Van hardware naar 100% ITB (Transformation)

Roonan

Lang lid
Hey,

Na jarenlang een echte hardware man te zijn geweest ben ik nu toch van mijn geloof gevallen. Vooral het feit dat software op een hoog niveau is gekomen en omdat je alles in een keer kan opslaan en weer oproepen vind ik een enorm voordeel. Ik kan nu aan meerdere tracks tegelijk werken in verschillende stadia. Om toch een hands-on feel te behouden heb ik mijn hardware ingeruild voor dedicated controllers zoals, Push, Mackie MCU, Maschine, Softube Console-1, Roland System-1.

Dit is mijn eerste track waarbij ik 100% in de box werkte. Behalve wellicht de TR-8, maar dat is toch ook software. Deze versie is nog niet helemaal af, de mix kan nog wat beter en mastering heb ik even snel gedaan. Al met al ben ik dik tevreden over het resultaat soundwise, het arrangement zou beter kunnen, maar daar ging het mij bij deze track niet zo om. Ik wilde kijken of ik met 100% software toch een organisch, enigszins analoge sound kon creëren met een mooi soundstage en de juiste impact.

Luister zelf maar:

Luister zelf maar: https://soundcloud.com/reovolt/006-transformation-begins-now-3mix-1-quick-master

Direct link naar soundcloud

klinkt lekker, lekker organisch / luchtig / fris..

Ik heb zelf ook de overstap gemaakt een paar jaar geleden, maar ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik mijn gear verkocht heb.
Ja, je kunt met software in principe meer dan met hardware, maar die hardware bespelen is zoveel leuker dan software aansturen met midicontrollers., ik zou er nog eens goed over nadenken.

Ik luister je track thuis, heb geen geluid hier atm. Iig te crappy .

Abonementje. Ik ga er thuis eens goed voor zitten!

Zelf zal ik waarschijnlijk nooit naar 100% ITB gaan om de door man-T hierboven geschreven reden.
Er gaat (voor mij) maar weinig boven het bespelen van b.v. een minikorg 700 over een loopje of stukje muziek heen. Hier krijg ik meestal ideeën van waar ik in Cubase niet of in ieder geval niet zo snel op was gekomen.

Ook ik ben ooit geswitcht naar volledig ITB en heb dat een tijdje volgehouden. Ik kan je verklappen dat ik toch weer tot de aankoop van hardware ben overgegaan.

Dit wil overigens niet zeggen dat ITB niet prima mogelijk is maar ik miste de fun factor van hardware simpelweg te veel. :)

Hey,
Ik wilde kijken of ik met 100% software toch een organisch, enigszins analoge sound kon creëren met een mooi soundstage en de juiste impact.

Ik vind het prima klinken. Ben wel benieuwd waarom je een analoge sound zou willen nabootsen? En ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig of je door je nieuwe workflow (want die is er toch) verwacht tot andere resultaten te gaan komen. Misscien wel aardig om dat over een maand of wat hier nog eens te melden.

Ik heb zelf ook de overstap gemaakt een paar jaar geleden, maar ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik mijn gear verkocht heb.
Ja, je kunt met software in principe meer dan met hardware, maar die hardware bespelen is zoveel leuker dan software aansturen met midicontrollers., ik zou er nog eens goed over nadenken.

Ik luister je track thuis, heb geen geluid hier atm. Iig te crappy .

Ik snap wat je zegt. Ik ben al bijna 20 jaar bezig, dus dit is geen impuls actie. Ik heb al eens eerder alles weggedaan, maar toen om andere redenen. Met de controllers die ik nu heb voelt het niet meer als software. Zo'n Mackie MCU of een Machine Studio. Dat is gewoon top. Ik kon bijvoorbeeld uren zoet zijn met mijn Moog Voyager, maar er echt iets mee maken lukte om de een of andere reden niet. En uren jammen met mijn Elektron's was leuk, maar echte producties maken lukte daarmee ook niet. Ik heb nu echt de behoefte om dingen af te maken in plaats van te pielen. Zou ik alleen willen pielen, dan zou ik zeker met hardware blijven spelen, want er gaat niets boven echte knoppen (vooral die van Moog), dat ben ik met jou eens.

Abonementje. Ik ga er thuis eens goed voor zitten!

