Het einde van het keyboard?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Een betere afsluiter voor hier.

konzert-f-r-12-traktoren

https://trostrecords.bandcamp.com/album/konzert-f-r-12-traktoren

Net deze thread doorlopen.

Leuk leerzaam en inspirerend.

Begon met de stelling/vraag: "Het einde van het keyboard". En beoogde daarmee vooral een discussie te starten rond alternatieve trigger/controller/klankopwekkings mechanismen (neem ik aan).

De discussie "ontaarde" al snel in een filosofische discussie over wat nu eigenlijk de definitie van muziek is. Met allerlei verkenningen langs de grenzen van "gangbare definities".

Voor sommigen blijkt die "definitie" beduidend breder dan voor sommige anderen. Moet muziek harmonisch zijn? Mag elke klank gebruikt worden? Moet er een vorm van regelmaat in zitten? Gaat het om georganiseerde klanken? Mag het ook geheel onvoorspelbaar zijn? Zijn klank en tijd eigenlijk wel beide relevant (4:33)?

Fascinerend toch, die mysterieuze wisselwerking tussen de de klank en de emotie.

Ook altijd fascinerend hoe discussies over onderwerpen van subjectieve aard tot zulke stellige reacties kunnen leiden.

Ik ga er van uit dat de mens altijd op zoek zal blijven naar klanken die "mooi" of "interessant" gevonden worden.

Enerzijds door allerlei klankopwekkings middelen te ontwikkelen of door bestaande verder uit te buiten. Anderzijds gaat het dan om de interactie (interface) met deze middelen.

Vanwege de fysieke beperkingen van mens en/of middel komt het vooralsnog vaak neer op een vorm van "fysieke" interactie via knoppen, schuiven, toetsen maar ook (strijk)stokken, geblazen lucht en nog veel meer.

Onder meer gedreven door technologische ontwikkelingen verschijnen er steeds meer "alternatieve" en "geavanceerde" interfaces. En ook steeds meer algoritme/generatieve of sensor gedreven oplossingen. Klankopwekking is ook niet langer gebonden aan opwekking van "natuurlijke" klanken door fysieke interactie met fysieke objecten, maar kan nu plaatsvinden in een virtuele wereld en is daarmee onbegrensd.

Ben benieuwd wat de toekomst nog brengt.

Historisch gezien houdt de mens kennelijk toch het meest van een flinke mate van voorspelbaarheid. Ook in muziek. Mainstream muziek van alle tijden kende en kent, ondanks de schijnbaar oneindige variëteit, best veel voorspelbaarheid in klank en ordening in de tijd. Een klein beetje afwijking levert al snel een nieuwe "muziekstijl" op. En muziek heet al snel "experimenteel" als er iets "te ver" van op dat moment geldende geijkte patronen wordt afgeweken.

Maar laat dit niemand ervan weerhouden om op avontuur te gaan.

Niets nieuws werd ooit ontdekt of ontwikkeld door te herhalen wat al gedaan is.

De wereld wordt niet veranderd door conformisten.

roland kuit : Een beetje late reactie, ik zie dat dit draadje al lang bestaat, maar toch. :) Erg interessant om door te lezen, overigens.

Wat betreft toetsen en het keyboard, daar zou ik graag een alternatief voor zien. Lang heb ik niks gehad met hand bespeelde instrumenten, wel met klanken blèren in het schreeuwijzer, maar dat is toch iets anders. Tegenwoordig oefen ik wat op een midi-keyboardje om toch iets met de hand te kunnen inspelen. Maar ik merk dat ik hier niet echt goed in ben, en dat zal waarschijnlijk ook wel nooit gebeuren. En ik kan ook niet zeggen dat het spelen op toetsen zo leuk is. Ik krijg er geen binding mee en het is moeilijk om het precies te omschrijven, maar dat komt misschien omdat die toetsen wat "veraf" van je staan. Als ik een stukje speel, dan blijft het gevoel bestaan dat ik een soort muzikale typemachine bedien. Klinkt misschien wat zweverig, maar daardoor zal ik nooit "één" kunnen worden met een toetsinstrument.

Wat betreft traditionele instrumenten, ik heb 'ns een viool in handen gehad en onder begeleiding van iemand die daar goed op kan spelen voor de aardigheid geprobeerd om het ook te bespelen. Dat blijkt erg moeilijk te zijn en het klonk dan ook nergens naar. Maar toch, ondanks dat de klanken bar weinig (nou ja, niks eigenlijk ;) ) met muziek te maken hadden, ik kreeg daarbij wel het gevoel dat je in zekere zin "intiem" bent met het instrument. Je zit er ook heel dicht op. Heel mooi, en ik zou graag 'ns een controller zien voor elektronische muziek dat dit op een of andere manier kan benaderen. En ook gemakkelijker is te bespelen, want dat valt bij een viool zwaar tegen om zelfs maar iets eenvoudigs te laten horen.

