Oude flipper en arcade soundboards

bikkel

Everything is on the One
Ik ben altijd een grote fan van arcade en pinball geweest maar ik heb altijd de wat oudere ABC'tjes gespeeld zoals Pacman en Donkey Kong en wat beschikbaar was in de jaren '90 toen ik genoeg tijd en guldens had om veel te kunnen spelen.

Ik ben nu bezig met MAME en Pinball Arcade en wat ik hoor rondom 1980 qua arcade en pinball sounds vind ik wel echt super interessant, bijvoorbeeld Robotron 2084:

Super punchy agressieve zaps, klinkt wel een beetje analoog maar ook weer niet.

Nog beter is de pinball Centaur:

Blijkbaar zelfde soundboard maar met een BBD uitbreiding. Ik hoor de hele tijd een soort random glitching wat verandert en sneller wordt naar mate je langer speelt. Samen met het thema, de stemmen ("Bad move, human") en de echo een bijna hallucinante ervaring.

Ik heb geen idee hoe het precies allemaal werkt. Sommige geluiden klinken heel analoog maar ze gebruiken ook stemmen.

Wie weet er meer van het soort techniek wat er gebruikt wordt?

Toch wel heel erg vroeg, Gorgar komt uit 1979 bijvoorbeeld.

Dus in het geval van Centaur, Robotron etcetera uit die generatie gebruiken ze allemaal de Williams D-8224 als basis sound board, soms in combinatie met een speech board en in het geval van Centaur ook met een "reverb" board met BBD's.

Leuk verhaal van mensen die ook gewerkt hebben aan de oorspronkelijke kasten:

http://www.thedefenderproject.com/?p=259

Ik herken de synthesevorm niet zo 1-2-3, soms lijkt het een sample, soms analoog, soms FM. Als dit allemaal uit een CPU komt in plaats van RAM is dit dan niet gewoon een van de eerste softsynths? :)

Ik wilde deze even met je delen... Suzanne Ciani als sounddesigner voor 'Xenon'

Waarmee bewerkt ze in het begin haar stem? Met de "real time effects'? Klinkt goed!

Ik spot in dat filmpje een Bode Vocoder, Marshall Time Modulator 5002 flanger, Eventide H949 pitch shifter, MXR Graphic EQ, DBX 163 compressor, Polyfusion FF1 frequency follower - alles door een Teac rackmixer zo te zien.
Dat 'ding met al die knopjes' uit het begin met al die knopjes is een Synclavier II - daar zit een digitale (memory?) recorder in.
Die losse 'computer' hoort trouwens bij de Synclavier, ook schuift er nog een Roland MC-8 micro composer voorbij (de 'kassa'). Op de achtergrond zie je een Prophet 5 voorbij komen. En ja... een Buchla 200.
Voorwaar geen rommel allemaal.

Kwam nog 'n ouwe PDF tegen waar het rack iets beter te zien is; http://sevwave.com/early_ciani/cover_stories/db782/dbjuly82.pdf
De in dat artikel genoemde Eventide SP2016 en Ursa Major Space Station zie ik trouwens niet in het filmpje terug.

Laatst gewijzigd:
semi ontopic, ik spotte dit icehockey spel in boedapest met "moog" sounds:
1969214_10203207350962550_1889581900_n.jpg

Ik heb jaren timecrisis en point blanc gespeeld in arcade hallen. Wel wat nieuwer, als de hele oude arcades maar vond dat geweldig. uiteindelijk een PlayStation 1 gekocht toen daar de namco guns met alle timecrisis delen en pointblanc delen voor uitkwamen. Later toen het voor de PS2 uitkwam ook daar weer guns en PS2 voor gekocht om de nieuwere delen te kunnen spelen. Was er erg bedreven in, kon met 2 guns zonder door de richters te kijken alles raken :D zo uit de losse pols.

Uiteindelijk de hele boel verkocht en van dat geld mijn studiobureaudesk gekocht.

Nog altijd jammer, maar enige nadeel van die lightguns je kan er niks mee op de platte tv's van nu. Hoop altijd nog dat ze met een oplossing komen. De tracking oplossingen van ps eye en dat soort ongein werkt niet. Alsof je een muis je crosshairs bestuurd.

Edit, sorry het ging over sounds, ik dwaalde een beetje af bij het maar half lezen van het onderwerp.

Ik meen me te herinneren dat veel pinballs voor hun sounds gelijkaardige chips gebruikten als in Sega en Nintendo 8/16 bit spelcomputers zitten. Yamaha FM met PCM mogelijkheden. Maar dat zal ook wel afhankelijk zijn van de generatie pinball.

voor dat ik mijn eerste synth had was ik al een aardige flipperfanaat...het betrof toen nog wel wat meer mechanisch gerammel dan dat er al electronische geluiden inzaten in de modellen die je voor een paar 100 gulden op de kop kon tikken. zo eind jaren 70...
een van de leukste met electronische sounds die ik ergens halverwege de jaren 90 voor zo,n 400 gulden kocht was ee kast van het italiaanse merk zaccaria.. type robot.. en wat er helemaal leuk aan was , er zat een duitse spraakchip in.. hier in het filmpje hoor je hem in het engels helaas..
https://youtu.be/YtrrEJ42WfM

de orginele kast is helaas ongeneeslijk stuk gegaan toen..
ik heb de geluiden nog wel gesampled en er een soortement track van gemaakt..
https://www.mixcloud.com/vanbliebhoven/huta-baildon-scheend/

Laatst gewijzigd:
Back