Zelf zal ik waarschijnlijk nooit naar 100% ITB gaan om de door man-T hierboven geschreven reden.
Er gaat (voor mij) maar weinig boven het bespelen van b.v. een minikorg 700 over een loopje of stukje muziek heen. Hier krijg ik meestal ideeën van waar ik in Cubase niet of in ieder geval niet zo snel op was gekomen.

Ik heb in Ableton een template setup waarin alles al klaar staat. Even een loopje opstarten en meespelen gaat dan erg makkelijk. Aan ideeën heb ik gelukkig nooit een te kort. Wat mij begon op te breken was de beperktheid van bijvoorbeeld mijn hardware sequencer (Octatrack). Even meer dan 4 bars was altijd gedoe (ondanks de makkelijke chainfunctie).

Ook ik ben ooit geswitcht naar volledig ITB en heb dat een tijdje volgehouden. Ik kan je verklappen dat ik toch weer tot de aankoop van hardware ben overgegaan.

Dit wil overigens niet zeggen dat ITB niet prima mogelijk is maar ik miste de fun factor van hardware simpelweg te veel. :)

Het zou zo maar kunnen dan ik over een jaar (of langer) het ineens helemaal gehad heb met software. Dan koop ik gewoon weer wat hardware er bij. Ik hou bijvoorbeeld mijn analoge mengpaneel, de midi patchbay, de 16 in/out interface, de midi clock sync/shift, ect..

Als je er goed mee uit de voeten kunt en je producties beter worden en je het leuker vind om te doen, wie ben ik dan om
daar iets tegenin te brengen. :)
Het is voor iedereen anders natuurlijk, de een kan juist heel goed werken met de beperkingen van (OTB) HW, terwijl de ander
juist een hekel heeft aan de astronomische hoeveelheid mogelijkheden van ITB.

Open deur, ik hou van de combinatie. Software levert me de snelheid etc, ouwe HW rommel de sounds.

Ik vind het prima klinken. Ben wel benieuwd waarom je een analoge sound zou willen nabootsen?

Tja, iedereen heeft wel een andere definitie bij analoog. Wat ik wil zeggen is dat het wel lekker moet blijven klinken. Ik vind sommige moderne producties te steriel klinken. Alsof er geen leven inzit. Een beetje zoals al het NI spul. Veel en scherp hoog, vlak midden en weinig sublaag. Daarnaast klinkt het erg platgeslagen.

Mijn voorbeeld van hoe het wel moet (van dit moment) is Trentemoller. Dat vind ik echt geweldig goeie producties. Die sound streef ik na.

IEn ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig of je door je nieuwe workflow (want die is er toch) verwacht tot andere resultaten te gaan komen.

Dat weet ik wel zeker. daar merk ik nu al de voordelen van. Ik heb altijd moeite gehad met melodieën schrijven op een gewoon keyboard. Twee keer pianoles genomen, maar weer snel afgehaakt. Duurde gewoon te lang. Nu met Push kan ik gewoon toonsoorten instellen en dan kom ik heel snel tot mooie ideeën. Daarnaast kan ik nu veel beter aan het arrangement werken. Gewoon lekker jammen gaat ook nog prima met de session view in Ableton. Ik heb 5 jaar geleden al geprobeerd de switch te maken met een APC40, maar dat was toch niet je van het. Nog steeds veel muizen en veel scherm kijken. Nu voelt het toch echt anders, ik heb de muis nauwelijks vast en kijk af en toe maar naar het scherm, zeker in de creatieve fase. Over workflow gesproken, ik heb een online workshop gevolgd van Isaac Cotec. Daarmee is het hele proces gestroomlijnd en kan je snel en effectief tot mooie resultaten komen. Echt een aanrader.

Om het maar even concreet te maken heb ik een oude productie opgezocht die ik op de oude manier heb gemaakt. Puur hardware en analoog. Wat mij opviel is dat het arrangement veel statischer is en dat vooral het laag erg modderig is.

Afijn luister zelf maar:

https://soundcloud.com/reovolt/massive-collision

Direct link naar soundcloud

Als je er goed mee uit de voeten kunt en je producties beter worden en je het leuker vind om te doen, wie ben ik dan om
daar iets tegenin te brengen. :)
Het is voor iedereen anders natuurlijk, de een kan juist heel goed werken met de beperkingen van (OTB) HW, terwijl de ander
juist een hekel heeft aan de astronomische hoeveelheid mogelijkheden van ITB.