Edit: De bovenstaande Karlax, tja, op zich wel leuk, maar het is ook wat gimmicky, denk ik. Dat heb ik trouwens wel vaker bij de nieuwe controllers die we tegenwoordig zien.

Laatst gewijzigd:
dat komt misschien omdat die toetsen wat "veraf" van je staan.
Ik heb dat zelfde gevoel ook. Met een gitaar vind ik het makkelijker om nuances er in te leggen. Ik ben op beide instrumenten geen geweldige speler, maar gitaar vind ik wat dat betreft "directer". Ik heb een tijdje terug eens een Roli Seaboard in het echt gezen en gevoeld. Dat lijkt me eigenlijk een fijnere interface, maar een beetje parels voor de zwijnen in mijn geval. Ik hoop dit jaar mijn Theoryboard nog te ontvangen, ik ben benieuwd of dat is wat ik er van verwacht.

Een controller gaat het NOOIT doen voor je.
Het zal altijd zo blijven dat je een controller moet beheersen.
Dat betekend oefenen en nog eens oefenen.
Of het nu om een toetsenboard gaat of een saxofoon kleppenstelsel (grepen) gaat, of bij dit laatste voorbeeld, de Karlax.
Mijn ervaring met controllers is dat de 1 beter is voor een bepaalde sturing dan de andere.
Net zo als de verschillen in bediening van typen akoestische instrumenten.
En soms hoef je zelfs niets aan te raken om klank te besturen...met licht!

RolandNord17.jpg - Click image for larger version  Name:	RolandNord17.jpg Views:	0 Size:	65,7 KB ID:	3714128

3 Nords, I - Cube licht-sensoren naar midi.

Zie ook I - Cube:
Link

Een controller gaat het NOOIT doen voor je. Het zal altijd zo blijven dat je een controller moet beheersen. Dat betekend oefenen en nog eens oefenen.

Uiteraard. Maar het kan zijn dat je met de ene soort controller meer "binding" voelt dan met de andere. Het zal vast helpen om je beheersing te verbeteren wanneer je dat wel hebt, je hebt dan ook meer motivatie om er tijd in te steken. Aan de andere kant, hoewel ik dus niet veel heb met toetsen, het is wel wat gemakkelijker in zekere zin dan bv. een viool. Naar mijn idee, tenminste. Op de toetsen lukte het toch nog vrij snel om iets bruikbaars te kunnen spelen, maar in het geval van een viool denk ik dat het een steilere leercurve heeft om ook maar iets eenvoudigs te kunnen spelen dat niet klinkt als nagels op een schoolbord.

Ik heb dat zelfde gevoel ook. Met een gitaar vind ik het makkelijker om nuances er in te leggen. Ik ben op beide instrumenten geen geweldige speler, maar gitaar vind ik wat dat betreft "directer".

Iets dat lijkt op een viool waar je dicht op zit is misschien nog beter, maar als alternatief voor toetsen ben ik een paar jaar geleden 'ns gaan knutselen met iets dat je min of meer als een gitaar aan je lijf kunt zetten en wat "directer" is. Afgekeken van een Trautonium, en gemaakt met (wat ik voor andere dingen ook graag doe :) ) eenvoudige middelen die je in bv. een bouwmarkt kunt kopen. Eigenlijk een beetje het omgekeerde van een Trautonium, met een draad contact maken op een vlak dat elektrische weerstand heeft. Na wat experimenteren bleek dit te werken, je zou een analoog synthje met CV ermee kunnen sturen, maar een probleem is dat het weerstandsvlak heel snel slijt. Komend voorjaar misschien toch maar weer 'ns verder ermee (als de temperatuur weer omhoog gaat en ik kan werken in het schuurtje in de tuin, het is nl. beetje een smeerbende om dat weerstandsvlak te maken).

Het is ook niet zo heel ingewikkeld wat ik zoek, iets inspelen op toetsen is prima, daar is het niet voor. Het is meer om iets te hebben om met de hand te kunnen bespelen op de spreekwoordelijke regenachtige zondagmiddag, beetje pielen, beetje spelen met ideetjes wat past bij een stukje tekst om te zingen, e.d.

