Drum en percussie: les

nick nova

Resonator
Hallo,

Ik zit er al een tijdje mee dat mijn percussie- en drumlijntjes net niet vet genoeg zijn naar mijn eigen goeddunken (en misschien ook naar anderen toe). Ik bedoel eigenlijk dat ik ze wel aanvaardbaar kan maken, maar ik mis denk ik ergens de 'groovefeeling' of drumkennis om echte 'realistische' drumpartijen te maken. Ik heb het dan over bijvoorbeeld de drums van Plaid. Hetgeen ik daarvan hoorde, lijkt allemaal gesequenced, maar op zo'n manier dat er toch een enorme levendigheid van uitstraalt. Ook bv geprocessde drumloops op samplecd's klinken zo levendig en ik besef dan dat ik een deel inzicht op dat vlak mis.

Mijn vraag is eigenlijk: is er iemand die zin heeft om samen met mij een dagje rond drums te experimenteren. Zo bv: eens een realistisch congaloopje in elkaar flansen en kijken welke effecten we er op kunnen zetten om het allemaal goed te laten klinken. Een beetje tips en tricks uitwisselen (ook bv over verschillen tussen genres) en eens iets in elkaar flansen dat op ritme is gebaseerd.

Zelf ben ik richting professioneel sounddesign/muziekcompositie aan het evolueren, maar ik vind drums nog altijd een moeilijk punt en zou er dieper op in willen gaan.

Indien iemand dit wil doen, kan ik gerust afkomen naar jouw studiootje of kan je gerust bij mij terecht en wordt je als een koning ontvangen.

Thanks,

Ken

Hmmm,

Ligt de grens om een vreemde in huis te halen een beetje te hoog?

Misschien helpt het als ik een track als voorbeeld laat horen en het dan nog even uitleg.
Zou iemand me tijdelijk wat webspace kunnen aanbieden hiervoor? Dankje alvast.

Verder wil ik wel moeite doen om een foto van me up te loaden (op aanvraag en met kleren aan)... Kunnen jullie zien hoe aardig en onschuldig ik ben (ahum)...

Natuurlijk zal ik het extreem gezellig proberen te maken door de op voorhand besproken ingredienten te voorzien die als noodzakelijk worden beschouwd :)
Ik wil er desnoods voor betalen ook.

Hey, we maken er gewoon een te gekke boel van, terend op de liefde voor de muziek. Nee?

greetz,
ken

Vorige reactie was ik aan het typen toen er nog niemand gereageerd had.

@Mindtwist: thanks voor de reaktie. Ik bekijk muziek een beetje universeel. Hetgeen ik uit het programmeren van realistische rockdrums kan leren, kan ik ook gaan toepassen in andere stijlen van muziek. Dus eigenlijk maakt het mij niet uit welke stijl. Ik wil gerust eens iets latino proberen (wegens de live-feel en conga's) of net rockritmes die een live gevoel opwekken. Of eens experimenteren met dingen die je net nooit zou doen om eens te kijken wat voor effect het geeft. Tips ook over het gebruik van effects en signalprocessors. Ik maak zelf een mengeling tussen electro/ambient/filmmuziek, kortom elektronische spacemuziek, gemaakt vanuit een live-rock gedachte (hard en zacht afgewisseld).

Ik weet dat ik zulks wel beter leer op termijn, maar ik denk dat het gewoon super leerrijk is dat je van iemand meer bedreven direct input krijgt en zodoende het sneller onder de knie krijgt.

Iemand goesting?

Ik heb het dan over bijvoorbeeld de drums van Plaid. Hetgeen ik daarvan hoorde, lijkt allemaal gesequenced, maar op zo'n manier dat er toch een enorme levendigheid van uitstraalt.

Ik meen me te herinneren dat Plaid in een interview over hun album Double Figure te kennen gaf dat de percussie allemaal heel erg geprogrammeerd leek maar eigenlijk heel random was ontstaan. Hoe precies weet ik helaas niet. Ze hebben op die plaat trouwens wel behoorlijk vage percussie hier en daar (maar met realistisch drummen heeft het niets meer te maken natuurlijk)

Origineel geplaatst door Christov
misschien een lullige tip maar vergeet nooit dat een drummer 2 armen en 2 benen heeft

dus als je met bv 5 instrumenten tegelijk komt kan dat al niet.....4 drumsounds tegelijk dus

@nick nova ben wel benieuwt naar je muziek ergsn link ofiets

Dan heb je de drummer van def lepard nog niet gezien ;)

Ja ik vind de drums van Plaid echt heel slecht juist. Ik hoorde gelijk al dat ze random gesequenced waren,, heel veel dubbele kickdrums. Ook hun melodieen trouwens, die lijken ook random een akkoord af te lopenl,
Nee ik ben zeker geen plaid fan......

Een tip over percussie:
Velen maken de fout door percussie en melodie als 2 gescheiden componenten te zien. Om een goed lopende track te maken, moet je percussie en melodie integreren.

Maak je beats met hard of software????

