Midi recording

Myxx

Ingeburgerd
Hallo,

Ik zou graag in cubase 7 meerdere midi tracks gelijktijdig opnemen met een aantal hardware synths met elk een midi kanaal. De bedoeling is dat ik wat improviseer en eventueel later in cubase de midi tracks kan editen.
Er zijn een 5 tal synths waarvan de midi in is doorgekoppelt in - thru en de outs zijn van elke synth verbonden met de midi patcher (Roland A880) waarvan de in en out verbonden zijn met cubase.
Het probleem is dat de midi patcher de in's naar cubase niet gelijktijdig kan patchen naar cubase, de out's (voor weergave) wel.

Heeft er iemand een oplossing, mss is het simpel maar zie ik er over?
Dank voor de hulp
Grt

Ik vrees dat dat niet gaat met je huidige setup. De A880 kan maar twee signalen mergen, dus de Midi out van twee synths. Routeren gaat uiteraard wel, maar als ik het goed begrijp wil je 5 signalen (van je 5 midi outs van je synths) mergen naar de midi in van je DAW. Dan zou je dus nog meer mergers nodig hebben. De thru poorten van je synths mergen het signaal iig niet, sturen alleen door wat er op de in binnenkomt.

Een fatsoenlijke 8 kanaals midi interface kopen, dat zou een oplossing zijn.

Exact. Zoals bijvoorbeeld een MOTU MIDI Express 128. Prima driversupport ook.....
Of de MOTU MicroLite die ik zelf ook heb. 5 in / 5 uit. En weer een stukje goedkoper dan de 128. Maar daarop kun je dan weer doorgroeien. De MicroLite heb je meteen vol zitten....

Bedankt SmartBits

@The unholy, wat noem jij een fatsoenlijke patcher, moet eentje zijn die dan wel meerdere kanalen kan mergen. De A880 is ook 8x8?

Het antwoord is al gegeven terwijl ik aan het typen was.

Kan die dan meerdere outs mergen?

@The unholy, wat noem jij een fatsoenlijke patcher, moet eentje zijn die dan wel meerdere kanalen kan mergen. De A880 is ook 8x8?

Het antwoord is al gegeven terwijl ik aan het typen was.

Kan die dan meerdere outs mergen?
Volgens mij niet. Zo staat toch in de handleiding :
"Merge All With this preset, any device connected to a MIDI IN will send data to all devices connected to your interface outputs, including the computer."
"Merge some..." is een 'verkleinde versie' van "Merge All".

Ik ken geen enkele interface die meer dan 2 kanalen merged.
Een oplossing zou kunnen zijn allen thru doorverbinden, daar je ze toch allen op een appart kanaal hebt staan.

De interfaces van Edirol schijnen goed te zijn.

Ik heb ook jaren een Midex 8 gehad, werkte ook goed.

Edirol UM880 en UM550 zijn inderdaad top apparaten maar worden al flink wat jaar niet meer gemaakt en tweedehands kom je ze ook niet heel vaak tegen. (Ik heb er een jaar of 4 over gedaan om 2xUM880 en 1xUM550 te bemachtigen voor een beetje fatsoenlijke prijs) Ik zou gewoon de een MOTU Midi Express 128 nemen. Niet duur, werkt perfect en is een courant model zodat je ook de komende jaren waarschijnlijk verzekerd bent van goede driver support. Al je midi spul met een dedicated midi-poortje van/naar de PC is echt wel erg fijn voor de workflow.

TIP :
Er wordt hier weer allerlei aangeraden wat goed of beter is, toch raad ik TS aan goed uit te zien wat wel doet wat je wil. Zo merged bvb. de UM550 of UM880 (opvolgers van jou A880) maximum 2 midi-poorten (die Opcode Studio 5 is waarschijnlijk een uitzondering, hoewel daar de manual van niet te vinden is : onbestaande links).

Post van marcvang niet gelezen. Antwoord al gegeven.
Kan de motu midi Express XT dat niet? Kan iedere input naar iedere output routen en mergen voor zover ik weet. Alleen wel wat prijzig.

Ondertussen de Motu een weekje in gebruik.
Werkt perfect, installeren, poorten toewijzen en ik kan indien nodig meerdere synths gelijktijd midi opnemen.
ik moet wel steeds Cubase opstarten en zorgen dat de midi kanalen op "record staan of ik heb geen geluid.
De Local functie in de synths moet op "off" staan.

Het enige probleem was dat het "In" lampje op de motu bleef branden van 2 synths, ook al was er geen midi activiteit.
Na opzoekwerk was dit te wijten aan de "Active sensing" van de Jupiter 80, staat nu af en het lampje is uit.
De tweede waar het bij blijft branden is JX-10 maar deze heeft geen "Active sensing" .
Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Back