Dynamic mic laten klinken als een condensator mic

MvD

Ouwe rot
Beste leden,

Ik ben al een tijd bezig om de juiste eq instellingen te krijgen voor mn dynamic mic. Ik heb een Shure SM58. Zodra ik een test opname heb gemaakt met deze en daarna met mn SE 2200A dan zit er zo'n enorm verschil in de opname. Ik begrijp dat we t hebben over een totaal andere techniek. Ik heb het geprobeerd op te lossen met eq, een beetje saturation maar elke keer valt het geluid van de dynamische mic zo enorm tegen. Ik mis vooral body en air in mn stem zodra ik een opname heb gemaakt.

EQ ik misschien niet goed? Ik heb al vele documenten gelezen over welk freqeuntiegebied waar impact op heeft maar het lukt mij niet.

Kan iemand mij tips geven? Ik heb eerst een draadloze Sennheiser mic en heb me laten adviseren en toen overgestapt naar Shure. Dit was al een flinke verbetering maar ben nog niet helemaal tevreden.

Op verzoek kan ik een opname plaatsen zodat er misschien EQ tips gegeven kan worden?

Beste leden,

Ik ben al een tijd bezig om de juiste eq instellingen te krijgen voor mn dynamic mic. Ik heb een Shure SM58. Zodra ik een test opname heb gemaakt met deze en daarna met mn SE 2200A dan zit er zo'n enorm verschil in de opname. Ik begrijp dat we t hebben over een totaal andere techniek. Ik heb het geprobeerd op te lossen met eq, een beetje saturation maar elke keer valt het geluid van de dynamische mic zo enorm tegen. Ik mis vooral body en air in mn stem zodra ik een opname heb gemaakt.

EQ ik misschien niet goed? Ik heb al vele documenten gelezen over welk freqeuntiegebied waar impact op heeft maar het lukt mij niet.

Kan iemand mij tips geven? Ik heb eerst een draadloze Sennheiser mic en heb me laten adviseren en toen overgestapt naar Shure. Dit was al een flinke verbetering maar ben nog niet helemaal tevreden.

Op verzoek kan ik een opname plaatsen zodat er misschien EQ tips gegeven kan worden?

Voor studio doeleinden: condensator.
Voor live doeleinden: dynamisch.

Bono van U2 heeft zijn eerste hits met de shure opgenomen, maar waarschijnlijk de combi mic-preamp is de key. Het hangt er vanaf wat voor type instrument/zang je wilt opnemen.

Dat ga je nooit gelijk trekken en waarom zou je dat willen? Je hebt die SE toch?

Bij een dynamische mic zoals de sm58 kan een preamp veel verschil maken, maar van een sm58 kun je nooit een se2200A maken.
Waarom wil je uit een SM58 een condensator sound halen, is dat voor live gebruik? Er zijn plenty handheld condensators op de markt zoals bv de Shure Beta 87A of de Neumann KSM105, maar er zijn ook goedkopere van bv Rode of Se die best goed zijn. Is dat niet wat voor je dan? Best of both worlds.

Wat ook heel belangrijk is, is het gebruik van je microfoon.
In een SM58 zing je doorgaans heel erg close-mic, dat levert veel proximity effect op en dat wil je in een studio-opname nou juist niet.
Als je de SM58 wat verder weg houdt (liefst op een statief) en je zet er een goed plopschermpje voor, dan kan de SM58 best wel aardige resultaten opleveren. Alleen als je het echt gaat vergelijken met condensatormicrofoons, tja dan klinken die in zo'n studiosituatie alsnog beter.

Zoals Pablo zegt hangt het ook af van de zangstijl die je op wil nemen. Met de wat ruigere stijlen (rock/metal) kom je met een dynamische mic een heel eind, maar omdat je aangeeft dat je air mist neem ik aan dat je een rustigere stijl hebt? Daarvoor is een SM58 m.i. inderdaad niet echt geschikt.

Ik heb zelf een Telefunken M80 die ik zowel gebruik voor guide vocals op te nemen in m'n DAW als bij liveshows. Ik moet zeggen dat ik (en de FoH mensen) echt onder de indruk ben van die mic. Ontzettend veel detail, mooie sound, nauwelijks last van feedback. Ik heb altijd gezongen met wat er in de zalen voorhanden was (meestal dus SM58) maar dit is een enorme upgrade geweest. Ook bij opnames in de DAW geeft die veel meer detail, dus air, dan de in mijn optiek wat platte sound van een SM58.

als je een sm58 op een afstand houdt, valt er behoorlijk veel laag af. ze zijn juist gemaakt om dichtbij te houden. ook vanwege het werkingsprincipe zijn de hogere frequenties vrij rommelig, en met een eq is dit heel moeilijk tot een condensator - achtige klank te krijgen.

ik ben heel benieuwd waarom je dit eigenlijk zou willen ?

ik ben heel benieuwd waarom je dit eigenlijk zou willen ?

