Introductie nieuwe Macbook Pro. Een nachtmerrie?

Ik ben Apple-gebruiker van misscien niet het eerste uur, maar wel een van de vroegere; Mijn eerste macje was een IIcx met A4 monitor. Ik ben verder dol op Logic, dus ik zie mezelf op het moment ook niet snel switchen. Maar ook ik word soms wel eens een beetje moe van hoe eigenwijs Apple zich opstelt met hun hardware.

Aan de desktop-kant heb je op dit moment bijvoorbeeld de keuze tussen 'net te weinig performance', 'veel te veel performance', en 'ongeveer genoeg performance, maar je moet er wel verplicht een scherm bij kopen'. Aan de iOS-kant heb ik een verzameling peripherals die bij mijn iPad2 hoorden die ik weg kon flikkeren toen ik een nieuwe iPad had. Aan de MacBook-kant ben ik afgelopen weekend nog de pineut geworden van de interessante keuze om me geen line in jack meer te geven op het nieuwere model.

Verder ben ik ook geen fan van hoe ze zelfs tot nog toe eenvoudig uitbreidbare zaken als RAM nu in de fabriek al op je bak solderen, zodat hij 3 millimeter dunner kan.

@Champ

Ik denk niet dat de display de cpu onder druk zal zetten. Is (dacht ik) dus correct me if I'm wrong een compleet apart componentje, dat gedeeltelijk losstaat van de cpu.

edit: vraagje, waarom is DDR4 nog altijd geen standaard? Is nu toch al effie op de markt?

Ja natuurlijk...zeggen vooral de gefrustreerde 'personal computer' gebruikers.
Hoewel ik geen Apple vs PC gedoe wil uitlokken, Alterkraft heeft wel een punt.

Ikzelf gebruik beide platformen. Toch gaat de PC nog maar zelden aan. Hoewel ik heel graag een nieuwe Mac Pro zou willen, zijn er tig van dingen aan die me weerhouden want ik snij mezelf daar hopeloos mee in het vel. Om te beginnen draait de laatste OS geen Aksys meer.

Dus blijf ik rustig bij m'n 'oude' 3.1Pro Mac 3,2Ghz - 8-core/64 Gig die het trouwens nog steeds ongemeen goed doet.
Om je een id te geven : met 43 tracks HD, 27 VST synths, 31 plug ins raakt de processor toch wel voor 70% verzadigd...

Dit topic gaat nergens over anders. :D

Ik was aan het denken om een macbook pro te kopen. Kan ik nou voor muziekmaken beter voor ongeveer hetzelfde geld nog even snel het vorige model kopen met de dubbele hoeveelheid ssd geheugen,

http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/APPLE-MacBook-Pro-13-met-Retina-display-MGX82N-A,10259,482723,1429307.html?langId=-11&et_lid=117&et_cid=45&bn=3617402&channel_code=472&gclid=CP3s-taJoMQCFafItAodnW0AWQ&referer=google&product_code=95020597

Of toch voor iets meer het nieuwe instapmodel die een iets snellere cpu heeft, de nieuwe trackpad, maar maar de helft ssd:

http://store.apple.com/nl/buy-mac/macbook-pro

.??

Lastige afweging.

Mocht je (op termijn) een externe 4K monitor aan je laptop willen hangen dan is het handig te weten dat de nieuwst MBPr 13 inch in staat is die op 60Hz aan te sturen waar die MBPr uit 2014 niet verder komt dan die aan te sturen op 30Hz. Die 30Hz wordt algemeen als te traag beschouwt om echt lekker mee te kunnen werken op een 4K scherm.

Ik zou persoonlijk voor de nieuwste gaan.

Lastige afweging.

Mocht je (op termijn) een externe 4K monitor aan je laptop willen hangen dan is het handig te weten dat de nieuwst MBPr 13 inch in staat is die op 60Hz aan te sturen waar die MBPr uit 2014 niet verder komt dan die aan te sturen op 30Hz. Die 30Hz wordt algemeen als te traag beschouwt om echt lekker mee te kunnen werken op een 4K scherm.

