Battle of the bands, Simple Minds vs Depeche Mode

Dankje Marsmusica, Ik apprecieer je voorstel heel erg. Maar dat is niet hoe ik in elkaar zit. Ik moet effe concreet een richtlijn hebben gezien ik niet meer wil wikken en wegen wat betreft materiaal. Komt allemaal duur uit, vooral vaak met verlies. De ruimte moet geen probleem zijn gezien ik genoeg digitale reverb zal hebben. Drums zijn elektrisch alleen, de rest akoestisch stel dat ik voor de stijl van SM ga.

maar de enige richtlijn die er is is toch dat waar je het meest van houd qua klank? en dan nog moet je ook ervaring krijgen met gitaar en bas opnemen. is best lastig. een synth prik je ergens in en in principe ben je klaar..met bas en gitaar zeker niet. compressie, pre-amps, of amping met mics, enz..effecten, buizenklank, enz.

je kan ook eerst beginnen met de spullen die je hebt en er een gitaartje en bas bij kopen om het uit te proberen. je moet ergens beginnen en een gemiddelde muzikant koopt en verkoopt een aantal keren voordat ie vind wat bij hem/haar past.

maar over ruimte: ik bedoel niet een digitale galm maar de ruimte waar je gitaar eventueel met versterker en mics op neemt. die ruimte moet wel deugen. niet qua groots galmeffect maar qua reflecties terug in de mic en eventueel de ambient.

Zou zelf eerder voor Simple Minds kiezen, hoewel ik enkel 'I promised you a miracle' en 'Sweat In Bullet' ken. Maar vind deze twee toch ontzettend leuke nummers. Tears for Fears is nog beter voor mij :D

Dit komt van best een goeie live LP. Maar je moet er van houden inderdaad. :)

Een herkenbaar dilemma moet ik zeggen: welke stijl ga ik eigenlijk maken? Ik kom zelf altijd bij een crossover die vervolgens altijd tussen wal en schip valt.

Tja, wat kun je het beste? DM is qua synths en klanken vrij lastig te evenaren en je zult altijd worden vergeleken als een slap aftreksel van DM. Bij Simple Minds heb ik dat gevoel minder. Om die reden zou ik eerder Simple Minds aanbevelen.

En ga je de Simple Minds-kant op, dan zou je dat toch eigenlijk met een hele band willen doen; DM-achtige muziek kun je makkelijker mee weg komen als duo of eventueel in je eentje.

Hm, wat ik ook zou doen idd in de trend van synths in combi met een diepe stem, het zal altijd meteen worden gelabeld als een Depeche Mode kloon. Daar zeg je wat. Ik kan best goed gitaar spelen, bas heb ik ook wel wat feeling voor. Een roland SPDS achtig iets voor drums lijkt me niet al te moeilijk, en ze vallen toch teniet in de mix tussen de rest van de eighties reverb zee. Ik zou met max 2 man kunnen samenwerken, dat we met z'n drie op het podium staan. hmmm dankje Scrape! Denk dat het meer richting Simple Minds gaat idd.

Ah.. maar waarom niet iets doen met wat je nu hebt?? Simple Minds is akoustische drums, gitaren en synths.. dan moet je nog 'n drumstel ook gaan aanschaffen toch?
Je hebt 'n sampler (toch), gitaar en vooral als je die kan bespelen moet je dit gewoon doen.. :okdan:
Er is niet zoiets als de beste keus, maak gewoon muziek met de spullen die je hebt!! :mega:

Ander voorbeeldje. Bandje hieronder (Uit Tilburg mocht je het niet horen) beschikte hoofdzakelijk over gitaristen maar geen drummer..
Gebruikten later zelfs de 909 daar waar ie officieel voor bedoeld was, drummer spelen :D
Het gaat niet om wat je gebruikt maar wat je ermee maakt :)

Valt allemaal te pruimen, Je kan mn gearlist toch nooit bijhouden MacGyver :P. Ik waardeer de hulp natuurlijk. Tuurlijk gaat het om wat je ermee maakt. Maar bepaalde specifieke klanken krijg je enkel uit bepaalde specifieke instrumenten he.

maar de enige richtlijn die er is is toch dat waar je het meest van houd qua klank? en dan nog moet je ook ervaring krijgen met gitaar en bas opnemen. is best lastig. een synth prik je ergens in en in principe ben je klaar..met bas en gitaar zeker niet. compressie, pre-amps, of amping met mics, enz..effecten, buizenklank, enz.

je kan ook eerst beginnen met de spullen die je hebt en er een gitaartje en bas bij kopen om het uit te proberen. je moet ergens beginnen en een gemiddelde muzikant koopt en verkoopt een aantal keren voordat ie vind wat bij hem/haar past.

maar over ruimte: ik bedoel niet een digitale galm maar de ruimte waar je gitaar eventueel met versterker en mics op neemt. die ruimte moet wel deugen. niet qua groots galmeffect maar qua reflecties terug in de mic en eventueel de ambient.