Ik denk zelf: voor hevige zang (hard-hoog met full distortion of grunt kan best een interessante klank uitkomen) is deze minder gevoelig dan een condensator.

Ik weet niet of ik weer onzin spreek (zo is het leven hé) maar volgens mij had Frank Sinatra beide mics samen tijdens opname's, om zo'n voorbeeld te noemen.

Je kan een condensator best voor live gebruiken. Ik denk dat je niet zo snel dynamische mics als overheads zult zien. heeft ook alles te maken met polar patterns van de mics. En een goede geluidsman kan prima omgaan met de bleed van de verschillende mics.

Andersom: in de studio kan alles en is er absoluut geen regel. Ribbons op snare? Yes please! tlm103 op de floor toms? For sure! U89 op de kick? Now we are talking!

Maar ook sm7b snare & toms, sm57 op..eh..alles... Waar het om gaat is wat je met de mics doet. Hoe stel je ze op, welke polar pattern gebruik je. etc etc.

Als je nou echt een hele goede multifunctionele mic wilt hebben, waarmee je heel goed zang kunt opnemen, maar ook bv een instrument, dan moet je eem sm7b kopen. Heel erg goed, ik spreek uit ervaring. Veel vocale mee opgenomen en persoonlijke first choice op snare en toms.

Je kan een condensator best voor live gebruiken
Aangezien de TS het over zang had; in theorie heb je gelijk, maar in de praktijk zul je vrijwel nooit een condensator mic voor zang zien staan. Voor andere instrumenten is dat uiteraard iets anders. En voor opnames is voor het gros van de mensen een condensator toch het go-to type mic. Het is inderdaad niet zo dat je voor opnames geen goed resultaat kunt krijgen met een dynamische, maar is toch wel lastiger, zeker met budget mics. De sm7b is inderdaad een prima mic, maar is toch een andere categorie dan een sm58.

Ja, die zag ik bij enkele beroemde artiesten ook, het schijnt erg goed te zijn. Een beetje duur maar toch :)

Voor de stem levert die in ieder geval (a.d.h.v. de voorbeelden die ik hoorde) een warm, intens geluid. Ik zou ook wel eens die willen uitproberen.

Koop een condensator inderdaad, of electred
Iets van shure, akg er zijn veel merken
Condensators zijn wat breekbaarder, Vereisen vaak (
een externe voeding ( bv via een mengpaneel ) en zijn wat duurder dan dynamische.
Maar voor opnames zijn ze flexibeler inzetbaar
En ze klinken anders, meestal natuurgetrouwer (?)

Maar... Waarom gebruik je de SE2200 dan niet als vocal mic?
Het is in ieder geval niet echt mogelijk om een sm58 zo te processen dat ie gaat klinken als een condensator mic. Met zangmics is het zo dat je echt moet zoeken naar een mic die bij je stem en stijl past. Bij Bono past blijkbaar een sm58, maar dat wil niet zeggen dat dat bij jou ook het geval is. En het wil natuurlijk wel helpen dat bij Bono de recording chain van de allerhoogste kwaliteit is waarschijnlijk.
En @ Pablo; live gebruiken we zeer zeker condensors, ook vaak op zang. Shure beta87, Neumann KMS105 enz. zijn allemaal veel voorkomende vocal condensors op het podium.

+1 voor de Telefunken M80 trouwens, echt mijn favo allround vocal mic voor live.

Gebruik een SE2200 voor live en je krijgt gegarandeerd veel feedback :D
Maar waar staat dat ie het live wil gebruiken?? Vraag me ook een beetje het doel af van de topicstarter..

SM58 is een prettige microfoon maar een beta58 klinkt alweer een stukje prettiger qua hoog.. maar gaat nooit als een SE2200 klinken...
En idd, er zijn genoeg 'handheld' condensators (die ook nog 'ns prima live met een floor oid te gebruiken zijn) maar denk ook dat de meerprijs meespeelt misschien?

Back