minimoog keyboard issues?

Je kan natuurlijk midi/cv gebruiken, al kan je dan het beste niet de cv input achterop nemen.
Daarbij krijg je namelijk langzame detuning veroorzaakt door het leeglopen van het minimoog keyboard cv s&h buffer.
Beter is de speciale kabel (ik kocht 'm ooit van Kevin Lightner) die de keyboard plug vervangt.
Resultaat is goede cv/gate respons met stabiele tuning, goed werkende filter tracking, portamento schakeling etc.
Nadeel is wel dat het Minimoog keyboard dan niet meer los bruikbaar is, dus even lekker jammen is er niet meer bij.

Uiteindelijk heb ik Maarten gevraagd om deze verbinding met een schakelaar in te bouwen.
Dat werkte erg prettig, beetje de best of both worlds. En kost aanzienlijk minder dan 'n Optokeys.
Hoe dan ook, ik kan me ergens ook voorstellen dat mensen knutselen in een Minimoog 'heiligschennis' vinden...

Ik moet zeggen dat ik ook geen grote problemen ondervind met de normale cv input (de oscillator).

Maar een andere CV input weL En zo ja, waarom dan?

Je hoeft geen antwoord te geven en ik voel me een beetje de 'Modificeren moet je doen!' schreeuwer worden op dit forum, maar ik zou zo graag de gedachten erachter begrijpen, waarom de ene mod 'goed' is en niet zonde van de authenticiteit van een apparaat en de andere een 'no go' lijkt.

Zelf zou ik er geen seconde over twijfelen en er ook meteen een VCF frequency mod bij boren.

maar ik zou zo graag de gedachten erachter begrijpen, waarom de ene mod 'goed' is en niet zonde van de authenticiteit van een apparaat en de andere een 'no go' lijkt.

Dat lijkt een persoonlijk iets te zijn. Zelf ben ik van mening dat zolang je de Minimoog als "icoon" niet veranderd en niks doet aan het klankkarakter het allemaal prima is. Of je dan waarde toevoegt of wegneemt is vraag twee - dat hangt van de markt af - maar Juno-60s met MIDI brengen ook meer op dan zonder.

Ga je extra knoppen toevoegen op het frontpaneel of PWM inbouwen of het ding racken of het hout vervangen door plexiglas (of voorzien van pluche met tijgerprint), dan tast je de looks aan, en da's voor mij zelf no-go. Het hout vervangen door mooi kwaliteits hardhout met nette afwerking en qua kleur ongeveer Minimoog-bruin - geen probleem; ja, de looks veranderen wel maar je blijft trouw aan het icoon.

Maar - dit alles moet de eigenaar uiteindelijk zelf weten, want die moet er mee leven, op spelen, en het ding uiteindelijk weer aan de straatstenen kwijtraken.

Zelf zou ik er geen seconde over twijfelen en er ook meteen een VCF frequency mod bij boren.
Achterop extra gaatjes is niet zo'n punt als ze maar netjes gelabeld zijn, en daar zit 'm vaak het probleem; deel van het "icoon" zijn zaken als typografie, kleurgebruik en verhoudingen. Een gat op de verkeerde plaats omdat het toevallig praktischer was en iets als dit op het frontpaneel

BIZCfUU.jpg

en dan een knop op het frontpaneel die in de verste verte niet lijkt op iets origineels - iew, iew, iew.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Yoozer.

Ik sta er dus anders in. Ik zou in een mini niet snel gaten boren in het frontpanel maar als ik dan aan PWM op een mini denk gaan mijn handen wel jeuken, sowieso om het een keer te horen!
Dat is een beetje het punt, ik hou van flexibiliteit op de synths waar ik het karakter zo mooi van vind. Dit geeft dan meestal de doorslag om het wel te doen.
Een totaal (semi) modulaire Odyssey is me meer waard dan een originele.

EDIT: Helaas heb ik geen mini, daarom maar een oddy als voorbeeld..

Je kan de twee mono jacks vervangen door twee stereo jacks. Op de 'tip' aansluiting behoud je wat er origineel ingaat en op de 'sleeve'zet je het extra dat je wilt.

Bijvoorbeeld op de 'VCF mod' ingang wordt de 'sleeve' de externe VCF audio ingang.
Op de 'CV'ingang dan de PWM CV.

Je kan dit alles zo doen dat als er mono ingeplugt wordt het gewoon bij het oude blijft en het kan altijd terug naar de originele toestand.

Voor de PWM heb je dan wel een stereo jack nog met een schakelcontact om bij niets inpluggen de CV ingang naar massa te trekken en extra circuitje nodig dat wanneer de de ingang aan massa ligt de PW op 50/50 ligt en natuurlijk de PWM verzorgt.

Mhaw, allemaal prima te doen en zonder dat je het ziet en altijd weer terug te draaien is zonder dat je het ziet.
:geslaagd::mega::maffia:

Back