Low-Frequency lab DIY draad

Zijn ze zo dicht bij elkaar als ze nog in de tape zitten? Dat scheelt wel werk. Die van mij zitten los gestort in een bakje, toen deze gemaakt werden deden ze nog niet aan tape and reel.
Pc mount pots is niet zo handig in dit geval, het is nogal een lap van een pcb. Ik had natuurlijk alle aansluitingen aan een kant kunnen maken, en dan een klein control pcb met headers, zoals Niels dat doet. Da's voor mark II:D
Ik gebruik altijd rainbow ribbon voor bedraden, scheelt een stuk hoor.
Voor de cutoff pot zou je trouwens wel een 9mm alpha kunnen gebruiken, die past zo op het pcb. Verder zitten er wat gaten voor bevestiging.
Rechtsboven zitten ook nog wat gaten voor het "mixing en buffering" daughterboard, als dat ueberhaupt nodig is, denk het niet eerlijk gezegd.

Reel! Dat woord zocht ik.. :)

Ja, al zeker 10x gehad dat ze voor de applicatie (meestal exp. converters) prima waren, meer dan 4 Oktaven tracking gebruik ik nooit.. PWM is alles behalve een vurtuose klavier speler.. :D

Ik probeer de meest projecten idd ook met daughterboards te doen. Super, geen bedrading.
Als het gewicht van de PCB over meerdere pots word verdeeld gaat dat prima hoor, hangt hier al een jaar of tien een behoorlijke PCB aan twee 16mm Alpha's..

Oh, nou niet zo zeer het gewicht van het board, maar meer dat je dan zo'n breed frontpanel krijgt.

Yes, maar ik was al blij dat ik het allemaal geroute kreeg :D

Vandaag tussen de bedrijven door de rest van de onderdelen van de vca bestuukt, en er wat connectoren aan geflanst.
Hij doet het! Nog niet afgeregeld, en ik hoor wel wat ploppen dus dat is wel nodig. Maar de magic smoke bleef allemaal in de componenten, dus da's mooi.

Dit is hem:
20151122_155603_zpscjj1qvcf.jpg

De elco's had ik niet kleiner :) is nu 220uf/100v, volgende keer even kleinere bestellen.

Gisteren nog een paar LFO's in elkaar geflanst:
20151129_163532_zpsqsqkykui.jpg

20151129_163555_zpscumwx5zn.jpg

Supersimpel projectje.

Verder nog de 5-pulser aan de gang gekregen. Ik had al een paar keer allerlei schema's vergeleken en de parts die ik op het board had zitten, en dat leek allemaal te kloppen, maar toch deed ie het niet. Gisteren met een loupe alle soldeerpunten nagelopen, en jawel hoor, eentje vergeten. Gesoldeerd en BAM!, de enorm nare waveshaper deed het.
Afstellen van shape en shape cv dient wel met fingerspitzen gefuhl te gebeuren, aan het einde van het bereik doet ie niks meer. Zijn er meer mensen die dat hebben gemerkt in hun builds?
20151129_232356_zpsnzlk955v.jpg

20151129_232413_zps1efi4vgi.jpg

Panel moet onderin nog wat meer ingevuld worden, dat geel dekt daar niet helemaal.

Ook nog wat boards voor die 5-pulser over, dus bij interesse PM.

Woohoo, vandaag PCBtjes binnengekregen:
Serge%20resonant%20eq%20pcb%20bottom%20copper_zpsore6g9l1.jpg

Twee PCBtjes om 1 Serge Resonant EQ te maken, met 9mm PC mount Alpha pots. 6 jacks bedraden, 2 potmeters (ingangs niveaus) en wat stukjes bandkabels om de boards te verbinden.
Snelle build (hoop ik), ben benieuwd of ie het doet,, frontpanels zijn ook al onderweg.

Zaten ook nog PCB'tjes bij voor een ringmod en FSR interface, dus er zijn weer wat projectjes bij gekomen :D

Ben je nou steeds compacter aan het bouwen joh?
De kabinetten raken niet op maar de ruimte in huis voor nieuwe kabinetten wel misschien?

SMD zelfs...
Mooi hoor!

Die resonant eq wordt een stuk compacter dan de versie met die sliders :D

Ik heb nog wel wat ruimte in mijn man cave hoor, mijn racefiets staat er ook nog op de Tacx, en een enorme boekenkast, met boeken waar we nooit meer in kijken, dus daar valt nog wel wat te ruimen.
Je moet wel bij de knopjes kunnen he?
Binnenkort komen de panels binnen voor de minimoog vcf+vca, groooote knoppen :D

Vorige week de frontpanels binnengekregen voor het Minimoog filter en VCA, ben ook bezig met een bordje om een mixer en een paar buffers toe te voegen.
Het bordje is er, en de meeste componenten zitten erop, maar ik heb hem toch alvast maar in het panel gebouwd om ermee te kunnen spelen. Echt een dijk van een filter, ik heb ook de Doepfer versie gehad, maar die was een beetje karakterloos, deze is zo lekker warm, en hij overstuurt enorm fijn.
Dit is puur het Minimoog schema, dus allemaal losse transistoren en geen opamps, en is eigenlijk bedoeld voor lagere signaalniveaus.

