Dynamic mic laten klinken als een condensator mic

Sorry peeps ik wist niet dat er zoveel reacties waren gekomen (was afgelopen dagen ook erg druk).

PabloDeMode schreef:
Bono van U2 heeft zijn eerste hits met de shure opgenomen, maar waarschijnlijk de combi mic-preamp is de key. Het hangt er vanaf wat voor type instrument/zang je wilt opnemen.

- Misschien moet ik daar eens naar kijken een mic preamp :)

Elbee schreef:
Dat ga je nooit gelijk trekken en waarom zou je dat willen? Je hebt die SE toch?

- Het zingt gewoon een stuk prettiger en wanneer ik zang opneem met de SE klinkt het meer open (vooral in het hoog).

Remmelt schreef:
Er zijn plenty handheld condensators op de markt zoals bv de Shure Beta 87A of de Neumann KSM105, maar er zijn ook goedkopere van bv Rode of Se die best goed zijn. Is dat niet wat voor je dan? Best of both worlds.

- We gebruiken in sommige nummers best wat heftige effecten op vocals, ik vrees dat het wel een stuk gevoeliger wordt voor feedback. Je zal je dan vast afvragen waarom ik dan een ander soort mic wil, we hebben een breed repetoir. Er zijn ook nummers zonder heftig effect :)

SmartBits schreef:
maar omdat je aangeeft dat je air mist neem ik aan dat je een rustigere stijl hebt?

- Haha, nee niet echt. We hebben harder werk maar ook wat rustigere nummers.

elektrovolt schreef:
ik ben heel benieuwd waarom je dit eigenlijk zou willen ?

- Ik ben een mierenn**k*r wat betreft geluid. Ik wil het beste eruit halen.

bob303vs909 schreef:
dan moet je eem sm7b kopen

- Is deze niet erg gevoelig voor feedback?

Misschien wil ik wel iets wat niet nodig is maar als ik opnames terug hoor (we werken live met mainstage) dan vind ik de zang soms wat vlak, niet eruit knallen, niet sprankelen.

Bas M schreef:
Maar... Waarom gebruik je de SE2200 dan niet als vocal mic?

- Vanwege de feedback

De Telefunken M80 ziet er erg mooi en tof uit. Krijgt ook goede reviews alleen een beetje ver uit mijn budget LoL.

MacGyverGear schreef:
- Het gaat om optreden. Misschien moet ik dan eens kijken naar de beta58

als je live de klank van een condensatormicrofoon wilt gebruiken zou ik gewoon een speciale live-condensatormicrofoon aanschaffen. dat is ergens op de eerste pagina al gezegd en er zijn ook een paar genoemd. iets anders zou ik niet weten.

ow.. voor live :D Iedereen suggereerde het al eigenlijk en de tips zijn ook al gegeven. Het kapsel.. (of de bouw eigenlijk) van een SE2200 zorgt ervoor dat ie rondomgevoelig is maar er zijn door alle leden al heel veel suggesties gepost op condesator gebied voor live gebruik.

Als je toch van plan bent iets uit te geven zou ik de Beta58 overslaan en meteen voor een condensator gaan. Alle suggesties op dat gebied zijn al gegeven... Een beta 87a van Shure kost niet eens zo heel veel meer.. ;)
Zelf gebruikte ik in bandjes altijd een SM58, later dus op de beta versie overgegaan. Via de verhuur ooit 'n keer kennisgemaakt met een Beta87a... :mega:

Die Telefunken lijkt me ook een mooie mic maar wel wat duurder allemaal ja.
Of, zoals Remmelt op opperde... Rode maakt mooie mics voor relatief weinig geld.
Als ik zoek op "Handheld condensators" kom ik een M2 tegen.. misschien deze ook eens checken op het net? :)

edit: Ik zie dat ik eigenlijk Elektrovolt een beetje herhaal :D maar het is wel duidelijk dat we allemaal op een lijn zitten met onze adviezen.. ben benieuwd naar wat je keuze gaat worden :)

Het kapsel.. (of de bouw eigenlijk) van een SE2200 zorgt ervoor dat ie rondomgevoelig is..

ik dacht dat een 2200a cardioid was?
voor live toepassingen zou ik een supernier of nier gebruiken, met de nul richting de monitors / PA, en vooral niet- zoals veel zangers doen: je hand over de grill houden. dan kun je wachten op feedback.

Misschien een beetje out-of-the-box denkerij, maar probeer anders eens een Shure Beta 57A.

