- EQ na limiter doet clippen?

Toon? Mijn dorpsgenoot Toon VDP?? :) ook nog altijd met muziek bezig?
Waarom zet je die eq niet voor de limiter ?
Wel oorspronkelijk stond er geen limiter, maar wel PSP vintage warmer, en die genereerde toch wat laag had ik de indruk. Even gecheckt wat het met gewone limiter gaf, idem, en dan zo de vraag maar gesteld hier

Heb niet alles gelezen, maar als je het zaakje tegen de 0dB fullscale aangooit, dan is 1 bitje genoeg voor het programma om aan te geven dat het zaakje clipped. Alleen een linear phase EQ zal misschien niet gaan clippen maar dat betwijfel ik.
Sterker: 0dB is eigenlijk al clipping, aangezien er niets meer boven zit. Zelf zet ik de limiter op -0.3 dB en natuurlijk ALTIJD als laatste in de chain.
Als je het converteerd naar MP3 zul je zien dat het zaakje ook weer aan het clippen is (zelfs bij -0.3 dB)

Het toepassen van een EQ (ook als je alleen bepaalde frequenties verzwakt) kan de piek in de golfvorm laten toenemen. Dit kan met zowel minimum-fase als met lineaire-fase EQs gebeuren. Zoals al eerder in dit draadje aangegeven kan het zo zijn dat de frequenties die je weghaalt of verzwakt net toevallig in tegenfase staan met andere frequenties op de plek waar de volledige golfvorm een piek vertoont. Klinkt misschien niet intuitief, maar zo werkt het nu eenmaal.

Oplossing is simpel: alle processing op de master bus doe je normaal gesproken VOOR de limiter, niet NA. De enige uitzondering is een breedband verzwakking (level), evt gevolgd door dithering/noise shaping (en niet andersom, want met een gain help je het effect van dithering weer om zeep!)

Limiter altijd als laatste. Heeft meer met mastering te maken dan mixing imho.

De exacte "winst" om de EQ na de limiter te zetten ontgaat mij geheel.
Enige wat ik kan voorstellen, als het doel geen Master is, is dat de eindlimiter bijv. hard werkt en als je dán vóór die limiter bas weghaalt, dat die heel anders gaat reageren. Misschien wil je die bas juist de limiter insturen voor het effect. Dan kan ik me voorstellen dat je achteraf nog wilt eq-en.. maar ook daarachter, zou je dan eigenlijk tóch nog een eindlimiter moeten zetten :)

Het kan verder nog de GAIN setting van die laatste EQ zijn die de TS over het hoofd ziet, of de instelling van de meter zelf (RMS? Peak?)

Dat bobbeltje op de cut off freq. zou inderdaad met een linear phase niet mogen.

Indien het gewenste effect van de limiter is om iets om hoog te drukken. Dan zou je dit beter kunnen doen enkel op de spo(o)r(en) waar dit voor geld. Misschien een submix maken of apart gelimit bouncen.

In alle andere gevallen nooit iets na de limiter op de master zetten. Zoals Niel al aangeeft

Back