Van hardware naar 100% ITB (Transformation)

waarom doe je niet gewoon allebei?

Ik wil aan meerdere tracks tegelijk kunnen werken en dan is totall-recall essentieel. Als ik te lang aan dezelfde track werk, dan raak ik er op uitgekeken. Ik kan natuurlijk wel hardware als audio opnemen in mijn DAW, dan heb je dezelfde vrijheid, dat dan weer wel. Maar ik heb gemerkt dat ik niet teveel gear moet hebben. Dan heb ik de neiging om alles te willen gebruiken en dat gaat dan tegen werken. Met software heb ik dat gek genoeg veel minder. Dat klinkt wellicht stom, maar zo werkt het blijkbaar bij mij.

dat begrijp ik heel goed, als ik jou was zou ik dan van je hardware je minimale set-up bewaren kan je daar nog lekker op freestylen, audio dumpen van je jam en daar in hakken en prakken met je software arsenaal.

dat begrijp ik heel goed, als ik jou was zou ik dan van je hardware je minimale set-up bewaren kan je daar nog lekker op freestylen, audio dumpen van je jam en daar in hakken en prakken met je software arsenaal.

Ik heb het misschien niet duidelijk genoeg gezegd, maar ik heb alles al weggedaan. Ik heb alleen nog een Shruti-1, een Eventide Space en een Kaosspad 3 staan (en een analoog mengpaneel). :o:

Met Push en Maschine en wat leuke plugins kan ik net zo lekker jammen als voorheen BTW.

Die track klinkt mij prima op de monitors hier.

Uiteindelijk denk ik dat je vast wel weer wat gear zal aanschaffen, het zit nou eenmaal in je bloed. ;)

Tja wat Jay zegt, gewoon wat gear houden, itb is natuurlijk ook luidheid :)

geluidstechnisch maakt ITB vs OTB niet meer zoveel uit tegenwoordig denk ik. Wat wel zo is dat hardware nog wel wat inspiratie kan opleveren alleen al omdat je even niet met je beeldscherm bezig bent. Maar ook dat is met controllers wel redelijk op te lossen, maar voor mij persoonlijk werkt dat niet.

geluidstechnisch maakt ITB vs OTB niet meer zoveel uit tegenwoordig denk ik. Wat wel zo is dat hardware nog wel wat inspiratie kan opleveren alleen al omdat je even niet met je beeldscherm bezig bent. Maar ook dat is met controllers wel redelijk op te lossen, maar voor mij persoonlijk werkt dat niet.

Dat herken ik heel goed, maar met mijn huidige set gaat het lekkerder als met hardware. Wat veel scheelt is met templates werken. Alvast tracks aanmaken met drums, synths, efx, sub bussen, etc. Dan kan je bijna blind werken en hoef je nauwelijks op je scherm te kijken of je muis vast te houden.

Ben wel benieuwd waarom je een analoge sound zou willen nabootsen?

Grappig idd hoe al die mensen die ITB werken er toch altijd naar streven om analoog te klinken... Omgekeerd heb ik nog nooit gehoord van mensen die OTB werken dat ze willen klinken als een VST'tje :D

Grappig idd hoe al die mensen die ITB werken er toch altijd naar streven om analoog te klinken... Omgekeerd heb ik nog nooit gehoord van mensen die OTB werken dat ze willen klinken als een VST'tje :D

Omdat we daar mee opgegroeid zijn en omdat het gewoon lekkerder klinkt. Ben al 20 jaar bezig en heb altijd gesmacht naar die vette analoge sound. Uiteindelijk ook vele analoge bakken gehad. Een steriele sound doet maar bij weinig mensen wat losmaken. Ik wil gewoon die sound van een dikke analoge studio (die ik never nooit niet kan/wil betalen). En dan heb ik het nog niet eens over al het gedoe.

Ach, misschien is het wel afhankelijk van het soort muziek dat je maakt. Sommige films kun je ook beter in zwart/wit kijken ;).