Open deur, ik hou van de combinatie. Software levert me de snelheid etc, ouwe HW rommel de sounds.

Helemaal waar. Ik weet (en ik vind ook) dat het met software meer moeite kost om dezelfde sound te krijgen, vandaar ook dit experiment. Naar mijn smaak zit ik al een eind in de goede richting. Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij het doet. Dit is zeker niet als propaganda bedoelt.

Lekker bezig Roonan.

ITB vs OTB? alles heeft zijn voors en tegens en men kan gewoon hybride aan de slag natuurlijk :)

Maar nogmaals lekker trekkie :okdan:

Ik zal zo het liedje beluisteren Roonan! Als ik weer in mn rommelhok ben. Op de laptop klinkt het erg prettig!

Ik kon bijvoorbeeld uren zoet zijn met mijn Moog Voyager, maar er echt iets mee maken lukte om de een of andere reden niet. En uren jammen met mijn Elektron's was leuk, maar echte producties maken lukte daarmee ook niet. Ik heb nu echt de behoefte om dingen af te maken in plaats van te pielen. Zou ik alleen willen pielen, dan zou ik zeker met hardware blijven spelen, want er gaat niets boven echte knoppen (vooral die van Moog), dat ben ik met jou eens.

Het hangt er maar van af wat je leuk vind uiteraard, maar ik begrijp heel goed wat je zegt en nagel op de kop statement. Ik heb ook zo een goeie vriend die een fort aan analogs met véél knoppen heeft staan. Ziet er eerder uit als een labo. Maar ik kan niet anders dan feitelijk vaststellen dat ook hij - net als zoveel van die knoppen draaiers - alleen maar vervalt in fwiep-blip-pong-tsing sessies van enkele uren. Over 'echte' afgewerkte tracks kan je ook in zijn geval niet spreken.

Tja, als hij dat leuk vind...fijn voor hem maar mij (en een hele hoop andere mensen) gaat het al snel vervelen. Ik verkies mensen die componeren, arrangementen en harmonieën zoeken, en heb meer oor naar dat soort weloverwogen gecomponeerde tracks dan het vaak oervervelend blip-pong geneuzel van knoppendraaiers dat meestal nergens naartoe gaat. Analoog of digitaal, dat maakt geen ene moer uit ! BTW, ik gebruik veel hardware én VST's...

Itb is natuurlijk qua workflow / Total recall enzo fantastisch.
En we zijn anno 2015 ook inmiddels zo ver dat de vsts dusdanig goeie sounds produceren dat het ook niet meer echt nodig is om met die stoffige ouderwetse analoogjes bezig te houden.
Ik denk dus dat je een hele wijze beslissing maakt, en hopelijk leverd het een hoop extra goeie tracks op !
Ben benieuwd hoe je er over een jaar van nu over denkt :)

Aan de andere kant, mocht je her knoppen draaien missen, dan koop je weer ff klein synthje om ff mee te pielen

Itb is natuurlijk qua workflow / Total recall enzo fantastisch.
En we zijn anno 2015 ook inmiddels zo ver dat de vsts dusdanig goeie sounds produceren dat het ook niet meer echt nodig is om met die stoffige ouderwetse analoogjes bezig te houden.
Ik denk dus dat je een hele wijze beslissing maakt, en hopelijk leverd het een hoop extra goeie tracks op !
Ben benieuwd hoe je er over een jaar van nu over denkt :)

Aan de andere kant, mocht je her knoppen draaien missen, dan koop je weer ff klein synthje om ff mee te pielen

Precies, hybride kan altijd nog.

Ik heb ook zo een goeie vriend die een fort aan analogs met véél knoppen heeft staan. Ziet er eerder uit als een labo. Maar ik kan niet anders dan feitelijk vaststellen dat ook hij - net als zoveel van die knoppen draaiers - alleen maar vervalt in fwiep-blip-pong-tsing sessies van enkele uren. Over 'echte' afgewerkte tracks kan je ook in zijn geval niet spreken.

Tja, als hij dat leuk vind...

Dat is het ook wel een beetje. Als hij het leuk vindt, is het prima. In het verleden heb ik ook urenlange sessies gehad dat ik op de piano zat te pielen (soort van fwiep-blip-pong-tsing), zonder dat daar een songgerichte aanpak achter zat. Maar ik zat wel lekker een paar uur in een flow. En het bracht me regelmatig op goede ideeën.

Back