Ik ben zelf ook niet goed in beats maken, maar bij komt dat doordat ik niet lekker met de exs over weg kan.

Voor de rest,,, er zijn zat percussieworkshops op muziekscholen,,, ik zou zeggen, ga er eens een kijkje nemen. Ik weet zeker dat het een net zo nuttige investering is als nieuwe gear.

Origineel geplaatst door King of Snake
Ik meen me te herinneren dat Plaid in een interview over hun album Double Figure te kennen gaf dat de percussie allemaal heel erg geprogrammeerd leek maar eigenlijk heel random was ontstaan. Hoe precies weet ik helaas niet. Ze hebben op die plaat trouwens wel behoorlijk vage percussie hier en daar (maar met realistisch drummen heeft het niets meer te maken natuurlijk)

@Christov: de tip die je gaf is een goeie, maar die ken ik. De drums die ik geprogrammeer krijg, zijn ok, maar als een geoefend oor puur op de drums let, zal de opmerking zijn: "hmmm dat kan wat organischer, afwisselender". Als iemand me wat serverruimte gunt, kan ik wel een perfect voorbeeldje geven in een track die zo goed als af is. Enkel de percussielijn vind ik niet perfect.... Iemand?

@King of Snake en Bobaphat: Plaid heb ik nog ni zo lang geleden eens gekocht, omdat men ooit op een trackie van me de referentie naar Plaid maakte (tijd geleden al). Toen ik het hoorde, had ik iets van: "hmmm, het niveau qua melodieen, compositie, kwaliteit en uitgepuurdheid van de geluiden en dergelijke haal ik wel ongeveer, enkel die percussie is vele malen beter (levendiger) dan de mijne. Da's eigenlijk de aanzet tot mijn oproep. Ikzelf vind Plaid redelijk tot vrij goed, puur muzikaal gezien, productioneel/technisch vind ik ze heeeel goed.

Ik had ook de redenering van: als het samen goed klinkt, hoeft het geen verder werk. Maar nu neig ik meer naar: de drumlijn (en ook andere lijntjes) moet op zich (solo) al vet klinken. En dan gaan kijken of niks elkaar in de weg ligt.
Hetgeen ik wil leren, zijn echte tips en tricks voor tijdens het programmeren, om die live feel erin te krijgen. Het beste wat ik zou kunnen gaan doen, zijn drumlessen te gaan volgen, maar heb nog geen poen voorlopig voor een drumstel.
Nu programmeer ik beats in Nuendo met Kontakt en mpc60 vooral. Zoveel mogelijk live ingespeeld.

Jazzman, check pb voor die workshop. Ben heel geinteresseerd.

Nou, als je realistische drums wilt komt Drumkit From Hell als verdomd goed uit de bus. Velocity van drums is niet alleen volume, maar ook timbre; dat hebben ze daar goed begrepen. Laad 't zwikje gewoon in Halion of wat dan ook, en je kunt gelijk vooruit. De (Duitse) Keyboards van deze maand heeft een dik artikel over drums programmeren.

En je speelt het wel live in - maar dan zit je op de MPC te raggen. Waarom haal je je niet gewoon een cheape SPD-20 of zo, kun je met echte stokjes aan de weer. Geeft al gelijk een heel andere feel, meer dynamiek erin.

Als het goed is, vind je hieronder een track als voorbeeld.
Het gaat dus om de percussie die erbij komt na de break.
Mijn excuses dat ie wat zacht is opgenomen.
De snare en hihats moeten nog vervangen worden door betere klanken en dus de percussie mag dus echt nog wel gevarieerder en realistischer..

Het is ni echt het van het, omdat ik dus echt een beetje technische kennis en tips mis.

Hier downloaden

Niemand zin om een middag te experimenteren?

Ik zal even andere thread maken voor commentaar op de track.

thanks

Last edited by a moderator:
Ik zou zeggen, begin eerst eens met het maken van de juiste basis-drum-geluiden.

Als je een goede kick, snare en hi-hat hebt dan kan je pas horen wat je sequence doet. Ik heb 't idee dat je nu eerst een drum sequence wilt hebben, en dan ook echt supergoed, voordat je pas aan je geluiden gaat werken.
Voor mij persoonlijk is het een wisselwerking tussen die twee, bouw aan het ritme, zoek/ maak de juiste geluiden erbij, pas het ritme aan, verzin wat frutseltjes erbij met de juiste sound.....etcetera.

Normaal gebruik ik nooit GM sets.
Enkel voor dit nummer dacht ik aan realistische drums en het snelste was die GM set die aanvaardbaar klonk om te sequencen. Ik heb een perfect beeld van wat betere sounds zouden toevoegen aan de track en normaal keur ik elk van de sounds op zijn vet karakter. Maar de oorspronkelijke vraag gaat over drumsprogramming met zijn tips en tricks.
Als iemand me dat in praktijk kan toelichten, ben ik weer ietsies gelukkiger. en wie gunt me dat niet???