Ik zou persoonlijk voor de nieuwste gaan.

In het kader van muziek maken lijkt 30Hz refresh me niet erg bezwaarlijk, om eerlijk te zijn. Dat is meer iets waar mensen die willen gamen over zouden moeten klagen.

In het kader van muziek maken lijkt 30Hz refresh me niet erg bezwaarlijk, om eerlijk te zijn. Dat is meer iets waar mensen die willen gamen over zouden moeten klagen.

Zit wat in. Al weet je het natuurlijk nooit of iemand zijn computer ook voor andere dingen wil gebruiken.

Apple claimt overigens ook dat de SSD in die nieuwe MBPr 13 inch tot 2x zo snel zou zijn als in die van 2014. Maar ja, of je je daar nu echt druk om moet gaan maken.

En die vernieuwde touchpad met feedback? Mwah, zou eerst maar eens kijken of dat wel lekker werkt. Moet het niet een wiebelend ding zijn geworden wat telkens per ongeluk dingen doet die je juist niet wilt.

Om hem als tool te gebruiken voor een beetje live dj-en, moet zo'n ding wel krachtig genoeg zijn, lijkt me. Wel een beetje vreemd dat er geen aparte stroomplug op zit. Maar zoals gezegd, macbook pro is meer power voor minder geld.

Dit is een soort MacBook Air Retina en gaat je ongeveer het zelfde kosten als een MacBook Pro die weliswaar wat dikker en zwaarder is maar meer poorten heeft en een snellere processor. De kracht van dit ontwerp zit hem in de platheid, lichtheid en het Retina scherm. Het is simpelweg dat er in tegenstelling tot audio voor de meeste toepassingen van een PC gewoon niet zo veel power meer nodig is dat ze het in andere specs gaan zoeken om zich te onderscheiden.

in het verleden heeft apple de firewire weggelaten en later teruggebracht. Dus deze reactie heeft mogelijk wel gevolgen voor de toekomst. Ik ben zo blij dat ik geen laptop liefhebber ben. Klein, prullerig duur enz enz vind ik. Desktops love :)
Mijn witte macbook volstaat nog steeds voor dj, maschine op reis en de auto te tunen :)
Ben trouwens als bijverdienste gestopt met dj-en omdat ik van dj PC toestanden stenen kloten krijg.

in het verleden heeft apple de firewire weggelaten en later teruggebracht. Dus deze reactie heeft mogelijk wel gevolgen voor de toekomst. Ik ben zo blij dat ik geen laptop liefhebber ben. Klein, prullerig duur enz enz vind ik. Desktops love :)
Mijn witte macbook volstaat nog steeds voor dj, maschine op reis en de auto te tunen :)
Ben trouwens als bijverdienste gestopt met dj-en omdat ik van dj PC toestanden stenen kloten krijg.

Zou fijn zijn als Apple weer met een 17" komt. Misschien dat ik dan nog een mac overweeg. Maar terug naar kleiner zie ik niet snel gebeuren.

Dat lijkt niet zo'n probleem tot je er mee probeert te werken. Op 30Hz is er een goed waarneembare vertraging van de muisaanwijzer te zien. Een collega werd er serieus zeeziek van werd en stuurt daarom z'n nieuwe 4k maar op halve resolutie aan.
Beetje jammer van de investering, maar ook wel bizar dat veel relatief recente pc's/macs gewoon niet op een acceptabele refresh kunnen werken.

Dat lijkt niet zo'n probleem tot je er mee probeert te werken. Op 30Hz is er een goed waarneembare vertraging van de muisaanwijzer te zien. Een collega werd er serieus zeeziek van werd en stuurt daarom z'n nieuwe 4k maar op halve resolutie aan.
Beetje jammer van de investering, maar ook wel bizar dat veel relatief recente pc's/macs gewoon niet op een acceptabele refresh kunnen werken.

De books, mja. Maar de macpro doet er niet moeilijk om denk ik hoor..

4K is een heule hoop pixels. De meeste poorten (displayport, HDMI, DVI) waren hier nog helemaal niet op voorbereid. Er begint langzaam schot in te komen.

Back