20160121_223420_zpsdagh9wzf.jpg

Verder nog een ringmod gebouwd, en die doet het, alleen was bij Formulor het zilverkleurige acryl op, dus die panels komen later.
Overigens is het minimoog panel van een mat materiaal gemaakt in plaats van glimmend, en bij het invullen van de graphics poets je je dan echt een ongeluk om alle overtollige lak weg te krijgen. Bezint eer gij begint dus, op zich vind ik het wel fraai materiaal, contrast en leesbaarheid is onder alle licht omstandigheden prima, maar lakken van de graphics is dus meer werk (ik gebruik verf van mijn dochtertje :D , volgens mij cheape acryl van de Action).

Overigens, ik heb boards, dus als er iemand interesse heeft, dan laat maar weten.
Voor degenen die al boards van mij gekocht hebben, mocht je vragen hebben over de bouw, dan stel ze hier maar. Dan ligt het meteen voor het nageslacht vast.

de vraag van vandaag: cgs dual chime pcb: hoe zinvol is het de 6 trimpots (freq) te vervangen voor panelmount pots? Ben een bestel lijstje aan het maken en vroeg me af dit daadwerkelijk iets kan toevoegen. Alleen een manual Decay pot lijk me wat magertjes maar heb de module nog niet gehoord.

In de: De ik heb (af)gebouwd draad voor 2015!, staat een muziekje dat ik heb gemaakt van alleen de cgs dual chime. In het midden hoor je het stemmen.

https://soundcloud.com/felshout/good-morning

Ik vind het weel een goed idee om één van de duals instelbaar te maken. En het is dan ook handig als je twee kanalen kan mute-en met schakelaartjes. Dat maakt het stemmen wat beter mogelijk.

Ga gelijk luisteren, Top! En dat idee voor muten had ik nog niet aan gedacht, goed.

Instelbaar is inderdaad een goed idee, ik heb 2 duals achter een panel zitten , en dat is vaak een beetje zoeken naar welke "ping" het beste past. Een instelbare is dan handiger, dan heb je misschien aan 1 "ping" voldoende (cue film quote).
Misschien nog eens een nieuwe layout maken van dit ding, decay pots omdraaien en 9mm exemplaren, misschien PCB parallel aan frontpanel, en dan 6 9mm pots voor de noise, boardmount potmeters.
Afijn, "someday/maybe" voor de David Allen aanhangers.

Vandaag eens een pcbtje bestuukt waar ik nog niet aan toe gekomen was. Een eigen layout van de "Jens Amp" microfoon/lijn versterker. (zie groupdiy).
20160615_225416_zpsza4y9ndh.jpg

Het origineel is voor de "51x" standaard, maar dat vond ik niet zo praktisch, het moest kleiner.
Er zit een germanium tor in, en vier bc140's in de eindtrap, om trafo aan te hangen (gebalanceerde output).
Doet nog niet helemaal wat ie moet doen, morgen eens even verder kijken.

Brouwsel met Corny Rhythm en GinkoSynthese Grains.

Verder ook bij Snijlab.nl de panelen besteld voor de nieuwe case:
LFlab%20case_zpstwjhf82p.jpg

En opgevouwen:

LFlab%20case%20folded_zpsagv7tqpi.jpg

Hier de PDF's, mocht iemand er iets mee willen (nu nog niet geverifieerd he, ik laat weten als ik het heb gepast).

Assembly
Opgevouwen
Parts

Vandaag teen en tander in elkaar gezet:
20160621_221516_zpssbvajxhj.jpg

20160621_221601_zpsimyicqo5.jpg

Opgevouwen nog niet geprobeerd, maar zo is ie prima.
Schuren en lakken maar.
Middelste rails moet ik nog even inkorten, die rij wordt 20mm smaller.

De germanium preamp doet het nog niet, tamelijk frustrerend.

Getting there
20160623_222310_zpsazshf88o.jpg

20160623_222259_zpsxctmd5ek.jpg

Opvouwen was dus wel een probleem :(
De bovenste rij zit te dicht bij het scharnier, voor diegenen die de PDF's willen gebruiken, die rij moet je even wat opschuiven dus!
Ik heb de haakse slijper tevoorschijn gehaald:
20160623_222442_zpsbnbq2ztg.jpg

Uiteindelijk vouwt ie toch netjes op:
20160623_222114_zpsy1uzsdhx.jpg

De middelste rack rails er nog in, aluminiumplaat zetten voor de "boats", en dan natuurlijk nog iets met spanningen regelen.

Back