Nick,

je moet er in groeien, experimenteren ermee. Op een gegeven moment weet je wat vet klinkt en wat niet. Qua timing en truukjes. Probeer b.v. je sequencer steps op 16T (triolen geloof ik hebben we het dan over) te zetten. Kleine tussentikjes op deze step-schaal zijn meestal erg "groovy"...

Mijn voordeel is dat ik 4 jaar ofzo heb moeten roeien met de riemen die een Yamaha TG-100 mij gaf. Ik had geen goeie pc, sampler of fx. Toen heb ik geleerd beats te bouwen! Ik heb toen geoefend samples na te maken, het zo te laten klinken alsof het gesampled was. Samples vond ik zoooooo vet toen he. En ik moest delays namaken, door gewoon alle noten in afnemend volume neer te zetten... Ik leerde snares en hihats af te knippen door er eenzelfde geluid met velocity 1 achter te zetten (hij was per drumgeluid monofoon en de 2e noot cancelde de eerste), ik had allerlei korte tikjesbeats en rateltjes tussendoor. En op het einde van de denkbeeldige sampleloop gaf ik het hele kanaal heel even, een paar milliseconden, velocity 0 en aan het begin weer 127... echt het klonk allemaal alsof het samples waren uiteindelijk. En door die truukjes ben ik weer b.v. beats ook gaan snipperen, de hele tijd 127/0/127/0/etc. als velocity aan het kanaal geven, en daar weer mee experimenteren (dit alleen doen op het stukje van de beat waar het vet klinkt), och jongens, ik kan het alleen maar aanraden alles te MOETEN trekken uit een infantiel B apparaatje bij gebrek aan beter.

Wat tips en tricks dan, misschien kun je er wat mee:

Knip je drumsample altijd in minstens de volgende stukjes: 1 sample vanaf het begin, 1 sample vanaf de snare, en 1 sample vanaf een hihat. Wel pas doen nadat je hem strak gezet hebt trouwens! Zodat je weet dat de onderdelen op het goeie tempo lopen. Zet de verschillende samples allemaal op een appart midikanaal. Zodat je er ook mee kan pitchen in de sequence. B.v. 7 noten omlaag is meestal ook een tof ritme voor breaks etc. en zo kun je gaan experimenteren.
Zet onder de kick-sample van je loop nog een extra, het liefste analoge, kick. Snare hoeft niet perse aangevuld worden, maar kan wel. Vooral met een 2e snare kun je ook weer funky dingen doen. (analoog heeft de voorkeur!) En het loopje vanaf de hi-hat.

Ow en zet ook iets op de velocity van je samples; b.v. filter cut-off...
(maar de laatste tijd begin ik te merken dat gewoon ordinair het volume aansturen met velocity eigenlijk beter werkt voor ritmes.)

Dan komen we bij de sectie FX voor de klank van beats. Voor beats zijn mijn persoonlijke favorieten de (met geprogrammeerde send!) delay, of tape echo (die meestal niet programmeerbaar is helaas), de noisegate en de distortion. Met noisegate kun je HELE toffe dingen doen, wat wordt dat ding onderschat zeg! Iedereen kijkt me altijd zo raar aan als ik zeg dat ik dat ding minstens ALTIJD gebruik in mijn beats sectie.
Op mijn nieuwe plaat, Denkendorf EP, staat een nummer "AapWerk" wat ik je toen niet heb meegegeven, en daarin hoor je heel goed het gebruik van de noisegate. (geprogrammeerd, op een gegeven moment "draai" ik hem over de beat steeds dichter totdat de beat weg is) En je kan ook zo leuk dan hem ineens wel helemaal open zetten vanaf de snare ofzo, of in een stukje waar de loop funkt, zodat dat ertussenuit piept en wat meer in het licht komt...

Nouja ik dwaal af; de 'basistruuk' is dan eigenlijk: Gate alles uit de drumloop, totdat je alleen (de funky) tikjes overhoud waar de snare en bassdrum staan. Probeer wat te experimenteren met de gate settings. De beat klinkt nu heel iel. Tenminste als je de release time ook helemaal dicht draait. (Maar met analoge ondersteuning kun je dat weer verhelpen.)
Wat je vervolgens kan doen is over die iele tikjes een distortion of overdrive zetten zodat die tikjes gaan boomen.... yummie. B.v. via het mengpaneel oversturen. Wel weer een noisegate ertussen dan, dit maal gewoon voor de ruis die mengpaneeloversturing met zich meebrengt.
(Sowieso is voor dynamiek een overdone noise gate op een drumsample al leuk speelgoed! Laat de noisegate het knipwerk doen.)

Nog ff terugkomend op "Aapwerk", ik heb 1 van de meest standaard over-used drumloops gebruikt in die track, en ik weet bijna zeker dat niemand gaat raden welke het is. En geloof maar dat Plaid en vrienden dat ook doen. Bepaalde tikjes in die "top-10 samples" zijn gewoon zo vet getimed, dat maak je niet na.

Dus. Vette beats is toch weer een kwestie van heel heel veel oefenen en experimenteren (maar dat doe je vanzelf als je een beat-man bent), en toch ook wel wat "nice" gear hebben.

Have fun ;)

Back