Het einde van het keyboard?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
De uitnodiging om de Kymadag in Koeala Lumpur bij te wonen heb ik inderdaad af moeten slaan, maar als het een keer in Vinkel is ben ik er zeker bij.

roland kuit

Mijn kritiek betrof de twee citaten (van Varèse en Xenakis), niet jouw bijdragen op deze site. Maar of die citaten werkelijk zo kwalijk zijn als ik dacht hangt inderdaad af van hun oorspronkelijke context, en die hebben we hier nog niet achterhaald. Mogelijk plaatsten die twee heren zichzelf minder op een voetstuk dan die losse citaten doen vermoeden...?

Graag had ik dan ook face to face ingegaan op hun commentaar. (...) Mischien is dat de reden dat ik hun 'humor' niet zie of begrijp.

Hoe handig een forum ook is, mensen zijn geëvolueerd tot sociale dieren die van nature F2F communiceren. Een forum is een kunstmatige manier van communicatie en dan gaat het wel 'ns mis. Daar kun je het dan over hebben, maar we moeten er ook weer niet te zwaar aan tillen. Anderen op een ignore-lijst zetten enzo, dat is weer zo jammer. Lees wat een ander elders schrijft op het forum voor een tijdje, kijk 'ns vooral wat die ander voor zinnige dingen zegt. We hoeven heus niet met z'n allen Kumbaya te zingen, maar gewoon proberen het goede en nuttige te zien wat iemand heeft te zeggen (ook al is het niet in je eigen stijl), dat is al heel wat. Ik bedoel dit ook een beetje in het algemeen als mensen hier elkaar soms wat irriteren.

ProgHead, de uitspraken zijn op zijn plaats na een leven van onderzoek in muziek. Hun kennis is van invloed geweest op muziek en klankopwekking heden ten dage.

Of iemands werk van invloed is op de hedendaagse muziek maakt nog niet dat zo iemand dus voor een ander heeft uit te maken wat goede of slechte muziek is, of hoe dat moet worden beoordeeld. Een leven van onderzoek in de muziek maakt iemand ook niet noodzakelijk een wijs en ruimdenkend mens, je kunt er ook een ongelofelijke blaaskaak van worden. En dat is wat ik uit die twee citaten meende te proeven. Maar goed - en elk geval van Xenakis heb ik een boek in de kast staan, en dat zal ik te zijner tijd wel lezen. Dan zal wel blijken in welke context zijn uitspraak gezien moet worden.

Maar goed SF, onze wegen scheiden hier.
Mijn Kyma boek, bijna af, roept.
Veel plezier, en dat meen ik.
Roland

Boek ?! Waar, wat, wanneer ?
Tussen (), en niet-gerelateerd ; weet jij waarom Carla & Kurt geen ruchtbaarheid [ge]geven [hebben] aan Kyma 7+ ?

Jammer dat intolerantie van een bepaald persoon op dit forum zich stelselmatig manifesteert als pestgedrag naar anderen toe. Ik snap niet dat die ruimte er eigenlijk nog is in deze tijd.

Inderdaad hangt alles ervan af of de twee citaten enkel op experimentele muziek betrekking hebben. Wie weet waar ze compleet met hun context te vinden zijn?

In mijn qoute staat de bron vermeld.

Iannis Xenakis in "Formalized music: Thought and mathematics in composition" 1963-1992

Het woord 'accomplishments' is waar het wat mij betreft om draait - wat heb je aan het einde van je creatieve proces te presenteren?

Well, Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Al is dat is de meeste voor de hand liggende conclusie.

Brian Eno heeft hiet iets moois op te zeggen.

Brian Eno schreef:
"Stop thinking about art works as objects, and start thinking about them as triggers for experiences. (Roy Ascott’s phrase.) That solves a lot of problems: we don’t have to argue whether photographs are art, or whether performances are art, or whether Carl Andre’s bricks or Andrew Serranos’s piss or Little Richard’s ‘Long Tall Sally’ are art, because we say, ‘Art is something that happens, a process, not a quality, and all sorts of things can make it happen.’ … [W]hat makes a work of art ‘good’ for you is not something that is already ‘inside’ it, but something that happens inside you — so the value of the work lies in the degree to which it can help you have the kind of experience that you call art."

Hoe sterker het gevoel of hoe nieuwer het gevoel is dat word opgewekt hoe meer waardering.
Zoals gezegt het experiment is vaak gedoemd om te falen dus het is makkelijk om er op af te geven.
Maar het is nog makkelijker om in conventionele dogma's te blijven hangen. En te herhalen wat er in het verleden al is gemaakt.

Die 'experiences' van het meer experimentele vlak van sounddesign vereisen vaker een hogere mate van openmindedness en creatieve intelligentie.
Wat jij hier stelt is en wat ik hier stel zijn maar onze persoonlijke meningen maar wat heeft het voor zin om te gaan stoken in een topic met muziek waar je niet van houd en waar je vind dat het merendeel maar slap leuterd?
Das het equivalent van "ik houd niet van gays" daarna in een gaybar gaan drinken en klagen over gays :dubbel:

Ah, maar je chargeert ... Ik zie namelijk wel degelijk het nut van experimenteren en innovatie. En de resultaten kunnen schitterend zijn! Brian Eno is een goed voorbeeld van iemand die nieuwe dingen probeert en daarbij soms goud aanboort. Maar tegelijkertijd wordt er ook wel een ongelooflijke bak niet aan te horen narigheid geproduceerd waar dan vervolgens heel plechtig en gewichtig over wordt gedaan, en daar mag ik dan graag een plaagstootje geven. En volgens mij moet dat ook gewoon kunnen.

- ik ben dol op ambient en soundscapes en evoluerende elektronische geluiden - maar net zo vaak klinkt het eindresultaat alsof er iets kapot is in je geluidsinstallatie. En dat is het gedeelte waar ik graag de draak mee steek.

Me too,maar de som is dat velen gaan ambient spelen(of een vorm daarvan) nu.Zeker de vele soft synth's brengen nu experimentele klanken en soundbanks uit.Het uitproberen en uitwisselen op internet begint echt op mijn systeem te werken,werkelijke het onnozelste wordt er opgegooid.Zij die geen noot muziek kennen denken hier de hoofdvogel geschoten de hebben,en te midden van al die kakafonie probeer jij je produkt te slijten.Zijn zij die ook alles te koop plaatsen na een poosje wegens 'einde hobby'.

In mijn qoute staat de bron vermeld.

Iannis Xenakis in "Formalized music: Thought and mathematics in composition" 1963-1992

Ja - een boek van 273 blz. Dat is wel heel veel context. :D Als je er ook bij vermeldt waar het precies in dat boek staat dan kan ik het even opzoeken en de omliggende tekst bekijken om te zien of hij het over alle muziek heeft (en hij dus zijn eigen smaak aan anderen probeert op te dringen) of dat hij het als zijn persoonlijk mening en bron van inspiratie ziet.

Ja - een boek van 273 blz. Dat is wel heel veel context. :D Als je er ook bij vermeldt waar het precies in dat boek staat dan kan ik het even opzoeken en de omliggende tekst bekijken om te zien of hij het over alle muziek heeft (en hij dus zijn eigen smaak aan anderen probeert op te dringen) of dat hij het als zijn persoonlijk mening en bron van inspiratie ziet.

In mijn orignele post had het betrekking op Granular synthesis.

https://www.accsone.com/crusherx/granular-synthesis

https://books.google.com/books?id=y...f the validity of a particular music.&f=false

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back