Opzoek naar de juiste soundmodule

Fazioli

Nieuwkomer
Hoi allemaal, ik ben opzoek naar een soundmodule van Yamaha die ik kan gebruiken om mijn oude midifiles mee af te spelen. Ik heb ze destijds gemaakt met een oude Apple computer en een Yamaha PSR 600. Helaas heb ik die niet meer en zoek ik iets dat deze klanken goed ar kan spelen. Als ik standaard generaal midi plug ins gebruikt kloppen de instrumenten niet, vooral het slagwerk. Heeft iemand een idee wat ik nodig heb?

Alvast bedankt!

Iets van Yamaha met een AWM of XG soundset. Meestal gaat het bij conversie naar GM of GM2 inderdaad niet goed. Je kunt eens kijken naar de MU serie van Yamaha, dat zijn soundmodules die je kunt vergelijken met de Roland SoundCanvas serie.

Wellicht een module met een GM2 of XG geluidenset erin? Afhankelijk van of die PSR dat ondersteunde natuurlijk, als het niet in die PSR zat heb je er in dit geval ook weinig aan denk ik.

De Yamaha PSR-600 heeft niet de GM-standaard. De oplossing is om (weer) een PSR-500 of 600 te kopen. Een PSR-500 moet voor 5 tientjes te vinden zijn. Een PSR-600 is wat zeldzamer en voegt alleen een diskdrive toe. De klankset van de PSR-500/600 is nooit in modulevorm uitgebracht.
Of je moet in de midifiles de programmanummers veranderen en de nootnummers van de drumklanken. Alleen zul je dan wel zien dat de PSR-500/600 klanken bevat die in een GM-module niet aanwezig zijn.

Dat zei ik. Alleen moet je de nootnummers van de drumklanken ook nog aanpassen. Vroeger had je in Windows 3.1 een Midimapper, waarmee je dat kon automatiseren. Zou zo'n programma tegenwoordig nog bestaan? Qua klank komt een Yamaha TG100 module het meest overeen met een PSR-500/600. Maar toch zijn er verschillen (TG100-klanken volgens de GM-standaard met maximaal 2 oscillators, tegenover 'eigen' klanken met maximaal 4 oscillators bij de PSR-500/600).

Dat zei ik.
Sorry, idd, ik had er over gezien.
Vroeger had je in Windows 3.1 een Midimapper, waarmee je dat kon automatiseren. Zou zo'n programma tegenwoordig nog bestaan?
Dat is niet zo heel moeilijk te doen, mits de juiste software (en een beetje midi-kennis). In Logic kan dit middels aanmaak van een map in een environment. Uiteindelijk is het niet meer dan de 'inkomende' program-changes een ander map-nummer te geven zodat aan de 'uitgang' eenzelfde of gelijkaardige klank gekozen wordt.
Waarschijnlijk bestaat er wel een afzonderlijk midi-tool waarmee dit ook kan : www.

ik heb voor je gekeken en volgens mij zit er geen GM in.
De preset-list lijkt wel GM maar is het niet. het zijn ik 100 geluiden inplaats van 128 en de drums vallen
onder de geluids-presets terwijl die in GM een losse groep vertegenwoordigen op midi kanaal 10.

het is heel simpel wat je nu kan doen. 2 oplossingen:
of je koop weer een Yamaha PSR 600.

of je download de manual/handleiding van de Yamaha PSR 600.
dan open je de midifiles in een sequenser en kan je per kanaal de program change aflezen en dan
opnieuw instellen voor een andere geluidsbron. bijvoorbeeld je gereral midi plugin. dus je zoekt eerst de klank op in de handleiding en zoekt de (GM) klank die daar op lijkt of is...
het kan nu nog zijn dat tonen een octaaf te hoog of te laag liggen, dus dat moet je dan ook herstellen in de sequenser.
en nog erger: ik weet niet of de drums van de Yamaha PSR 600 normaal verdeeld (gemapped) zijn over het keyboard/midinoten, en dan moet je dat dus ook nog noot voor noot uitzoeken en herstellen.
kan een hoop werk zijn maar dat is muziek maken ook gewoon vaak: werken!

saven..

klaar!