Zou zelf eerder voor Simple Minds kiezen, hoewel ik enkel 'I promised you a miracle' en 'Sweat In Bullet' ken. Maar vind deze twee toch ontzettend leuke nummers. Tears for Fears is nog beter voor mij :D

Kom straks op je terug! Zit op m'n werk., ben natuurlijk heel erg bewust ermee bezig.. 8D

Oef, Simple Minds heeft zoveel leuks gemaakt. Denk vooral aan het eerdere werk Sons and fascination / Sister feelings call.

Hier een leuke. Check de synth, het kan bijna niet slecht zijn dus. :D

Hm, wat ik ook zou doen idd in de trend van synths in combi met een diepe stem, het zal altijd meteen worden gelabeld als een Depeche Mode kloon.
Volgens mij is daar nog wel een plekje vrij hoor...
Misschien zijn er dan straks twee keuzemogelijkheden om te labelen. Of drie, want ik kom er ook nog aan :{

ik vind het wel een vreemde methode om beslissingen in muziek te maken over
'welke muziek ga ik maken?'
muziek maak je toch puur van uit jezelf? als het dan blijkt te lijken op een band dan is dat nu eenmaal zo...
maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. of je moet zoveel door een band beïnvloed zijn en hun muziek hebben bestudeerd dat je een soort loslopende cloon bent geworden.

die heb ik vaak genoeg om me heen gezien. muzikale pipo de cloons 8o)

New Gold Dream werd in het cafe waar ik toendertijd vaak kwam helemaal grijsgedraaid! Depeche Mode draaide ik zelf eigenlijk nooit. Ik heb meer geluisterd naar bijvoorbeeld de oudere Joy Division, The Cure, Bauhaus, Palais Schaumburg en Cocteau Twins.. Het donkere en experimentele sprak toen me meer aan.. Maar tegenwoordig draai ik die muziek nauwelijks meer! :-)

Maar dit is toch een terugkerend verhaal van TS? "Welke synths of samplers heb ik nodig om stijl X te kunnen maken?", alleen in deze thread wordt het dan opgezet met een vergelijking tussen appels en peren. Uiteindelijk wordt er geen keuze gemaakt en lijkt er geen enkele progressie te ontstaan. Heb je nu al eens een track gemaakt die in de stijl van DM past? Ik ben het met MarsMusica eens, het is een rare methode. Stijlen of bands kunnen een inspiratie zijn, maar staar je nou eens niet zo blind op de gebruikte gear / instrumenten.

Neem eens bijvoorbeeld Black Celebration, luister eens goed naar de opbouw, de geluiden, etc. Maak het daarna niet klakkeloos na, maar gebruik de inspiratie om zelf een track te maken met de instrumenten die je nu hebt. Hopla, je hebt iets van jezelf, dat geïnspireerd is door een band die jij interessant vindt. En doe dit dan nog een tiental keren.

Alleen uitkijken als je je door Marvin Gaye wil laten inspireren. Dat schijnt niet te mogen. :D

ik vind het wel een vreemde methode om beslissingen in muziek te maken over
'welke muziek ga ik maken?'
muziek maak je toch puur van uit jezelf? als het dan blijkt te lijken op een band dan is dat nu eenmaal zo...
maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. of je moet zoveel door een band beïnvloed zijn en hun muziek hebben bestudeerd dat je een soort loslopende cloon bent geworden.

die heb ik vaak genoeg om me heen gezien. muzikale pipo de cloons 8o)

Tuurlijk doe ik het puur vanuit mezelf, maar ik zoek gewoon wat feedback. Dat heb ik altijd al nodig gehad. Ik laat natuurlijk andersmans meningen niet zwaar doorwegen, maar het geeft wat andere perspectieven dan die van mij. Klonen zal ik nooit doen, het is gewoon een richtlijn. Het zal nog altijd volledig m'n eigen ding zijn, en verder als de straat komen zal ik niet vrees ik. Ik val op die sound, en ik wil er iets mee doen. Wil niet zeggen dat ik Jim Kerr 2.0 moet gaan scouten he.. met de identieke babyface

New Gold Dream werd in het cafe waar ik toendertijd vaak kwam helemaal grijsgedraaid! Depeche Mode draaide ik zelf eigenlijk nooit. Ik heb meer geluisterd naar bijvoorbeeld de oudere Joy Division, The Cure, Bauhaus, Palais Schaumburg en Cocteau Twins.. Het donkere en experimentele sprak toen me meer aan.. Maar tegenwoordig draai ik die muziek nauwelijks meer! :-)

Jammer dat je die muziek niet meer draait!

