Alesis ion, bugs & irritaties

anoniempje

hobby knooier
Het is eigenlijk me meest inspirerende synth, toch heeft hij een aantal irritaties.

Een aantal dingen waar ik al jaren tegen aanloop maar het maar heb geaccepteerd als zijnde het is niet anders.

Als ik een patch gebruik in een track, wil het zo ineens dat als de ion het stuk opnieuw speeld dat de hele patch is vernaggeld. Zou bijna denken dat hij een hoop midi cc's heeft ontvangen maar dat kan niet want in ableton heb ik dan de midi niet op "rood staan" Even patch naar beneden en weer terug naar de gebruikte patch en ik heb me sound weer terug. Toch zeer irritant.

Nog een andere, als ik 4 parts actief heb kan ik op de synth kiezen naar welke part de knoppen uitsturen heel logisch. Toch blijven de keys alle parts bespelen. Heel irritant als ik even op de synth zelf een patch wil aanpassen of wat dan ook, moet ik eerst weer de andere parts uit zetten anders spelen die ook mee, is geen instelling voor te vinden. Ja er is een workarround, ik zou op alle parts local uit kunnen zetten maar dan moet ik in ableton elke keer het midi spoor selecteren wat ik even wil bespelen, tweaken. Heb ik geen ableton draaien dan doet de synth ook niks en moet ik elke part weer local aanzetten.

Iemand die hier ook tegen aan gelopen is en oplossingen voor heeft? Vooral het eerst genoemde probleem wat ik vermoed dat een bug is irriteer ik me mateloos aan. Het tweede probleem is denk ik niet te omzeilen op de synth zelf aangezien het een performance synth is.

die van mij stuurt soms data uit terwijl er niks gebeurd.. ik denk aan een vuile encoder, maar heb nog niet onderzocht welke. dit lijkt op jouw eerste probleem. je kan natuurlijk in midi ox of een ander progamma uitlezen of die data uitstuurt en als dat zo is , ben je er zo achter of het een encoder betreft, die zou je dan schoon kunnen blazen als je er bij komt.

wat betreft het tweede probleem, je zou een klein simpel mixertje aan de individuele uitgangen kunnen hangen, en daarop het kanaal selecteren wat je wilt editten

voor de rest vind ik het een mooi ding :okdan:

het is geen verkeerde synth, alleen de typische scherpe klank raak ik niet kwijt, dat vind ik toch storend.
ik heb hem een tijdje met drie of vier parts aangestuurd, maar de synth ging steeds over zijn nek als ik behalve enkele note on / off ook zo nu en dan modwheel-cc's naar dat ding stuurde. dan moest ik hem weer resetten en in een live situatie is dat niet te doen. de fabrikant was ook weinig behulpzaam..

Zo erg heb ik het nog niet mee gemaakt dat ik hem moest resetten. Dat scherpe valt opzich wel mee toch? Vind hem wel lekker in het laag, gebruik voor het scherpe en hoog juist de virus. Vullen elkaar daarom lekker aan. Kan best zijn dat ik een heel ander definitie van scherp heb hoor.

het is meer een 'randje' ofzo, er is altijd iets aanwezig in het geluid dat ik niet mooi vind, maar dat heb ik met meer VA synths.
voor wat meer experimentele klanken vind ik hem persoonlijk geschikter dan voor de standaard 'boerenkool' geluiden.
wat betreft dat resetten, meestal is een paar keer op 'home' drukken voldoende, maar soms moet hij echt uit- en aangezet worden.

Back