Synchronisation.....vst +midi???

Catscan

Electronic sounddesigner
Ben voor een project gestopt met muziek maken op de atari......
Nu heb ik midi in en out uit de atari gehaald en in een midiman usb device gestopt van een pc....
Nu loop de synchronisatie tussen me midi en vst's niet gelijk....
Hoe kan ik het weer strak laten lopen....wij komen er in iedergeval niet uit?

Wie kan mij helpen!!!

Welke versie van Cubase is het? Onder 5 draaide ik altijd eerst even die ASIO wizard om er voor te zorgen dat Cubase de latency van de geluidskaart goed herkende etcetera.

Heb je de laatste update van Cubase geinstalleerd?
Welke geluidskaart gebruik je?
Zijn de drivers van de midi interface up-to-date?
Zijn de juiste midi drivers in Cubase geselecteers?

Heb je de laatste update van Cubase geinstalleerd?SX 1.03
Welke geluidskaart gebruik je? MARIAN mARC 2
Zijn de drivers van de midi interface up-to-date? Nog niet
Zijn de juiste midi drivers in Cubase geselecteers? Yep

We spraken al gisteren, maar toch even een post.

Ik werk nog steeds met vst (nu 5.1) en mijn oplossing is de midi parts een negatieve dealy te geven waardoor ze eerder aangspeeld worden. In het verleden heb ik daarme de TR 707 weer strak op de rest kunnen leggen bijvoorbeeld.
Ik weet niet precies waar die functie in SX zit, maar aangezien daar alles inzit wat vst heeft + meer moet het te vinden zijn. Zoek even met een helpfunctie ofzo (zit vaak op pc's ;))

De getalen bij de delays zeggen misschien niet veel, dus moet maar even op het gehoor.
Zorg er wel voor dat je geen losse part hebt aangeklikt, maar alleen de track, zodat de delay de hele track z'n werking doet.

Iemand hier met ervaring SX die 'm kan helpen ?

He Catscan, voor een project gestopt met Atari..? ..of...?! :duivels:

Volgens mij moet je eens kijken naar je ASIO driver instellingen (of de ge-update drivers van je midi-interface)
deze drivers kan je in Cubase SX instellen om een strakkere midi timing te krijgen...
dus minder latency!

Kijk in SX bij het menu Device setup..> vst multitrack > asio driver > control panel, hier kan je de buffer size instellen
hoe lager de waarde hoe lager je ms latency..dus strakker...!!

Succes ermee! :biertje:

Je moet ook eens op het Cubase.net forum gaan zoeken. Daar vind je meestal exakt wat er mis is met je setup en ik zweer het je het ligt meestal niet aan Cubase!

Met die delay functie in SX gaan werken heeft normaal geen zin. Als je alles goed geïnstalleerd hebt moet midi, audio en audioinstr gelijk lopen.

Cubase SX zal nooit zo strak als je Atari lopen tenzij je een midex8 hebt.
Anders kun je het vergeten. En geloof me dat ik dat getest heb.
Midi clock en MTC gaat dan gewoon niet.

En houd er ook rekening mee dat je altijd latency van je geluidskaart hebt. En Cubase kan daar stiekem wel rekening mee houden maar of dat nou echt sampleaccuraat is geloof ik nooit want dat kan niet met midi.

Het enige wat echt zeker goed werkt is het afspelen via je Atari en dan de audio opnemen in Cubase en dat syncen met de rest.

ok bedankt....
Maar het vaaguh van het verhaal is de timing die loopt random...dus ik bedoel net als een sinus.....het zweeft zegt maar...
Hij loopt niet strak er naast....hoop dat het een beetje duidelijk is:)....
Ik weet ook dat hij een niet al te duren geluidskaart heeft.....Misschien is dat wel de grootste oorzaak?(en de asio drivers natuurlijk),,,,,
We gaan weer ff verder kijken

Origineel geplaatst door fuse
Cubase SX zal nooit zo strak als je Atari lopen tenzij je een midex8 hebt.
Anders kun je het vergeten. En geloof me dat ik dat getest heb.
Midi clock en MTC gaat dan gewoon niet.

En houd er ook rekening mee dat je altijd latency van je geluidskaart hebt. En Cubase kan daar stiekem wel rekening mee houden maar of dat nou echt sampleaccuraat is geloof ik nooit want dat kan niet met midi.

Het enige wat echt zeker goed werkt is het afspelen via je Atari en dan de audio opnemen in Cubase en dat syncen met de rest.

Zo'n uitspraken kan ik ook doen hoor ;) . SX zal ook nooit zo strak lopen als een Linndrum of zo.

Die midi clock en MTC problemen zijn bugs in loop mode dacht ik (inmiddels opgelost?), maar heeft met midi vs audio timing niks te maken. Naar het schijnt heeft SX ook een lichte midi jitter.

Zelfs zonder midex zou je de timing toch tot op een acceptabel niveau moeten kunnen brengen.

