Battle of the bands, Simple Minds vs Depeche Mode

liquidthrust

Onverbloemd
Dit is aan de new wave fans. Als jullie konden kiezen tussen 1 van de 2, welke zou je dan kiezen? Kwestie compositie, songwriting, het gevoel dat het bij je opwekt, et cetera. Geef dus ook aan waarom. Ik heb het over hun vroeg tot midden jaren 80 werk. Music For The Masses, New Gold Dream, Sparkle In The Rain, Black Celebration.. :okdan:

ik vind dat nogal appels en peren vergelijken en kan ze allebei redelijk waarderen.

is Simple Minds wel new wave?

gegooled: ja, blijkbaar..........ik vind het meer een vorm van moderne rock. ambient rock.

Gezien het feit dat we hier op een 'synthforum' zitten moet je dan natuurlijk kijken naar de synth-kwaliteiten. DM is daarin veruit superieur in lijkt me. In de tijd dat Alan Wilder bij DM zat was elke klank in elk nummer origineel. Alles wat geluid kon maken werd toegepast; synths, samples, processing, etc. Hij was het technische brein achter de muziek, Martin Gore de tekstschrijver, Dave Gahan de performer (niet dat Martin niet kon zingen), Andy Fletcher een beetje de manager.

Simple Minds zijn zeker niet slecht, ook prima- en tijdloos werk geleverd. Ook mooie synth-klanken, maar niet echt zo veel en baanbrekend als DM. Hun nummers hadden meestal gewoon gitaar, bas en echte drums, en daar bovenop 1 of 2 synthklanken.

depeche mode zie ik ook meer als electronische muziek.

zo te lezen valt bijna elke band die ergens in 1977-1988 een nieuw geluid had binnen de New wave.
een beetje vaag dus....

ik zie grote verschillen tussen al die new wave bands : rock, pop, punk, gothic, electronisch, dance, etc...

Ik vind DM helemaal niets en Simpel Minds best oke.

Maar ik luister het al minstens 20 jaar niet meer.

Ik vind DM helemaal niets en Simpel Minds best oke.

Maar ik luister het al minstens 20 jaar niet meer.
Behalve het laatste denk ik er precies andersom over. :D
Maar snap sowieso de keuze niet zo, zijn twee totaal verschillende genres.

Klopt, het eerder U2 vs Simple Minds moeten zijn.

Of DM vs New Order oid :r

:D

Mijn eerste kennismaking met Simple Minds was met "Promised you a miracle".. ergens op de radio gehoord (was net 10 :) ) pas later kunnen ontdekken wie dat nou waren..:okdan:
Toen de albums thuis ook gedraaid gingen worden is de waardering wel wat afgenomen.. beetje hoog stoffig pop/rock gehalte naar mijn mening.

Eerste kennismaking met DM was "People are People so" 12" werd grijs gedraaid thuis.. "vond het helemaal niks.. dan krijgt zoiets ook meteen een verkeerde, eerste indruk natuurlijk.. later wel meer waardering voor het werk van DM gekregen.. :)

Als we toch bruggen moeten slaan... 'k vond het eerdere werk van Tears for Fears eigenlijk nog toffer dan Simple Minds :)

mooi nummer van Tears for Fears!

ken min of meer alleen de hits....

dit heeft die neerslachtige klank die in veel muziek van die tijd te horen was.
ook New wave post-punk dark sound is

The Sounds met winning (muziek van een oudere generatie):

Mooi qua compositie maar toch wel hoog pop/rock gehalte.. :)

De stelling New Order/DM die Demian maakt zit qua stijl meer op dezelfde "New Wave" golflengte denk ik :D
Blue monday.. ook tot in den treure moeten aanhoren thuis.. :r toch heeft het, toen ik wat meer muziekinstrumentjes in de weer ben gegaan wel een prettig plekje qua herinneringen gekregen :)

Depeche Mode wint het qua composities, gebruik van geluiden en zang (Dave Gahan dan, niet als Martin Gore zingt). Dan heb ik het over DM in het algemeen en niet per se de beginperiode. Dat gezegd hebbende is Simple Minds ook erg fijn en heeft DM ook draken van nummers ertussen zitten. Eind van dit jaar kan ik ook beoordelen welke van de twee de betere liveband is. :)

Maarreeuh... wat is het nut van deze vergelijking precies? ;)

Geen nut.....het is idd appels met peren vergelijken....