De PSR-600 komt uit 1990 of 1991. Toen bestond GM nog niet. Daarom staan de drums ook in een andere volgorde, namelijk in die van de drumnotering, zoals op bladmuziek wordt gebruikt.

....Daarom staan de drums ook in een andere volgorde, namelijk in die van de drumnotering, zoals op bladmuziek wordt gebruikt.

waar heb je die info van dan?

ik kan dat niet terugvinden in de manual en klopt niet met wat ik lees.
En ik weet hoe drumnotering er uit ziet. (wat trouwens ook niet helemaal gestandaardiseerd is)

maar maakt ook niet uit. in de manual kan je alles lezen en met behulp van dat al kan je die midifiles openen in ene sequenser en stuk voor stuk aanpassen. ik heb dat soort karweitjes ook wel moeten klaren. een heel gedoe en gepuzzel . maar het moet soms...

Het omzetten is dus echt veel werk en dan zit je achteraf ook nog met afwijkende resultaten ten opzichte van de originele tracks. Een tweedehands PSR600 kopen klinkt het meest logisch.

Kuch

Kuch

De PSR-600 komt uit 1990 of 1991. Toen bestond GM nog niet. Daarom staan de drums ook in een andere volgorde, namelijk in die van de drumnotering, zoals op bladmuziek wordt gebruikt.

General midi is in '90 vastgelegd en in'91 op de markt gekomen:geslaagd:

Wat drumnotatie betreft: dat is mij uitgelegd door een Yamaha-demonstrateur.
De Roland SC-55 was in 1992 het eerste product met GeneralMidi. Yamaha zal vast eerst de kat uit de boom hebben gekeken en volgde pas in 1993 met de GM-compatible PSR-510, die niet op allle vlakken beter klonk dan zijn voorganger.

Dan heeft die Yamaha-demonstrateur het bij het foute eind....!

ooit had ik ongeveer hetzelfde probleem: ging van een yamaha pss-780 (niet GM) naar een KORG module met GM standaard.
ik heb een week lang flink moeten zwoegen om al mijn muziekjes min of meer aan te passen aan de nieuwe situatie. wel een werk maar ook een grote triomf als het af is en je leert ook weer wat bij zo...

Dan moet ik dus gewoon een module hebben die gewoon alle instrumenten heeft zowel akoestisch als synth, en die ook super goed klinkt. Op youtube zag ik de Integra-7 van Roland, erg mooi maar ook erg duur.. Hoe zijn de Yamaha MU series? is de MU80 bijvoorbeeld al beter en uitgebreider qua klanken dan mijn oude PSR600 keyboard? Heeft hij DSP effecten?

qua soundmodules zijn er vast wel tweedehands goedkoop leuke oudjes te vinden:

3 bekende fabrikanten concurreerde elkaar met steeds weer nieuwe mini kastjes,
maar er zijn ook grotere en uitgebreidere 19 inch units geproduceerd:

Roland:
Sound Canvas series

Korg:
o.a.: 05RW, X5DR , NX5R

Yamaha:
MU series ( van de MU50 tot MU 2000 ofzo!)

je kan zoeken op wat er 2dehands te koop is en dan verdere info zoeken op internet (ook de handleiding).
en dan uitvogelen wat en hoeveel geluiden er in zitten.
General MIDI ja/nee?
welke andere geluiden?
drumkits?
synthesizer functies? (de Korg 05RW heeft ook vele synthesizer-functies maar slechts met een lowpass fiter zonder resonantie. De sound canvas misschien wel en die stond weer bekend om de natuurlijk klinkende orkest klanken).

en op youtube kan je ook vaak luisteren naar demos enzo..

Laatst gewijzigd:
Back