minimoog keyboard issues?

Arv

Robot
Mijn minimoog (serial #3781) heeft volgens mij iets aan het keyboard/toetsen.
Een of 2 toetsen klinken alsof er een soort korte portamento is. Lastig uit te leggen maar
vooral als je sommige toetsen (octaaf ertussen oid) tegelijk indrukt hoor je dat (soms, niet altijd).
Ik denk zelf dat er iets met de contacten is, oid.
Maar ik ben geen kenner dus ik hoop dat er iemand iets zinnigs kan zeggen over of je zelf wat
kan doen of dat je ermee naar een service guy moet.

Dank voor de info Synthnl,

Ik kan Jack wel is mailen erover. Aan de andere kant vind ik het ook wel wat hebben om hem helemaal in de oude
staat te houden.. Jack zit trouwens op fietsafstand, handy!

Maar, als ik dus de oude contacten wil houden, is onderhoud zelf te doen (ben vrij technisch)..

Dank voor de info Synthnl,

Ik kan Jack wel is mailen erover. Aan de andere kant vind ik het ook wel wat hebben om hem helemaal in de oude
staat te houden.. Jack zit trouwens op fietsafstand, handy!

Maar, als ik dus de oude contacten wil houden, is onderhoud zelf te doen (ben vrij technisch)..

Dat moet je zelf ook wel kunnen doen op zich ja.

Michel

De contactveertjes en de contactbus reinigen met een volledig vluchtig reinigingsmiddel - een IA (videokoppen reiniger mag ook).
Controleren of het Pitch-contactveertje eerder contact maakt dan het Gate-contactveertje (dat is noodzakelijk voor een goede Sample & Hold werking).

Instabiliteit van de Pitch/Gate kan ook ontstaan door de 'zinkrot' van de connector/plug (Jones Plug).
Die is te vervangen.

Ik heb indertijd maar OptoKey in mijn mini laten zetten, maar dat was wel met gemengde gevoelens. Als het helemaal versleten is, is het normale keyboard heel vervelend, maar er is ook stiekem wel wat charmants aan hoe zo'n mechanische keyboard een beetje ontspoort terwijl je speelt. Met OptoKey is het allemaal strak. Wel voorbereid op de toekomst, natuurlijk.

Het lijkt me dan beter om in de firmware een "slop" parameter te bouwen die je aan kunt sturen met een MIDI CC of zo. Standaard op 0 en alles strak, naar 127 en dan heeft elke toets opeens een iets ander voltage dan dat 'ie eigenlijk moet hebben.

Het is meer dan alleen CV-slop. Het is vaak ook de manier waarop contact gemaakt wordt, waardoor het voltage, bijvoorbeeld, niet altijd even snel op zijn plek valt.

De contactveertjes en de contactbus reinigen met een volledig vluchtig reinigingsmiddel - een IA (videokoppen reiniger mag ook).
Controleren of het Pitch-contactveertje eerder contact maakt dan het Gate-contactveertje (dat is noodzakelijk voor een goede Sample & Hold werking).

Instabiliteit van de Pitch/Gate kan ook ontstaan door de 'zinkrot' van de connector/plug (Jones Plug).
Die is te vervangen.

Dank voor de tips. Ik heb al eens open gehad, om die bushings te zien, en de veertjes.
Het is natuurlijk wel een schoonmaakbeurt waard nu ik hem een 5 tal (oid) jaren heb.

Ik heb nog wat alcohol (97) wat moet werken denk ik.

Die connectors ga ik ook ff checken.

ik gebruik al jaren de kenton midi cv controller en raak het toetsenbord van de mini eigenlijk nooit meer aan.. en dat is dan te horen ook.. er haperen gelijk dan meer dan de helft van alle toetsen als je er dan na een lange periode weer even op speelt.... maar even open maken en de staafjes reinigen doet wonderen

die draden waar de kontaktveertjes tegenaan komen als je de toets indrukt zijn soms niet meer goed recht, dan krijg je ook dat probleem van portomento bij een aantal toetsen.
is lastig om weer goed te krijgen, ook zijn de veertjes zelf soms wat lam, die zitten dacht ik gesoldeerd.
er worden geregend setjes van 10 veertjes aangeboden op het net

Het is meer dan alleen CV-slop. Het is vaak ook de manier waarop contact gemaakt wordt, waardoor het voltage, bijvoorbeeld, niet altijd even snel op zijn plek valt.

In de 70s was dat reden voor vloeken, niet juichen ;)

Naja, een OptoKey zou voor mij wel leuk zijn, al was het maar dat ik dan de Kenton weer ergens anders voor kan gebruiken.

lijkt me dat die mechanische op termijn onderhoudssafer zijn dan die optokeys, gewoon omdat er meer van gemaakt zijn en dus meer vraag ( en aanbod) naar onderdelen en deskundigheid zal zijn.
( los van de "ethische" aspecten :-) )

de opto key lijkt mij ook tof, zeker omdat de veertjes bij mijn klavier nogal afgeknaagd zijn.
toch is het nog behoorlijk aan de prijs :(

Back