Misschien is het iets met je IRQ settings (audio/midi op zelfde IRQ)
Heb je een geëmuleerde midi port in SX gebruikt? Neems eens een andere (moest die er zijn)
Misschien zijn de asio drivers van je geluidskaart gewoon slecht?

FYI

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=11120

En tsja, Steinberg had ooit beloofd ook ondersteuning voor de AMT te bieden maar het stelletje kindjes wilde elkaars hardware niet ondersteunen en toen ging het niet door.

En ik durf nu dus ook 100% keihard te zeggen dat de midi implementaties van Cubase SX op z'n minst matig zijn en alleen goed met een midex8 (zelfs niet eens met een midex3) hardware.
En de timing valt op zich wel mee hoor, niet dat het tenenkrommend slecht is maar het gaat hier over milliseconden en voor bassen, strings&pads enzo gaat dit nog wel maar wil je strakke drums of een goede syncing dan is het beide handjes in de lucht en meteen naar je (al dan niet kale) bolletje.
En de schuld licht ook niet 100% bij Steinberg maar ook bij Microschoft omdat die ook zo'n fantastisch OS in elkaar heeft gebakken wat voor multimedia ook niet bijster geschikt is.
Vreemd genoeg heeft Emagic met Logic hier minder problemen mee alhoewel ik daar qua syncing ook niet bepaald gelukkig van werd.

En dan is het heel normaal dat een computer met een 500x snellere CPU en nog minder strakke midi timing heeft? Nee, je moet speciale hardware kopen anders werkt het niet. Als dit geen paradox is dan weet ik het ook niet meer.

Vandaar dat ik ook opmerk dat je dit kunt omzeilen door het als audio op te nemen. Dat kost wellicht wat meer moeite maar je moet toch wat. Of 450 euri uitgeven voor een midex8.

sync en midi timing is wel iets anders. 't is niet omdat je arpeggio van je synth niet wil syncen dat je drums daardoor minder strak gaan klinken. Zoals ik het begrijp werkt(e) SX in loop niet goed met MTC (vanwege data die niet tegoei doorgezonden werd tijdens het loopen) maar zette je die loop uit had je geen problemen met syncen.

Nou ja, ik denk wel dat je conclusies mag trekken als de sync niet goed werkt.
Dat kun je zien als een pattern van midi data die ook op de milliseconde goed moet zijn.

En als dat dan gaat flipperen dan zal een pattern van 16'en nootjes van closed hihats ook gaan zweven. En dat kun je dan wel verdoezelen met een flanging of phasing maar dat is ook maar zo zo.

En tsja dan weet je ook nog niet zeker dat als SX als MTC slave ook niet gaat driften omdat de input niet snel genoeg afgehandeld wordt. Dat wil ik ook nog een keer testen want dan gebruik ik een Atari als MTC master.

En het eerste wat ik dus ook nodig heb is een midex8 maar dat komt nog wel een keer.
Het is gewoon sneu maar het is niet anders.

Denk dat dit net zoiets is als de brakke midi implementatie van de oudere Roland synthjes. Je zult ermee moeten leren leven. Dan maar een audiospoortje af en toe gebruiken.

Note on/off messages samen met de audio engine zijn wel redelijk strak te noemen, wie zou er anders in godsnaam Cubase SX nog gaan gebruiken. Waarom zou Steinberg er dan ook een punt van maken van al die delay compensations en dergelijke als het toch niet werkt :confused: . Het zal de timing in ieder geval wel verbeteren.

Dat syncen als slave heb ik ook m'n twijfels over, dat ze dan eerst zorgen dat Cubase als master degelijk synct.

Laten we alleszins hopen dat we met Windows Longhorn eindelijk eens een echte retestrakke timing gaan krijgen, wat denk ik wel het geval gaat zijn. Trouwens der is een nieuw protocol op komst voor midi, ziet er nie slecht uit :)

The new standard will transmit up to 10 gigabits of data per second, a tremendous improvement over MIDI's minuscule transmission speed of 31.25k baud. It will also increase the potential number of devices that can be connected on a port from the present 16 to close to 16 million.

http://www.theinstitute.ieee.org/inst_art.jsp?isno=06031&arnumber=06031_6w.featurestandard&section=4

Alweer een nieuwe midi opvolger?

Kweenie hoor, maar die zijn er al vaker geweest en iedere keer liep het met een sisser af omdat alle grote fabrikanten bedankten.

Misschien dat het nog wat wordt want midi is alweer bijna 30 jaar oud.

Trouwens om maar van de hak op te tak te springen.

Toevallig heb ik een USB kabel van m'n computer naar de 01v96 lopen met daarop 8 (virtuele) midi kanalen.
En die kan ook als midi clock slave dienen (erg handig voor delays enzo). En toevallig dat die ook midi door kan sluizen naar de midi out van dat apparaat toe. Als ik die poort als midi clock master kan bouwen en die strak is dan ben ik ook een stuk verder. Is trouwens ook leuk om lekker moeilijk te doen terwijl het nog moeilijker kan. :)

Back