hz er uit met een lowpass filter. Dan zou het dus kunnen dat nu die 60hz minder last heeft van phase cancellation en dus harder wordt. Dit zou dus kunnen gebeuren. Waarschijnlijker is wel de bump in de eq overigens. En er komt een punt dat je track toch gewoon -0.1db moet worden (als je het zelf mastered).

Beetje vreemd allemaal. Even enkele dingen geprobeerd
Als ik na die limiter de Channel EQ (Logic) zet, gewoon alle settings vlak, dan gaat de bus al fel in't rood.
Met de Linear Phase EQ (Logic) dan gaat ie ook in't rood, maar heel wat minder.
Met een Waves EQ dan blijft de output bus mooi 0, maar zodra ik laag ga cutten dan gaat ie ook weer in't rood.

Het filmpje ook eens bekeken, dus als ik het goed heb dan gaan bepaalde frequenties in fase komen en elkaar versterken?
Wel vreemd aangezien ik die frequenties zelf niet aanraak, ik cut enkel wat laag weg

Het filmpje ook eens bekeken, dus als ik het goed heb dan gaan bepaalde frequenties in fase komen en elkaar versterken?
Wel vreemd aangezien ik die frequenties zelf niet aanraak, ik cut enkel wat laag weg

Hoe lager de frequenties waar je mee werkt, hoe sneller verschillende freq elkaar in de weg gaan zitten, cq versterken/verzwakken.. Doe je weinig an, is natuurkunde.
Daarom dus ook de signalen goed EQen voor de summing.

Beetje vreemd allemaal.

Niets vreemds aan.......zie plaatje.
JE raakt ded frequenties niet aan, je cut alleen laag weg? Want laag is geen frequentie? Want cutten is niet ergens aan zitten? Je haalt onder de 220 HZ 25 db weg.....dus alle frequenties die kwa fase daartegen in staan gaan omhoog. Zie wederom plaatje.

Wat is er dan vreemd aan je mixen? Je kan toch nooit al je geluiden op elk moment dezelfde kant op laten slaan?

Maar los van alle theorie waarom het wel of niet gebeurd; het is niet echt handig om bussen of losse kanalen op deze levels te hebben. Je masterbus na alle limiters en loudness plugins is daar de plek voor. Het werkt een stuk prettiger als je al je levels zo tussen rond -18 en tot -12 laat pieken.

Sommigen vinden het raar dat ik die bus naar 0 db wil duwen...
Misschien is dat wel zo. De reden waarom ik dat doe :
als je bij beatport-Play meedoet aan aan remix wedstrijd dan kan je de "officiële" stems downloaden. De lead stem zie ik dan ook steeds tegen 0 db aanbotsen, vandaar dat ik dat ook maar doe.
Geen goed idee dan?

Nope, geen goed idee. Het voelt ook niet als vanzelfsprekend als het je nooit is uitgelegd. Zelfs de meeste "pro" virtual instruments pieken meteen tegen het plafond als je ze aanzet. Slaat ook nergens op.
Als je al je channels tussen de -18 en -12 laat pieken dan heb je veel meer headroom om mee te werken, dan kan je gewoon je lead iets harder schuiven als het nodig is in plaats van de overige 38 kanalen dan zachter te moeten zetten. Je faders in de daw zijn ook gemaakt om de beste resolutie te hebben op de unity stand. Je fader beweging op -30 gaat een stuk minder prettig. De enige plek om te limiten tot het plafond is op de masterbus als je mix al een beetje staat. :-)

Okay: je hebt een stereomix waarin een heleboel frequenties bij elkaar zijn gemixed. In je mix kan een harmonische van een subbass op 30hz het laag van de kick op 60hz bijvoorbeeld een beetje verminderen door wat phase cancellation. Nu filter je die 30hz er uit met een lowpass filter. Dan zou het dus kunnen dat nu die 60hz minder last heeft van phase cancellation en dus harder wordt. Dit zou dus kunnen gebeuren. Waarschijnlijker is wel de bump in de eq overigens. En er komt een punt dat je track toch gewoon -0.1db moet worden (als je het zelf mastered).

Voor een blokgolf is dit altijd het geval. Filter je de laagste frequentie wat weg gaat je piek toch naar boven ... heeft meer met superpositie van sinussen te maken

Waarom zet je die eq niet voor de limiter ?

Back