Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Muziek van eeuwen her tot nu in alle verscheidenheid. Het voorziet in een behoefte. Emotioneel, intellectueel en contextueel. Wanneer het herkenbaar is d.m.v. melodie, ambiance, handeling, wordt het al snel gedefinieerd als muziek.
(wat een enorme controller!)

In deze video de R2D2 'aan het woord'![]()
LOLVon Naphoven willem1958
Het experiment is juist vet. Dit is de formule 1 van de muziek.
Nu zegt iedereen 'wat een duivelse muziek' // "dit is geen muziek' over 20 jaar is het mainstream.
Diep filosoferen over muziekale en/of soundesign concepten heeft niet met kunst hipsters te maken en is erg belangrijk als je niewe muziek wilt ontdekken en maken.
Wellicht is deze kost te zwaar voor je of mis je de nodige openmindedness om er in te raken.
Het experiment daar zit nu eenmaal een rouwe rand aan en is vaak gedoemd om te falen.
Maar zo nu en dan komt er iets heeeel moois uit.
@ willem1958
Als je daar verder over wilt bomen kunnen we daar beter een nieuw topic over openen...
Zou kunnen maar ik laat het aan jou.
Dit de formule 1 van de muziek noemen gaat wat mij betreft te ver want bij de formule 1 zie ik auto's rijden wat ze gemeenschappelijk hebben met andere auto's.
Maar elke klankenchaos als muziek benoemen gaat volgens mij wat ver want het zijn wel klanken maar ervaar je het ook als muziek, doet het iets met je?
In muziek moet toch een bedoeling zitten?
Ik ben het meteen met je eens dat juist door het experiment er interessante dingen kunnen ontstaan, de kracht van vernieuwing tenslotte.
Maar je hebt toch ook te maken met de ontvankelijkheid van anderen die het ervaren buiten dat wat jezelf ervaart.
Wanneer is het een gemis aan openminded zijn en wanneer is het geen muziek?
Als je muziek die je niet mooi of wellicht lelijk vindt nog wel herkent als zijnde muziek, dan heeft muziek iets wat het muziek maakt, schijnbaar heeft muziek grenzen nodig op de een of andere manier en daarbinnen experimenteer en variëer je erop los.
Als je dan muziek niet wil definiëeren moet je elk concept dan maar loslaten?
Ik denk dat dit dan een heel subjectief gebeuren wordt uiteindelijk en dan wordt het lastig praten want dan heeft iedereen gelijk uiteindelijk, het is maar net de waarde die je eraan geeft dan, heel persoonlijk.
Als we zover gaan dat je elke klankenchaos onder muziek verstaat even afgezien of je het mooi vindt of niet wat is dan nog de betekenis van de intentie van de mens erachter want die geeft richting aan de klankenstroom?
In principe zou je dan kunnen zeggen dat elk geluid, intentie of niet dan onder muziek valt.
Wat mij betreft prima maar wellicht herken ik het niet meer als muziek terwijl muziek iets is wat specifiek de mens kan delen dit in tegenstelling tot welke andere dieren- of plantensoort dan ook.
Naast deze wat filosofische overeging zou je je kunnen afvragen dat als je geen struktuur afspreekt en je in een band speelt en iedereen gaat z'n eigen gang dat het uiteindelijk niet om aan te horen is als er totaal geen struktuur in zit.
Wellicht leuk maar ik denk niet dat een band die dit doet veel kaartjes verkoopt en daarnaast ook nog plezier beleeft in het samen spelen want samen betekent dat je samen er iets van maakt.
Je luistert naar elkaar, geeft ruimte aan elkaar, vult elkaar aan enz.
In een struktuurloze stroom van klanken is er helemaal geen sprake meer van samenspelen en doen mensen maar wat onafhankelijk van elkaar, ik verwacht niet dat de muzikanten dan nog lang met elkaar samenspelen omdat samen dan helemaal geen zin heeft.
Als muziek betekenisloos is dan ga ik er niet meer naar luisteren in ieder geval.
[/Iannis Xenakis schreef:in "Formalized music: Thought and mathematics in composition.", 1963-1992]
For this purpose the qualification „beautiful“ or „ugly“ makes no sense for sound, nor for the music that derives from it; the quantity of intelligence carried by the sounds must be the true criterion of the validity of a particular music.
OK - ik ben op het moment al met meerdere dingen door elkaar bezig, dus dan laat ik het schieten.

Hè jammer, wilde net een boom opzetten over het multiversum.![]()
"schoonheid begint waar wetenschap en kunst samenwerken.”
For this purpose the qualification „beautiful“ or „ugly“ makes no sense for sound, nor for the music that derives from it; the quantity of intelligence carried by the sounds must be the true criterion of the validity of a particular music.
Citaat : '"schoonheid begint waar wetenschap en kunst samenwerken.”
Hoezo?! Is er in voor-wetenschappelijke tijden dan geen schoonheid geschapen?
Leuk om te onderzoeken en te experimenteren, daar ben ik helemaal voor. Maar wat mij dan weer tegenstaat is dat de geciteerde gasten het kennelijk nodig vinden om die eigen smaak en voorkeur tot een nieuw dogma te maken:
Citaat : '"schoonheid begint waar wetenschap en kunst samenwerken.”
Hoezo?! Is er in voor-wetenschappelijke tijden dan geen schoonheid geschapen?
Of die andere roerganger:
"For this purpose the qualification „beautiful“ or „ugly“ makes no sense for sound, nor for the music that derives from it; the quantity of intelligence carried by the sounds must be the true criterion of the validity of a particular music."
Weer zo'n gast die er geen genoegen mee neemt om vrolijk zijn eigen weg te gaan, maar gelijk ook maar anderen voor wil schijven wat goede en wat slechte muziek is.

Ik vind dat ik best mensen die zonder enige vorm van ironie of zelfrelativering dingen roepen als "the quantity of intelligence carried by the sounds must be the true criterion of the validity of a particular music" de maat mag nemen![]()

Structuur en betekenis zijn niet hetzelfde. Ik heb zelf nooit de behoefte iets te vertellen met mijn muzikale experimenten, het enige criterium is dat het – in mijn oren – lekker/goed/mooi moet klinken. En daarvoor moet het inderdaad structuur hebben, maar betekenis is overbodig.
Ik vind dat ik best mensen die zonder enige vorm van ironie of zelfrelativering dingen roepen als "the quantity of intelligence carried by the sounds must be the true criterion of the validity of a particular music" de maat mag nemen![]()