@Demian, DM vs New Order vs Joy Division......dan altijd Joy Division:)

Het Maakt geen flikker uit of het new wave is of niet jongens. Ik probeer een kant uit te gaan, richting meer elektronisch of meer akoestisch, vandaar dat ik effe deze twee neem als twee van mn favo bands. De stijl van SM vind ik dan wel weer wat tijdlozer klinken dan DM. Beiden zalig, maarja ik kan niet echt een keuze maken tussen watvoor stijl. Iets alla Depeche, of the Minds. Appels met peren idd. Komt erop neer dat ik heel andere instrumenten moet gaan aanschaffen voor elk. Samplers en synths vs basgitaar, gitaar, synths.. Begin me niet over een crossover.. Ik hou van beiden stijlen, maar ik moet de knoop gaan doorhakken, wil ik verder gaan met iets en me eraan houden.

ik zou me niet zo laten leiden door bands maar veel meer door jezelf.

pak pen en papier en maak een lijstje van de klanken en instrumenten waar je het meest van houd.
dus wat je echt mooi vind, niet wat je cool of interessant vind of iets dergelijks....
maak ook zo'n een lijstje van de speel technieken, arrangement klanken, muziekgenres en stijlen waar je van houd.

voeg deze lijsten samen en je hebt een omschrijving van de muziek die het dichtst bij jou staat qua klanken en instrumenten.
huis, auto, speedboot, iPOD en vriendin verkopen...spullen kopen en spelen maar!

besef wel dat met gitaar (en in veel mindere mate basgitaar )
de beste, mooiste natuurlijke gitaar klank nog steeds komt uit een flink open gegooide versterker op met een of meer microfoons er voor naar een pre-amp/mixer. en dan moet je akoestiek ook deugen in de ruimte waar je opneemt.

alle andere vormen van gitaar opnemen, via line6 POD of andere simulaties of DI via speaker simulatie, enzvoort...klinken anders. minder organisch. ik probeer daar mee te leven en zoek nog steeds naar de perfecte oplossing.

basgitaar kan heel goed direct, zonder versterker/speaker/mic via een DI of pre-ampje worden opgenomen.

Dankje Marsmusica, Ik apprecieer je voorstel heel erg. Maar dat is niet hoe ik in elkaar zit. Ik moet effe concreet een richtlijn hebben gezien ik niet meer wil wikken en wegen wat betreft materiaal. Komt allemaal duur uit, vooral vaak met verlies. De ruimte moet geen probleem zijn gezien ik genoeg digitale reverb zal hebben. Drums zijn elektrisch alleen, de rest akoestisch stel dat ik voor de stijl van SM ga.

Een herkenbaar dilemma moet ik zeggen: welke stijl ga ik eigenlijk maken? Ik kom zelf altijd bij een crossover die vervolgens altijd tussen wal en schip valt.

Tja, wat kun je het beste? DM is qua synths en klanken vrij lastig te evenaren en je zult altijd worden vergeleken als een slap aftreksel van DM. Bij Simple Minds heb ik dat gevoel minder. Om die reden zou ik eerder Simple Minds aanbevelen.

En ga je de Simple Minds-kant op, dan zou je dat toch eigenlijk met een hele band willen doen; DM-achtige muziek kun je makkelijker mee weg komen als duo of eventueel in je eentje.

Ah.. maar waarom niet iets doen met wat je nu hebt?? Simple Minds is akoustische drums, gitaren en synths.. dan moet je nog 'n drumstel ook gaan aanschaffen toch?
Je hebt 'n sampler (toch), gitaar en vooral als je die kan bespelen moet je dit gewoon doen.. :okdan:
Er is niet zoiets als de beste keus, maak gewoon muziek met de spullen die je hebt!! :mega:

Ander voorbeeldje. Bandje hieronder (Uit Tilburg mocht je het niet horen) beschikte hoofdzakelijk over gitaristen maar geen drummer..
Gebruikten later zelfs de 909 daar waar ie officieel voor bedoeld was, drummer spelen :D
Het gaat niet om wat je gebruikt maar wat je ermee maakt :)

Back