Puur toevallig ben ik ook iemand die ITB werkt (heel gek :D), toch heb ik nog niet de behoefte gevoeld om "analoog" te klinken. Ik realiseer me dat dit een beladen onderwerp kan zijn op het forum. Daarom des te meer hulde voor Roonan.

Ach, misschien is het wel afhankelijk van het soort muziek dat je maakt. Sommige films kun je ook beter in zwart/wit kijken ;).
Dan is digitaal toch zwart/wit (want gekwantiseerd tot 0/1) en analoog heeft een oneindig aantal kleuren... 8o)

Ik realiseer me dat dit een beladen onderwerp kan zijn op het forum. Daarom des te meer hulde voor Roonan.
Het noemt dan ook SynthForum en niet ComputerForum... :D

Persoonlijk vind ik het nogal een extreme aanpak... Zwart/wit... Alles ITB of alles OTB... Die twee kunnen toch hand in hand gaan? En dat zou nog een veel interessanter klankenpallet geven... Maar ja, als hij gelukkig wordt van alle hardware te verkopen... :okdan:

Persoonlijk vind ik het nogal een extreme aanpak... Zwart/wit... Alles ITB of alles OTB... Die twee kunnen toch hand in hand gaan? En dat zou nog een veel interessanter klankenpallet geven... Maar ja, als hij gelukkig wordt van alle hardware te verkopen... :okdan:

Ach, gelukkig :erm:

Als je de thread goed gelezen hebt dan gaat het niet om het verkopen van hardware. Ik heb niets tegen hardware, integendeel. Maar op deze manier kan ik werken zoals ik wil en aan meerdere tracks tegelijk. Als ik dezelfde sound uit software kan halen, dan hoef ik geen hardware meer. Dat is een beetje de strekking. Verder niets dramatisch aan de hand. Puur persoonlijk. Maar dat heb ik al meerdere malen toegelicht :engel:
Ik kan mij heel goed voorstellen dat de meesten hier er niet aan moeten denken om alle hardware weg te doen. Zo was ik ook. Vandaar dat ik nu zo verbaast over mijn eigen actie ben, maar tot nog toe geen spijt, integendeel!
Niet dat ik nu geld over hou hoor. Ik ben wel ten prooi gevallen aan het UAD spul. Daar kan je behoorlijk op leeglopen.....

Op zich klinkt het wel hardware-achtig, dus in die opzet is de track wel geslaagd.

Heb zelf ook recent de stap gewaagd naar volledig ITB, maar m'n pc configuratie en DAW gaven altijd weer onoplosbare problemen. Muziek maken zonder ergernissen was vrijwel onmogelijk. Uiteindelijk weer teruggegaan naar een lekker simpele setup zonder pc.

Alles ITB of alles OTB... Die twee kunnen toch hand in hand gaan?

Zeker! Ik denk ook dat veel leden voor die hybride aanpak hebben gekozen. En wat werkt, dat werkt. Zo simpel is het ook. En voor elke keuze zijn voor- en nadelen te benoemen. Ik houd van compact en heb niet de ruimte voor analoge bakken. En als ik de stad uit ben, heb altijd al mijn gear bij me ;).

Ik werk zelf grotendeels ook ITB, maar ben toch opzoek naar hardware omdat ik houd van fysieke dingen (koop ook nog steeds CD's om die reden) Is gewoon lekker om met een fysiek apparaat aan de gang te zijn (En ze hebben meestal coole, knipperende lampjes, wie wil dat nu niet?!). Ik werk wat dat betreft hybride; coole sounds van hardware opnemen en bewerken in DAW.

Puur analoog lijkt me echt retemoeilijk, omdat je met alles live bezig bent zegmaar, dan lijkt het me moeilijk om in een keer een switch te maken in het nummer waardoor je de aandacht vasthoudt. Digitaal heb je soms net wat meer controle vind ik dan. Maar ieder z'n eigen ding natuurlijk, ikzelf probeer er een midden tussen te vinden.

Ik vind beide nummers goed, al is de tweede wat repetiever, maar dat heeft ook wel weer wat. :)

Back