Die pak ik in de studio ook af en toe ook als vocal mic als er veel omgevingsgeluid is van bv meespelende bandleden. Deze heeft een supernier karakteristiek en heeft minder last van het proximity effect dan een SM58 waardoor hij wat luchtiger klinkt. Ook voor andere toepassingen helpt ie me nog wel eens uit de brand. Fijne allrounder die eigenlijk nooit tegenvalt. Je kunt ze vaak wel los huren ook, om even te testen.

Aha, voor live dus. Ik zou zoiezo niet zomaar een mic kopen. Het is echt zo ontzettend afhankelijk van wat goed klinkt voor JOUW stem. Ik heb live echt zoveel zangmics voorbij zien komen. Dynamics, condensors, zelf een band die een Neumann TLM 103 gebruikte (en dat ging prima omdat ze in-ears hadden).
Een SM58 is een te gekke mic want spotgoedkoop, bijna onverwoestbaar en iedereen klinkt er redelijk door. Maar wil je beter klinken dan ga je toch echt wat geld er tegenaan moeten gooien (of niet, want wie weet vind je wel een goedkope mic die heel tof klinkt op je stem). Live is natuurlijk ook een beetje een compromis tussen werkbaarheid en geluidskwaliteit.

Oh, een mcguyver, een SE2200 is gewoon een cardioid. ;-)

Aangezien het om het live aspect gaat, je kunt inderdaad kijken of je je mic kunt upgraden, SM58 is wel een ok mic, maar ook niet echt bijzonder. Als ik het goed lees wil je een goede allrounder, het blijft natuurlijk altijd een compromis wanneer het repetoir uiteenloopt qua intensiteit. Ik zou persoonlijk voor live niet gaan kijken naar een separate pre-amp maar zorgen dat je een zo'n goed mogelijke mic hebt. Het geld wat je ermee uitspaart door geen pre-amp te kopen brengt je weer dichter bij een M80... ;-) Die SE zou ik iig nooit meepakken naar een liveshow of repetitie met een band, die is daar gewoon niet voor bedoeld.

Maar waar ik zeker ook eens naar zou kijken is je zangtechniek. Omdat nuances kunnen verzuipen in een live setting moet je misschien beter (overdreven) articuleren, meer "twang". Ik heb zelf enige tijd geleden bedacht dat het beter was om in plaats van in apparatuur in mezelf te investeren en zangles te gaan nemen. Dat heeft echt een enorm verschil gemaakt. Ik geloof dat Pablo met dezelfde vocal technieken bezig is, CVT, die kan dat waarschijnlijk wel beamen. Bij bv VocalCenter kun je soms een gratis proefles krijgen, dat is vaak al heel leerzaam.
Een andere mic maakt dat je misschien een beetje beter klinken, maar wat je echt beter laat klinken ben je zelf... :eureka:

Maar waar ik zeker ook eens naar zou kijken is je zangtechniek. Omdat nuances kunnen verzuipen in een live setting moet je misschien beter (overdreven) articuleren, meer "twang". Ik heb zelf enige tijd geleden bedacht dat het beter was om in plaats van in apparatuur in mezelf te investeren en zangles te gaan nemen. Dat heeft echt een enorm verschil gemaakt. Ik geloof dat Pablo met dezelfde vocal technieken bezig is, CVT, die kan dat waarschijnlijk wel beamen. Bij bv VocalCenter kun je soms een gratis proefles krijgen, dat is vaak al heel leerzaam.
Een andere mic maakt dat je misschien een beetje beter klinken, maar wat je echt beter laat klinken ben je zelf... :eureka:

Eens. Ik denk inderdaad dat je eerst je zangtechniek moet checken, zeg maar testen en op basis daarvan een mic uitkiezen. Zang is net als alle instrumenten: als een synth of gitaar een bepaald geluid hebben, dan kun je niet zo makkelijk veranderen in een ander geluid middels de mic (tenzij je andere effecten gebruikt om het geluid compleet anders te laten klinken, of moet je muziek van Public Image gaan luisteren 8~ ).

Een ding wil ik graag toevoegen: het "articuleren" doe je niet met je lippen maar met de tong. Enige beweging met de mond is handig (zoals de "bite" bijvoorbeeld in de luide passages, oftewel "overdrive" genoemd) en inderdaad extra twang om het geluid verstaanbaarder, luider en scherper te maken.

De techniek is zeker aan te raden, voor mij was een essentiële sleutel voor een sterkere groei (ook is het nog niet klaar) wat stemgebruik betreft. Succes!

Back