Frequencer - Next generation hardware sequencer

Volgens mij je eerste tegenslag in dit speedy project... Vervelend voor jou, geruststellend voor ons, gewone stervelingen. ;)

:okdan:

Laatst gewijzigd:
Ik moet echt nog wat handigheid krijgen in problemen debuggen. Ik heb vanavond veel te veel tijd besteed aan het mijzelf second guessen, door wat uiteindelijk een defect geleverde flat cable bleek te zijn. Ik weet niet of mensen dit herkennen, maar je kan jezelf snel gek maken en afvragen of je nou wel goed vanaf boven danwel beneden hebt geredeneerd toen je pin1 vaststelde.

Met dat probleem uit de weg bleek ik 1 kleine fout gemaakt te hebben in het backplane-PCB. Een junction op de verkeerde plek in Eagle heeft de pull-down weerstand van 1 van de encoder-pinnen verkeerd uit laten komen. Gelukkig kan ik dit euvel op het moederbord omzeilen door voor alleen die pin aan die kant nog een weerstandje toe te voegen. Toen ik dat op mijn breadboard eenmaal gedaan had bleek mijn soldeerwerk verder in orde.

Nog 1 kleine misser is dat ik niet goed had gekeken waar pin1 en pin2 van de JST-connector op de print op uitkwam. Effectief moet ik nu mijn LEDs er, strikt gesproken, verkeerdom op monteren. Da's voor het eerste prototype niet echt een bezwaar.

Laatst gewijzigd:
Nijverheid.

4tmGZRL.jpg

De kast was begin van de week zo goed als klaar, maar bij het proofen van de silk screening bleek dat er bij de bouwer een transcriptiefout was gemaakt bij een van de dimensies, zodat alles 2cm te hoog uitviel. Die hoop ik nu volgende week in ontvangst te nemen.

Intussen ben ik met mijn scope eens gaan duiken in de real-time eisen van de software, en het vraagstuk of de Atmega 2560 juice genoeg aan boord heeft:

BeV28MP.jpg

Met een timer pulse van 1ms zie ik in de 'idle' stand van de event loop op dit moment dat die overhead nog wel te pakken valt. Maar interactie met I2C snoept al gelijk 0.2ms af voor het lezen van een GPIO poort. Interactie met de SPI display is helemaal 'through the roof', zelfs al ligt het in mijn bedoeling die te aan te gaan sturen via 8080 parallel, ik moet voor er uberhaupt een noot MIDI uitkomt nu al rekening houden met een minimum time slot van 2ms, en zelfs daar meet ik nu af-en-toe uitschieters.

Ik heb besloten om de boel dus maar om te gaan catten naar een Arduino Due. Ik haal daarmee wat complexiteit van het moederbord af omdat ik geen externe SRAM meer nodig heb. Maar ik moet op sommige plekken wat logica toevoegen om tussen 3.3V en 5V-signalen te kunnen vertalen.

De kast is binnen, en de maten voor alle front panel componenten passen precies zoals gepland!

a2vWDpL.jpg

Ik ben vandaag een beetje te ziek om echt wat te doen, maar wou dit in ieder geval even doublechecken.

Mooi hoor! Hij heeft iets Roland achtigs met die look. :) Even het draadje nalezen wat de specs van dit beestje worden.

ziet er netjes uit!
waar heb je het laten maken?
Enne... was het duur?

oh ja, en beterschap!

Ik heb me inderdaad een beetje laten inspireren door de beeldtaal van klassieke Roland en Oberheim. Is redelijk goed uit de verf gekomen. Het zwarte metaal en het gewicht geven het ook een echte 80's vibe. Ik zit serieus te spelen met het idee van houten zijkantjes (cue controverse).

De kast is voor me gemaakt door de firma ProtoCase uit Nova Scotia, Canada. Als een one-off is dat redelijk prijzig, ik was iets van $300 kwijt aan materiaal en stanzen, en nog een keer $90 aan silk screening. Op volume zal dit uiteraard wat minder schokkend uitpakken.

Vervelend griepje is nu langzaam aan het vervallen tot achtergrondruis. Niet erg genoeg om in bed te blijven liggen, maar net naar genoeg om niet erg productief te zijn. Hopelijk heb ik de rest van het weekend wat meer energie, ik moet nog een aantal zaken goed uitzoeken voor ik zeker weet dat mijn moederbord gaat kloppen:

• Ontwerp voor conversie naar 5V op de MIDI-poorten moet ik nog uitproberen
  • Ik heb een aantal MAX532 IC's uit China binnen die ik in mijn ontwerp heb voor het maken van CV-signalen, deze schakelingen moeten ook nog gecontroleerd
  • De 8-bits aansturing van het scherm moet nog worden aangeslingerd (draait nu nog over langzame SPI)
  • Software platform verder aanpassen aan de Due chipset (er waren redelijk wat AVR-specifieke zaken in de code base geslopen, vooral op plekken die de Arduino API zelf niet erg goed afvangt).