Maar dit is toch een terugkerend verhaal van TS? "Welke synths of samplers heb ik nodig om stijl X te kunnen maken?", alleen in deze thread wordt het dan opgezet met een vergelijking tussen appels en peren. Uiteindelijk wordt er geen keuze gemaakt en lijkt er geen enkele progressie te ontstaan. Heb je nu al eens een track gemaakt die in de stijl van DM past? Ik ben het met MarsMusica eens, het is een rare methode. Stijlen of bands kunnen een inspiratie zijn, maar staar je nou eens niet zo blind op de gebruikte gear / instrumenten.

Neem eens bijvoorbeeld Black Celebration, luister eens goed naar de opbouw, de geluiden, etc. Maak het daarna niet klakkeloos na, maar gebruik de inspiratie om zelf een track te maken met de instrumenten die je nu hebt. Hopla, je hebt iets van jezelf, dat geïnspireerd is door een band die jij interessant vindt. En doe dit dan nog een tiental keren.

Alleen uitkijken als je je door Marvin Gaye wil laten inspireren. Dat schijnt niet te mogen. :D

Ik ben al deftig vooruit geraakt hoor, het is gewoon deel van de ontwikkeling :peukie: Nog eens, het zal sowieso volledig m'n eigen ding zijn. Denk dat ik zelfs geen zang wil. Ik vind het soort instrumentatie al sprankelend genoeg.

Hmm, maar ik vind die muziek (DM en SM) juist erg veel leunen op de zang en lyrics..

Kwestie van de gitaar meer te laten spreken he. :)

Kwestie van de gitaar meer te laten spreken he. :)

Denk dat als je dezelfde sfeer enzo wil raken, dan zal er ook wat zang bij moeten.
Ik ben ook geen zang kenner of gebruiker in mijn muziek, maar als je dezelfde emoties
wil opwekken als bv SM dan hoort er wel zang bij.. Toch?

Ik val op die sound, en ik wil er iets mee doen.
Wil niet zeggen dat ik Jim Kerr 2.0 moet gaan scouten he.. met de identieke babyface

het zal sowieso volledig m'n eigen ding zijn. Denk dat ik zelfs geen zang wil. Ik vind het soort instrumentatie al sprankelend genoeg.

ok, dat klinkt juist wel weer inspiratief ! (laatste woord eigen bedenksel)

ik dacht verder niet dat jij die bands wou gaan clonen. ook niet Jim Kerrie!

Denk dat als je dezelfde sfeer enzo wil raken, dan zal er ook wat zang bij moeten.
Ik ben ook geen zang kenner of gebruiker in mijn muziek, maar als je dezelfde emoties
wil opwekken als bv SM dan hoort er wel zang bij.. Toch?

Daar zeg je wel iets, het is deel van die laat ik zeggen "mysterieuze" sound denk ik. Ach ik zie wel waar ik geraak, het valt allemaal te proberen. Wees al blij dat ik me focus op de instrumentatie ipv enkel op de vocals zoals 90 procent van de pop tegenwoordig!

ok, dat klinkt juist wel weer inspiratief ! (laatste woord eigen bedenksel)

ik dacht verder niet dat jij die bands wou gaan clonen. ook niet Jim Kerrie!

:mexico: Now we're talking.

Ja, zang hoort er wel bij natuurlijk als je een Simple Minds-achtige sound zou willen opzoeken. De sfeer komt van de muziek in combinatie met de zang en niet onbelangrijk, de teksten. Anders wordt het snel te nietszeggend of te generiek denk ik. Goede zangers zijn helaas wel tamelijk schaars...

Ja, zang hoort er wel bij natuurlijk als je een Simple Minds-achtige sound zou willen opzoeken. De sfeer komt van de muziek in combinatie met de zang en niet onbelangrijk, de teksten. Anders wordt het snel te nietszeggend of te generiek denk ik. Goede zangers zijn helaas wel tamelijk schaars...

Is wel, maar het grooved nog altijd beter dan een statische Depeche Mode instrumental. Dave Gahan brengt het echt naar een andere dimensie.

En daarbij kan ik nog altijd spanning opbouwen he. Het hoeft geen pop structuur te hebben.

Dit doet me er aan denken dat ik t oudste van sm nog moet checken!...
Ik vind dat sm magische sounds heeft. DM heeft veel meer goeie nummers dan sm

Back