Live optreden met laptop??

Yveske

Stamgast
Hi,

Ben toetsenist bij een band. Speel Roland RD-130 en Casio WK-3000 (verbonden met Roland VK-8M orgel module).
Ik hoor je al denken:"Casio, damn, neem je dat ding dan mee on stage?". Na een hoop getweak krijg je der wel enkele bruikbare sounds uit en ik gebruik hem hoofdzakelijk als Midi-input voor de orgel module. Heb uit schaamte wel stickers over de merknaam geplaatst .. Best zielig eigenlijk. Zit ik me te verantwoorden omdat ik een Casio heb *zucht*

Nu wil ik een audio-interface aanschaffen om op mijn laptop een softsynth te laten draaien voor live-doeleinden.

Driedelige vraag dus:

1. Is dit überhaupt mogelijk, realiseerbaar, praktisch, whatever, ...

2. Welke interface? Ik wil zo weinig moglelijk (helemaal geen) vertraging tussen toetsaanslag en het uitendelijke geluid uit de mixer. Heb demo van fruity loops en daar heb ik verschrikkelijke vertraging op mijn hercules fortissimo III.

Had zo specifiek op prijs gezocht en zag de Edirol FA-66 ..
Maar ik snap niet heel veel van de specificaties. Kan ook nergens mee vergelijken. Weet zelfs niet of ik voldoende heb aan een interface om geluid uit mijn laptop in de mixer te krijgen.
Laptop= Toshiba dual-core 1,73Ghz - 1GB ram - piece of crap geluidskaart - 5400RPM 120Gig HDD

3. Welke softsynths zijn aan te raden? Graag realistische geluiden van analoge instrumenten (blazers, orgel, piano, gitaren, ...)

Heb hier gisteren enkele uren op dit forum rondgekeken en ik geraak er niet uit dus ik dacht:"maak het me dan maar iets gemakkelijker door mijn vraag te posten". Niet dat ik niet zelf wil uitzoeken, maar dit is allemaal zeer veel nieuwe informatie om te verwerken.. Gewoon wat hulp nodig.

Alvast bedankt voor de reacties.

Site van mijn groep: http://www.aerbeydt.net

Does klik

't wel een geheime link hoor! ;) Speel eens met de zoekwoorden. Er is werkelijk een schat aan info over jouw onderwerp(en).

ad1:
Ja, dat is mogelijk.

ad2:
Je laptop heeft voldoende specificaties om er mee te kunnen doen wat je wilt. Op het forum is al veel geschreven over geluidskaarten e.d. Gebruik daarvoor de zoekfunctie. Wat je i.i.g. nodig hebt is een kaart die ASIO ondersteunt. Als je 'm alleen als audio output wil gebruiken en er niet 8 sporen mee wilt multitracken, kan een relatief simpele kaart al volstaan.

ad3:
Softsynths zijn er ontzettend veel. Je zou ook nog aan een softsampler kunnen denken. http://www.kvraudio.com/ is een mooi startpunt om je daar eens in te verdiepen.

Verder veel lezen, demo's uitproberen, zoeken op het forum en ook gewoon eens naar wat winkels gaan om je voor te laten lichten over geluidskaarten e.d.

Djees, snelle reacties zeg! Vriendelijk bedank voor de info tot nu toe Hazes!!

Het kan, laptop is voldoende performant, zelf i-box zoeken in winkel (geen overkill kopen), soft sampler. Meer hoef ik momenteel niet te weten :)

Ik leer zelfs bij hoe ik google wat beter kan gebruiken (niet sarcastisch bedoeld).
Zal dit forum promoten bij mijn muzikale vrienden.

Thanx
Yves

Laatst gewijzigd:
die FA-66 lijkt me zeker voldoende om geluid uit je laptop te krijgen. Je zou misschien ook aan een M-Audio firewire audiophile kunnen denken http://www.feedback.nl/?id=55&b=101820&a=179&treeID=5_2_3
Die is nog een stukje goedkoper, maar heeft dan ook wat minder I/O opties. Maar als je alleen een paar softsynths vanuit je laptop naar je live mixer wilt sturen is dat zeker voldoende.

heb een tijdje een FW1814 gebruikt op een macbook en dat werkte perfect ! Truepianos, Pro 53, B4 (die is aardig zwaar) en Kontakt deden het allemaal gewoon goed met nog wat extra effecten plugins (delays, chorus, rotary)

Back