Zodra het moederbord naar de printboer is gegaan en teruggekomen als plaat, heb ik het hardware platform verder af en rest er alleen nog het bouwen van de applicatie. Dat zal ook nog wel een maandje nijverheid voor zich opeisen.

Het is me in ieder geval wel duidelijk dat ik, zelfs op lage volumes, ik dit als eindproduct zou kunnen leveren in dezelfde, of zelfs een iets lagere, prijsklasse als de Cirklon. Het zal qua afnamecijfers geen 'license to print money' zijn, verwacht ik, maar leuk genoeg om commerciele uitbating niet uit te sluiten.

Als je verder wilt gaan met een serie moet je die jongen van sonic potions een contacten. Hij is bezig met een case voor zijn lxr drumsynth en die zit qua consumenten prijs rond de 100 euro.
Is wel wat kleiner denk ik maar ook een kleine serie.

Ziet er zeer strak uit, geen reden tot ziek zijn!
malade15.gif

Wat zijn de afmetingen?

Parallelle aansturing van de display werkt nu. Border van het schermpje lijnt ook prima uit.

br1yKcu.jpg

rhWPfg0.jpg

Combinatie van overstappen 16MHz 8 bits AVR naar 84MHz ARM, en het gebruiken van 8 bits parallel over SPI serial heeft de refresh van de display een compleet ander verhaal gemaakt. Hij update nu sneller dan ik kan zien voor het vullen van het hele schrerm.

Laatst gewijzigd:
wow, dat ziet er mooi uit zeg. Knap dat je zo'n groot project zelf kan uitvoeren.

Wat voor key features gaat je sequencer krijgen?
- midi effects? (midi delay, midi chords setting, midi noten vooruit achteruit, reverse etc)

Een kleinigheid: ik zie dat de draaiknoppen bij 1 en 6 niet helemaal gecentreerd in de blauwe cirkel staan. Bij montage wordt dat een terugkerend probleem, wellicht te voorkomen door de cirkel wat groter te maken of minder brede knoppen te gebruiken, dan valt het minder op.

En misschien kan het blauw nog wat lichter, het contrast is bij de blauwe bedrukking namelijk wel veel lager dan bij de witte bedrukking.

Maar ik vind je vormgeving erg mooi!

Bedankt voor alle complimenten en aanmoediging, iedereen :biertje:.

@furious5 Ik heb de software nog lang niet honderd procent gedefinieerd, ik merk dat ik altijd beter over de mogelijkheden kan nadenken als ik al een end op weg ben. In mijn achterhoofd ziet het er nu zo ongeveer zo uit:

• Een set (of program) bevat een zestiental 'triggers'. Deze zijn vanuit performance mode te sturen via de MIDI in (bijvoorbeeld uit een pad controller, of baspedalen, of voor mijn part een laserharp) of te triggeren door de encoders in te drukken.
  • Een set heeft meerdere layers: MIDI1, MIDI2, MIDI3, CV1, CV2, CV3, CV4, TG2
  • Bij het vuren van een trigger wordt er per layer gekozen tussen:
    1. Wat er al gaande is door te laten spelen
    2. Een noot te triggeren (met vaste gate, of gestuurd door key up op de input trigger)
    3. Een accoord te triggeren (niet beschikbaar op CV layers)
    4. Een sequence te starten (in ieder geval 16 stappen, met forward/backward/random/pingpong afspeelmogelijkheden)
  • CV1/CV2 zijn bedoeld voor noot-CV. CV3/4 voor modulatiesignalen (+/-12V).
  • De TG2 laag is een gate sequencer (wellicht ook te gebruiken als een dual trigger sequencer).

Wat betreft de uitlijning van de blauwe cirkels is deels perspectief maar ook deels een probleem. Het uiteindelijke euvel is niet zozeer de centrering, alswel het feit dat er een kleine beweging zit in de encoder-knop bij het ronddraaien, een soort mini-orbit van 0.5mm. Alsof hij niet 100% in het midden van de encoder vast-zit.

In de praktijk, ik heb hem nu even helemaal opgevuld, is het niet storend.

Ik heb alle encoder backplanes dubbel getest en toen gemonteerd:

VAbsCQN.jpg

bTHTVtI.jpg

Helaas kom ik door omstandigheden precies 1 JST-kabeltje tekort voor het aansluiten van het laatste LEDje. Zal me leren om precies genoeg van alles te bestellen.

Ook is er bij de panel-montage een encoder wat knel komen te zitten. Bij losdraaien is deze de pushdown-actie verloren. Ook van de encoders kom ik precies 1 spare tekort, ik heb nog wel een backplane-printje over. Even op de postbode wachten dus. Het is op dit moment sowieso geen ramp.

Ik kom er net achter dat de Due wat andere layout heeft voor diverse headers. Zal een deel van het PCB opnieuw moeten aanpakken. Sowieso, kijkend naar de ruimte onder het front panel, ga ik nog een keer dubbel uitmeten of ik de locatie van de diverse IDC connectors voor de flatcables richting de encoders niet beter uit kan lijnen, anders verandert het van binnen in een pasta-schotel van flat cables.

Back