Toetsenisten die live alleen met Laptop/Mac en midi keys werken ?

CJ75

Using keys to open doors
Hoi allemaal,

Ik zit aan een verandering van mijn live-gig setup te denken (toetsenist in bands).

En ik zit ook te denken aan voor live alleen maar een Mac met Mainstage en 2 midi-keyboards (61 keys per stuk).

Ik zie gelijk mijn afwegingen:

Laptop-live Mainstage:
+ Licht
+ Compact
+ Makkelijk nieuwe gewenste sounds
- Mijn gevoel dat het te kwetsbaar is,
Midi/FireWire storing, vastlopende laptop, software etc.

Hardware keys / workstations :
+ Gevoel van stabiliteit, zowel intern als qua behuizing- Zwaardere gewicht van de gear
- Buiten evt. expansions beperkt geluiden-aanbod

Zodoende mijn vraag:

Hoe en welke ervaring hebben jullie met live laptop gebruik ?

Welke aanvulling op mijn afwegingen ?

Thanks.

CJ

Ik ben zo'n 1,5 jaar geleden Mainstage gaan gebruiken, maar dan als aanvulling op mijn Kurzweil PC3, niet ter vervanging. De veelzijdigheid is natuurlijk een overduidelijk voordeel: met plugins heb je meer mogelijkheden dan je uit 1 of 2 hardware synths kan halen. (Los van het eigen karakter van sommige synths natuurlijk, die discussie wil ik hier niet oprakelen).

Tot nu toe bevalt het mij zeer goed. Ik heb een aantal keer problemen gehad met latency die plots optrad. Dit had vermoedelijk te maken met mijn interface (Saffire Pro). Sinds ik deze vervangen heb door een RME Fireface werkt alles als een zonnetje. Nog steeds vind ik het wel spannend om er het podium mee op te gaan. het gevoel van kwetsbaarheid herken ik. Een hardwarebak voelt op de een of andere manier veel betrouwbaarder aan. Mijn ervaring is echter wel dat Mainstage heel stabiel draait. Zolang je je mac ook echt als gear behandelt kan er denk ik niet heel veel mis gaan.

Pas wel op het met upgraden van software (Mac OS, Mainstage, Plugins). Als er een update uitkomt wacht ik altijd een aantal weken met upgraden tot ik ervaringen van anderen heb gevonden. Er zijn momenteel een aantal mensen die problemen ondervinden met Mainstage 3.1. Voorlopig gebruik ik dus nog 3.0.2.

Ik kom regelmatig MainStage tegen op het podium, ook bij de grotere bands. Ik zie wel dat iedereen een USB interface gebruik, terwijl dat een paar jaar geleden nog voornamelijk Firewire apparaten waren.

Een pluspunt met MainStage is dat je ook het tempo vooraf kan geven, zodat iedereen in het juiste tempo begint, of je stuurt een clicktrack uit. Dat is wel lekker flexibel.

Bij de grotere namen zie ik wel een 2e macbook staan als back-up systeem, maar ik heb het nooit nodig gehad.

Ik ben een aantal jaar geleden ook overgestapt op Mainstage. Maak omwille van de reliability wel gebruik van een pianomodule. Ook heb ik een DSI module voor het analoge randje. Alles aangestuurd vanuit Mainstage. Aangestuurd met een 88- en 61-toetsen.

Daarnaast stuur ik ook de backingtracks vanuit Mainstage (3 stereo tracks + click) zonder problemen.

Als interface heb ik een m-audio firewire 410.

Afgelopen jaar met deze setup in meerdere continenten zo gespeeld, en nooit problemen mee gehad (alleen met de pianomodule :stupid). Al met al erg tevreden. Heerlijk snel programmeren (zowel sounds als setlist) en van de toetsen naar mn rackje lopen maar 2 kabels (usb) :okdan:

Heb m'n interface, DI's, etc in een rackje gebouwd. Hoe minder prikken, hoe beter (sneller en minder kans op fouten). Dit zou ik absoluut aanraden, helemaal als je meer dan 2 outputs gebruikt, en moet patchen naar DI's / stageblock.

Zorg verder dat je laptop goed kan koelen en niet op een trillend oppervlak staat. Zelf gebruik ik zo'n usb-powered laptopstand met 3 fans erin.

Qua software heb ik met een aantal AU's geen goede ervaringen. Reaktor is voor mij bv een no go. Evenals de oude Akoustik Piano van NI, de nieuwe piano's en alicia's keys heb ik nog niet geprobeerd.

Dank aan jullie tot zover voor de reacties !

Yes ik kan zeker wat met de info ! En zo een laptop-stand met koeling is volgens mij zeker wel een goed plan.

Ik ga mij voor de workflow etc. denk ik eens een keer uitgebreid laten informeren (en zelf uitproberen) in een zaak.

Nog een vraag: ik had Mainstage ooit een keer vluchtig uitgeprobeerd bij iemands gear tijdens een repetitie. Het viel mij op dat het kiezen van een nieuw geluid (scrollend) steeds een laad-vertraging van tussen de 1 en 2 seconden gaf. Is dit omdat de geluiden voor het eerst werden geladen ? Of ligt dat aan de capaciteit van de betreffende laptop/Mac ?

Ik denk gelijk praktisch, omdat er in liedjes, of tijdens overgangen naar andere liedjes wel gelijk snel veranderd moet kunnen worden.

Ook zat ik te denken aan de Muse Receptor als alternatief, maar lijkt mij een beetje too much. Kennen jullie die ?

Groeten van CJ

Het switchen van patch/preset is in principe direct. Het wisselen van sounds in songs is prima te doen. Noten worden ook niet gekillt als je van patch wisselt trouwens, net als bij de romplers.

Back