De wetenschapper in je eerste post bewijst niet dat muziek ook anders gemaakt kan worden. De geschiedenis heeft dit al 1000en jaren geleden bewezen.
Dit neemt niet weg dat het klavier zoals die in de piano is te vinden een belangrijke stap in de ontwikkeling van de muziek is. Zijn origine is al in de tijd van de Grieken te vinden.
De piano is misschien wel de meest genereuze instrument ooit uitgevonden. Zijn range, van lage tot hoge tonen, is zo groot als een orkest. Het is mogelijk 10 of meer noten tegelijk te spelen. Hard en zacht lang en kort. Grommen, fluister gillen. De range van expressie is oneindig groot.
Het orgel en daarna de synthesizer met zijn klavier is dan ook de door ontwikkeling van de piano. Waarin oplossingen voor een aantal beperkingen van de piano zijn gevonden.
Er zijn weinig alternatieve input methodes die zo effectief als een piano klavier werken.
De piano is voor muziek wat de relativietijds theorie voor de wetenschap is.

Gaat muziek verder dan de piano en de relativietijds theorie? We wachten af. (ik denk van wel)
Een aardige simpele uitleg.

Leuk is dat tijd niet alleen meetbaar is maar ook tegelijk anders dan de meting beleefbaar is.
Wat zal dit met doen muziek?

Laatst gewijzigd:
Het zal voor de performer misschien leuk zijn, net als in het geval van de danser met de Karlax, maar wat ik bedoelde met gimmicky is ook dat het voor de toeschouwer niet echt interessant is. Kan zijn dat ik gewoon een ouwe l*l ben, maar als ik in de rol van toeschouwer een uitvoerende artiest bezig zie en hoor, dan voel ik het zelden met deze elektronische controllers. Ik wil als toeschouwer graag zien dat de artiest in z'n instrument kruipt en dat die ervaring uitstraalt zodat ik dat als het ware kan meevoelen. Zoiets als dit en dat kom ik maar weinig tegen in het geval van de high-tech controllers:

Gaat muziek verder dan de piano en de relativietijds theorie?

Devils Advocate Mode schreef:
Of muziek nu verder dan dat gaat of niet heetft niets met de piano te maken,
De piano is slechts de verwoording van westerse muziek. Je kunt daar geen Indiaas klassiek op spelen.

Bijna alles wat je hier post kan niet bestaan zonder de uitvinding 'het klavier'.
Net zo min konden die wetenschapper ontdekken dat neutrino's 4x zo hard als het licht gaan zonder relativiteits theorie.

Dus roland kuit wat is nu je punt? Dat wat noise door een quantizer muziek is?
Als ik een electrode in een appel stop en die dan quantize en de pitch cv laat aansturen dan heb ik muziek ?
Dat mag en dat kan. Wel leuk maar 'not impressed'. Een stuk van Chopin dat is 'impressive'
Dat is mijn smaak en ieder heeft zo zijn eigen smaak.
Het blijft een feit dat zonder de piano we nooit tot dit punt waren geraakt en muziek andere vormen had gehad.

whatever je maakt of doet het zou een soort conversatie lijken die een gevoel bij de luisteraar opwekt.
Muziek gebruikt // stimuleert dan dan ook precies de hersen gebieden die verantwoordelijk voor spraak zijn.
Daarom is muziek een taal. Je kunt je eigen taal maken. Zoals mijn dochters doen. die zijn tweeling en hebben hun unieke eigen taal die niemand dan zij snapt.
Of je kunt een bestaande taal gebruiken en zo kun je met andere communiceren (gevoelens overbrengen)
Use the force wisely ;)

​​​​​​​
Code:
Music = speech - text

Mijn punt is dat muziek zich verder ontwkkeld.
Net als taal niet statisch is.

Yes I agree fully.
Muziek is net als taal is volledig dynamische en in ontwikkeling.
En ja idd net als taal is geschiedenis heel erg belangrijk,
De piano is net als de relativiteits theorie een mijlpaal in die geschiedenis.

Ja die piano is errrrrg belangrijk.

Deze draad is niet om de piano te meppen en ook niet de muziek waar het voor staat.
Blijkbaar voorziet dat in een bepaalde behoefte.
De titel van de draad is filosofisch bedoeld.
(voor de zoveelse keer)
Het gaat over dat andere. Dat andere denken. Niet beter, niet slechter, gewoon....anders.
En weer schrijf ik dat ik het zo jammer vind dat kunsten en filosofie gescheiden zijn in Nederland.
Dat geeft schraalheid in denken.
Velen hebben de geijkte paden doorwandeld en gaan vanuit een behoefte juist daarom het experiment aan.
Om tot nieuwe vormen en klank te komen.

Over expressie gesproken: zie 06:35

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back